• 0

Black Friday - collectieve gekte

Voor een inventarisatie van online retail ontvang ik alle nieuwsbrieven van vrijwel alle grote retailers in Nederland. Halverwege vrijdag 25 november is de stand ruwweg: twee van de drie stuurt zijn klanten een email met in de onderwerpregel een verwijzing naar Black Friday.

 

Oh, bij het merendeel duurt Black Friday het hele weekend.

 

Weet de gemiddelde consument wat Black Friday is?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
Op 29-11-2016 om 16:03, Eric Mailer zei:

 buiten deze aanbieding valt zo'n firma dan af om iets te kopen.

 

 

Arme jij, kun je straks nergens meer iets kopen...
 

Als je denkt dat er normaal gesproken ruim 40% marge op een product zit, omdat het tijdens BF met diezelfde korting de deur uitgaat, dan moet ik je toch uit de droom helpen.

Of ik zit in de verkeerde handel...

Op hardwareinfo.nl kun je trouwens ook de historische prijzen checken, mocht je vermoeden dat de adviesprijzen eerst omhoog worden gegooid.

Waar BF vooral om bedoeld is, is de consument zover te krijgen dat ze überhaupt aankopen doen, die ze anders niet gedaan zouden hebben. Schoenen van 200 naar 100 is 50% korting, maar nog steeds 100 euro. En ach, normaal koop ik een zomersneakertje voor 50 euro, maar ik zou dief van mijn eigen portemonnee zijn als ik nu geen 100 uitgeef...

Btw, iedereen kent toch wel die BlackFriday filmpjes uit de States?

edit: grappig, HL kent een automatische-afkortingen-uitlegger?
 

 

aangepast door RT....

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, RT.... zei:

Of ik zit in de verkeerde handel...

 

Dat is zeker iets om mee in overweging te nemen. Ook in verzekeringen heb je producten die enorm op prijs vergeleken worden en producten die mensen tamelijk achteloos kopen.

 

We zeggen dat markten transparanter zijn geworden door het internet, maar dat is alleen van belang waar mensen prijsbewust inkopen. Waar ze dat niet doen, maken leveranciers graag gebruik van de achteloosheid. Snacks bij servicestations aan de snelweg. Een vergiet bij de keukenspeciaalzaak.

 

In de klassieke modehandel zijn hoge marges gemeengoed (fullprice) opdat ook bij afprijzen nog te verdienen valt. Bij hi-end modemerken is 500% marge niet ongebruikelijk. Dus niet vijftig maar vijfhonderd. Zulke niches heb je vast ook bij verzekeringen. Hoewel: dat geeft geen status.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Loop juist voorbij een klasse kapper die morgen op afspraak met 40% korting knipt, maar het zit kennelijk nog niet vol.

 

Black Friday is wel als een inktvlek die uitloopt naar de week vantevoren of wat opeens een 3-daagse of vierdaagse wordt in een andere uiting.

TwaBla, is dat poldermarketing?

 

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Highio zei:

TwaBla, is dat poldermarketing?

Lang geleden mocht ik meewerken aan een committee met vertegenwoordigers van de bloemenhandel, de muziekbranche, de warenhuizen (Vendex KBB toen nog) en Post NL die Valentijnsdag in Nederland wilden promoten als nieuw cadeaumoment. Dat lijkt me poldermarketing: de mededinging overstijgen in collectief belang. En dus waaien buitenaardse feestdagen over naar Nederland.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Thanks, ik bedoelde het eigenlijk ook in de zin van dat het een beetje slappe hap marketing wordt. Geen speciale dag, maar eigenlijk gewoon een week lang hoge kortingen die straks in december gewoon weer anders heten. Oftwel collectieve gekte onder consumenten of onder marketeers?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, TwaBla zei:

In de klassieke modehandel zijn hoge marges gemeengoed (fullprice) opdat ook bij afprijzen nog te verdienen valt. Bij hi-end modemerken is 500% marge niet ongebruikelijk. Dus niet vijftig maar vijfhonderd. Zulke niches heb je vast ook bij verzekeringen. Hoewel: dat geeft geen status.

 

Meen je dat nou, dat er door verkopers/ondernemers geld verdiend wordt en dat ik dus niet de kostprijs betaal? Belachelijk dat ze niet gewoon altijd en overal 40% vanaf halen, stelletje oplichters.  Hoe het met verzekeringen zit weet ik niet, die verkoop ik gelukkig niet. Schijnt ook niet zo'n vetpot te zijn trouwens.

Maar even serieus, de (meeste) aanbiedingen van Black Friday zijn gewoon 'echt'.  Punt is dat je dan ook denkt dat je het nodig hebt, een nieuwe tv van 900 650 kopen, terwijl je huidige het nog gewoon doet. Heb je toch mooi 250 verdiend! Buitenkansje.

 

aangepast door RT....

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, RT.... zei:

Hoe het met verzekeringen zit weet ik niet, die verkoop ik gelukkig niet. Schijnt ook niet zo'n vetpot te zijn trouwens.

Klopt. Niches met hoge winstmarges zijn er in de "intern gerichte inefficiënte oligopolie" niet. Vandaar ook weinig  spannende black friday deals van verzekeraars. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, RT.... zei:


Maar even serieus, de (meeste) aanbiedingen van Black Friday zijn gewoon 'echt'.  Punt is dat je dan ook denkt dat je het nodig hebt, een nieuwe tv van 900 650 kopen, terwijl je huidige het nog gewoon doet. Heb je toch mooi 250 verdiend! Buitenkansje.

 

 

Soms zijn ze echt, soms niet. Wat je wel eens ziet is dat bedrijven de prijs van goederen verhogen voorafgaand aan iets als black friday of een marketingactie. 

 

Praktisch voorbeeld kan bijvoorbeeld zijn iets als de media markt acties met 'weg met de btw' waarbij ze het product opeens met een forse korting lijken te verkopen. Dat klopt ook wel als je het vergelijkt met de prijs vlak voor zo'n actie, maar als je wat verder terug kijkt weer niet: Een TV begon met 499 euro, en in de aanloop van de actie werd de retail prijs 549, 599 euro etc, om vervolgens te doen alsof 499 euro in de actieprijs een besparing van 100 euro is. 

 

Op zich kan dat wel, maar voor iets als een TV is het tamelijk lastig gezien er meestal vele aanbieders van precies hetzelfde apparaat zijn die hun prijzen niet verhogen gedurende de aanloop van een dergelijke actie door de concurrent. Je kon exact diezelfde tv kopen gedurende het hele traject bij een andere aanbieder voor 499 euro, maar strict genomen is de prijsdaling bij de media markt van 599 naar 499 toch echt een feit. Leve de pricewatches!

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Soms zijn ze echt, soms niet. Wat je wel eens ziet is dat bedrijven de prijs van goederen verhogen voorafgaand aan iets als black friday of een marketingactie. 

 

Ook gezien bij BlackFriday-aanbiedingen: 40% korting!*

*op adviesprijs

 

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, RT.... zei:

Maar even serieus, de (meeste) aanbiedingen van Black Friday zijn gewoon 'echt'. 

 

Wat een geruststelling.

 

Toch durf ik daar tegenover te stellen dat een steeds groter deel van de aanbiedingen gecreëerd wordt door de detailhandel in overleg met de leverancier. Het is doorgaans de laatste die winst inlevert, niet de detaillist. Het is dus interessant wat een aanbieding 'echt' maakt.

 

Test: pak een product 'in de aanbieding' en vergelijk de prijzen met andere retailers. Dan verdampt het grootste deel van de korting vanzelf.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, TwaBla zei:

Het is dus interessant wat een aanbieding 'echt' maakt

 

 

Denk dat het de consument weinig uitmaakt. Het is eenvoudig te verifiëren of de korting 'echt' is of niet. Prijsverschillen tussen retailers zijn er, maar die zijn er het hele jaar door. 50% korting in webshop A, betekent niet 50% goedkoper dan de goedkoopste 'normale' prijs. Maar wie gooit z'n beoogde aankoop niet even door google?
Ben al een product tegengekomen dat 'met korting' alsnog 125% duurder is dan bij een concurrent...tja.


Wat was eigenlijk de vraag van TS?

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
Quote

Weet de gemiddelde consument wat Black Friday is?

Geen idee, maar dát het vandaag Black Friday is, valt bijna niet te missen! :classic_ninja::classic_wink:

 

Heeft er gisteren iemand kalkoen gegeten?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
32 minuten geleden, Frans Sijtsma zei:

 

Jawel, bij de klassiekers. Garnalencocktail als voorgerecht. Gevulde kalkoen als hoofdgerecht /offtopic

Aiii, val ik toch door de mand als jumbo-shopper ;)

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 23-11-2018 om 11:16, Highio zei:

Heeft er gisteren iemand kalkoen gegeten?

Eten wij wekelijks ... gefileerd dan wel te verstaan ... telt dat ook mee?

... en dus werd het, voor de broodnodige variatie,  oerhollandse erwtensoep, inclusief rookworst.

 

De BlackFriday-gekte is ook duidelijk merkbaar door de onstuitbare stroom van de meest onzinnige aanbiedingen in mijn e-mailbox. :classic_angry:

 

Sh*t ... dacht ik dat het ergste leed was geleden ... stroomt de mailbox nu weer vol door de CyberMonday-gekte. :classic_angry::classic_angry:

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, JansenmeteenJ zei:

Zwarte dag voor kopers bij bekende media gigant KLIK

 

Dacht dat BF was bedoeld om van je overtollige voorraden af te komen voor het eind van het jaar.

 

Dit gebeurd nu al enkele jaren bij deze media gigant, dit doen ze dus ook met de zogenaamde BTW-vrije actiedagen. Daar worden de prijzen ook flink verhoogd. 

Als consument moet je gewoon voorzichtig zijn met dit soort dagen en niet blind kopen. Want in veel gevallen ben je gewoon duurder uit.

 

LiveLogistics.nl -  E-Fulfilment:  Wij Slaan Goederen Op, Verpakken Ze En Regelen De Verzending  Voor Webwinkels.

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Karim. zei:

Als consument moet je gewoon voorzichtig zijn met dit soort dagen en niet blind kopen. Want in veel gevallen ben je gewoon duurder uit. 

Iedere ondernemer  - zo ook op dit ondernemersforum - zou toch wel behoren te weten hoe een konijn uit de hoge hoed wordt getoverd.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.