• 0

Black Friday - collectieve gekte

Voor een inventarisatie van online retail ontvang ik alle nieuwsbrieven van vrijwel alle grote retailers in Nederland. Halverwege vrijdag 25 november is de stand ruwweg: twee van de drie stuurt zijn klanten een email met in de onderwerpregel een verwijzing naar Black Friday.

 

Oh, bij het merendeel duurt Black Friday het hele weekend.

 

Weet de gemiddelde consument wat Black Friday is?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Mijn vriendin wilde even op de site van Kruidvat kijken en krijgt een melding dat ze in de wachtrij staat vanwege black friday... het moet toch niet gekker worden. Ik krijg inderdaad ook allemaal mailtjes met dat onderwerp maar moest even googlen wat het was hoor... ik kende alleen zwarte zaterdag.

 

EDIT krijg net een mailtje van een Duitse webshop, die zijn het blijkbaar ook zat want die noemen hun aanbiedingen "special friday" ;D wel alleen vandaag geldig.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Tja, het is vreemd om een amerikaanse hype zo over te zetten in europa. In de VS is het een dag waarop veel mensen vrij hebben (vrijdag tussen thanksgiving en en weekend in), maar gezien we hier geen thanksgiving vieren is het weinig onlogisch (de dag na hemelvaart oid zou logischer zijn).

 

Of de kortingen extreem zijn verschilt, je hebt toko's die de adviesprijzen in de aanloop gewoon verhogen waardoor je niet echt goedkoper uit bent dan een maand geleden, maar er zitten vast ook 'lokkertjes' tussen om mensen de winkels in te krijgen.

 

In nederland valt het natuurlijk wel vrij gunstig voor sinterklaarsinkopen, dus best aardige marketing zelfs wanneer relatief weinig consumenten weten hoe het zit met thanskgiving etc - uitverkoop is uitverkoop ;)

Link naar reactie
  • 0

In mijn vakgebied (film) zie ik een hoop software en hardware ontwikkelaars toch echt echte korting geven ipv de 'adviesprijs' eerst te verhogen. Veelal vanaf 40%.

Iedereen probeert mee te doen: niet alleen de Amerikaanse spelers: ook Canadese en Poolse hardware bouwers zie ik meedoen. Enerzijds vreemd, maar ja, men is altijd bang om de boot te missen...

 

Op zich best verlokkelijk: 40% korting op de update van één van mijn favoriete plugins is best fijn :)

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

Met software kan dat natuurlijk, er zijn geen extra kosten voor het uitgeven van een extra licentie of update. Als je op die update zat te wachten vooral doen ;)

 

Voor hardware ligt het natuurlijk wel anders, daar zijn de marges normaliter niet zo groot dat je iets met 40% korting kunt verkopen zonder verlies te maken. Als dat wel het geval is heb je waarschijnlijk vrij snel een probleem met chinezen die een kopie van je product maken voor de helft van de prijs ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

De tech aanbiedingen zijn maar een schrale bedoeling, paar tientjes misschien daarvoor ga ik niet op black friday wachten. Ik heb wel bij Zalando wat schoenen besteld, in de uitverkoop en met daar nog eens 20 procent korting overheen, van 200 naar 100 :) dan schiet het tenminste op.

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Met software kan dat natuurlijk, er zijn geen extra kosten voor het uitgeven van een extra licentie of update. Als je op die update zat te wachten vooral doen ;)

 

Voor hardware ligt het natuurlijk wel anders, daar zijn de marges normaliter niet zo groot dat je iets met 40% korting kunt verkopen zonder verlies te maken. Als dat wel het geval is heb je waarschijnlijk vrij snel een probleem met chinezen die een kopie van je product maken voor de helft van de prijs ;)

 

 

Inderdaad: software is makkelijk op dat gebied.

 

Hardware voor filmmakers is over het algemeen vrij duur. De marges zijn dus blijkbaar wel hoog (genoeg). (Moet haast wel, want het gaat vaak niet om enorme volumes.)

Chinese kopieën zijn er toch wel, maar de kwaliteit is dan vaak toch onzeker en de klantenservice vrijwel compleet afwezig.

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0

In mijn vakgebied (film) zie ik een hoop software en hardware ontwikkelaars toch echt echte korting geven ipv de 'adviesprijs' eerst te verhogen. Veelal vanaf 40%.

Iedereen probeert mee te doen: niet alleen de Amerikaanse spelers: ook Canadese en Poolse hardware bouwers zie ik meedoen. Enerzijds vreemd, maar ja, men is altijd bang om de boot te missen...

 

Op zich best verlokkelijk: 40% korting op de update van één van mijn favoriete plugins is best fijn :)

 

Als al je concurrenten een actie beginnen en jij doet niet mee mis je inderdaad de boot. Denk dat de meeste bedrijven er helemaal niet op zitten te wachten die deze acties houden maar helaas wel mee "moeten" met de gekte omdat ze anders omzet mislopen. Helemaal bij relatief grote aankopen die consumenten massaal op zo'n dag gaan doen en de rest van de maand niks meer gaan uitgeven.

 

Wij hadden heel lang geleden maar één smaak ijs. De concurrent ook. Deze begon opeens met meerdere smaken te gaan verkopen. Nu rijden we beiden met 20 smaken door de straten, heel veel werk om het te maken en we verkopen er beiden geen ijsje meer door, achteraf. Waar "leuke" ideeën allemaal wel niet goed voor zijn.

 

IJstraktatie, het lekkerste ijs op locatie!   https://www.ijstraktatie.nl/

Link naar reactie
  • 0

Ik had gisteren nog een "black friday duurt het hele weekend" mazzeltje... ik was al een tijdje aan het twijfelen om een licentie bij elegant themes te nemen zodat ik mijn klanten een goede pagebuilder kan aanbieden maar de "unlimited lifetime" licentie kost € 249,00 en das toch best prijzig.

 

Nu zag ik echter op Facebook een advertentie voorbij komen dat ze 25% black friday korting gaven en daar heb ik dus mooi even van geprofiteerd ;D

 

Mocht je dat ook nog willen doen, de korting geldt ook nog op cyber monday zie ik net ;)

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Kan iemand mij in dit kader eens het economisch of marketingmodel achter 'bij succes verlengd'-acties uitleggen?

 

Is de handel dan simpelweg niet uitverkocht geraakt of is dat te simpel gedacht? Bijverkoop?

 

'Black Friday'-uitingen met kortingen op algehele assortimenten lijken mij massa-communicatie geënt op potentiële vervolgaankopen of klantenwerving. Hoe zien jullie dit?

 

Mijn vrijdag had gewoon zwarte cijfers, maar is dat ook het geval bij online aanbieders van x0%-kortingsacties inclusief recht van retour?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Mijn vrijdag had gewoon zwarte cijfers, maar is dat ook het geval bij online aanbieders van x0%-kortingsacties inclusief recht van retour?

 

Ik verbaas me er ook over. Summum was een Black Friday Groupon actie waarbij (zeldzame) Refurbished Ipad4's voor belachelijk lage prijzen werden aangeboden. Het systeem van Groupon inmiddels een beetje kennende moet zo'n bedrijf daarbij niet alleen op of tegen kostprijs voor leveren maar ook flink voor dokken bij Groupon. Een gegarandeerde zware verliespost met kans op vervolgaankopen nul komma nul.

 

Dus het nut van een dergelijke actie (en via Groupon) ontgaat mij volkomen...het druist tegen iedere vorm van logica in....

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus het nut van een dergelijke actie (en via Groupon) ontgaat mij volkomen...het druist tegen iedere vorm van logica in...

Ik weet het niet, maar misschien bestaat het bedrijfsmodel wel uit het doorverkopen van deelnemerinformatie? Dus de dienst zelf brengt niets op, maar de informatie die daarmee gepaard gaat wél? Dat is toch ook waar Facebook zijn geld mee verdiend?

Link naar reactie
  • 0

Bij dit soort standaard software is het natuurlijk vrij makkelijk, elke verkoop is er 1 terwijl de kosten per extra gebruiker vrijwel nihil zijn. Zo'n actie kan net de doorslag geven om voor hun te kiezen in plaats van voor een concurrent, en ook twijfelaars zoals ik kunnen er net mee over de streep worden getrokken.

 

Ook kan ik me voorstellen dat je zo'n actie doet op een klein deel van het assortiment, bijvoorbeeld om van verouderd assortiment af te komen (kledingbranche, electronica) of inderdaad simpelweg als lokkertje.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
Dus het nut van een dergelijke actie (en via Groupon) ontgaat mij volkomen...het druist tegen iedere vorm van logica in....
Een mogelijke verklaring kan zijn dat een grote instelling in vrij korte tijd een voorgaande generatie iPads inruilt tegen een nieuwe generatie. De leverancier geeft inruilkorting en wil vervolgens snel van die partij af.

 

Normaliter druppelt het aanbod binnen, maar als het even stortregent kan de marktprijs rare sprongen maken.

 

Zo kan je bij merkdealers soms ook goedkope inruilers kopen, omdat ze daar snel vanaf willen. Wat ze verliezen op de inruilers hebben ze al verdiend toen ze nieuwe exemplaren verkochten.

 

Kan ook een faillissementspartij zijn. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Cash is king, want it takes money to make money. Ik stond er ook nooit zo bij stil, totdat ik een keer bleef zitten met drie pallets vol artikelen waarvan ik meer had verwacht. Dat is een slordige 12.000 euro die vastzit in voorraden met praktisch nul omloopsnelheid. Die voorraden behouden in mijn geval gelukkig weliswaar hun waarde, maar ze "maken" tergend langzaam geld. Dus wat doe je dan: dumpen op of onder de inkoopprijs, zodat je de vrijgekomen liquiditeit kunt besteden aan voorraden met een hogere omzetsnelheid.

 

Een black friday of een cybermonday is daarvoor dan een mooie aanleiding, maar niet de reden.

Link naar reactie
  • 0

Als ik 40% korting zie, dan denk ik: "Die firma hanteert veel te hoge marges als ze 40% korting kunnen geven". Als ik dat product nu nodig heb, zal ik het waarschijnlijk kopen, maar buiten deze aanbieding valt zo'n firma dan af om iets te kopen.

 

Als zij marges hanteren waarop ze 40% kunnen geven, dan moet ik buiten deze actieperiode ook wel een andere firma kunnen vinden die goedkoper is. Oftewel: hoge korting is leuk, maar schrikt ook klanten af buiten deze kortingsactie.

 

Verder moet ik toegeven dat ik deze week ook voor het eerst van "Black Friday" gehoord had. Ik had gisteren net een discussie hierover met een collega en we kwamen tot de conclusie dat dit ontstaan is doordat in Amerika de vrijdag na "thanksgiving" een vrije dag is en men uit verveling inkopen gaat doen. Met thanksgiving zit men vaak in een vreemde stad op familiebezoek. De dag erna ga je dan kijken wat deze stad zo te bieden heeft aan koopwaar.

In Nederland slaat deze datum dan nergens op.

Link naar reactie
  • 0

Oftewel: hoge korting is leuk, maar schrikt ook klanten af buiten deze kortingsactie.

Was elke klant maar zo rationeel (en voorspelbaar) als jij bent. Helaas handelen de meeste mensen irrationeel (maar vaak best voorspelbaar) en staan ze graag in de rij voor denkbeeldige koopjes. Driekwart van alle gedrag is kuddegedrag.

 

;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.