• 0

Inkopen aandelen startende onderneming

Goedendag,

 

Nog een paar dagen voordat ik een beslissing moet maken onvermijdelijk toekomst.

 

Ik heb besloten op zelfstandige basis te gaan werken vanaf 2017 en heb ondanks ontslag genomen bij mijn huidige werkgever om in eerste instantie als ZZP er in een eenmanszaak verder te gaan.

 

Nu is er wat op mijn pad gekomen wat nogal interessant is: een startende onderneming die word gerund door 2 ex directeuren en ze willen me heel graag aan boord hebben. Nou heb ik aangegeven om mee te willen doen maar dan ook mede-eigenaar te willen worden.

 

Nu hebben ze aangegeven dat er een inversteerder bij in zit en die bezit 20 % van de aandelen, deze investeerder heeft daarvoor een aanzienlijk bedrag betaald.

 

Het bedrijf is net gestart en in principe hebben ze nog geen omzet gemaakt maar ze bepalen de waarde die ik moet betalen voor de aandelen gelijk als dat de investeerder er voor heeft betaald. Een vrij fors bedrag. Ik neem daarentegen veel kennis mee en eventueel ook klanten.

 

Is dit een faire en normale manier ?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties

 

Met vriendelijke groet,

 

Wie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De beide heren hebben niets ingelegd maar zijn samen van start gegaan voordat er een investeerder bij betrokken was.

 

De waarde van de aandelen is zo hoog omdat ze de investeerders recht in de ogen willen blijven kijken en mogelijk zal de investeerder nog een keer een investering moeten doen op korte termijn.

 

Prijs per aandeel zou neerkomen op 25000 euro per %.

Link naar reactie
  • 0

De beide heren hebben niets ingelegd maar zijn samen van start gegaan voordat er een investeerder bij betrokken was.

 

De waarde van de aandelen is zo hoog omdat ze de investeerders recht in de ogen willen blijven kijken en mogelijk zal de investeerder nog een keer een investering moeten doen op korte termijn.

 

Prijs per aandeel zou neerkomen op 25000 euro per %.

 

Ik heb 1 advies voor je: Heel hard uitlachen en weglopen. 25K voor 1% voor een start-up die geen omzet maakt is grootheidswaanzin. Je kan hier geen fatsoenlijke waardering aan koppelen.

 

Die investeerder heeft dus 500K betaald voor 20% in een start-up. Dat moet betekenen dat die investeerder bekend is in de branche en de kar gaat trekken.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Het voelt inderdaad niet heel erg goed. Al heeft de club wel een hele grote potentie.

 

Graag wil ik een tegenaanbieding doen en de bal terug schuiven. Maar wat is in deze een reeel tegenbod? Als ik niet met ze in zee ga word ik op een aantal vlakken een concurrent van ze.

De branche is niet zo groot en ik ben van grote waarde voor hun als ik aan boord stap.

 

Wat zou een mogelijk tegenbod kunnen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Wat reëel is als er nog geen omzet is? Probeer ze te overtuigen dat je kennis en ervaring kan inzetten en leg ze ook uit dat je geen noemenswaardig eigen geld beschikbaar hebt.

 

Wat is slim voor jou? Meedoen zonder eigen inleg. Zelf geld inleggen in een startup zonder omzet moet je niet willen. Sterker nog: je krijgt het waarschijnlijk geeneens gefinancierd.

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Door een aantal redenen gaan ze vanaf januari gas geven. Het is reeel dat het een succes gaat worden.

 

Er zit een financiële en een commerciële ex directeur in en ik dan verantwoordelijk voor de technische tak. En het gaat om verkopen van machines (die ik ken).

 

Kan het een reeel zijn dat ik een 10% of zelfs een 20% van aandelen eis bij deelname , met als inleg mijn diensten en kennis? Is dit een mogelijke manier? Zonder mij Aan boordverwacht ik dat ze wel flinke problemen gaan krijgen bij het gasgeven op 1 januari

Link naar reactie
  • 0

Ik zou niet meteen een bepaald percentage eisen. Zorg dat je eerst eens met hen op 1 lijn zit als het gaat om het krijgen van aandelen in plaats van inkopen.

 

Vraag eens aan hen wat zij redelijk vinden. Als zij zeggen 5% blijf je in een positie zitten waarin je steeds voor jezelf moet opkomen en dat word je na een tijdje zat.

 

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Wat maakt het trouwens dat je dit ineens interessant vindt, terwijl je net je dienstverband hebt opgezegd om een eigen toko te starten?

 

Instappen in zo'n project is heel anders ondernemen dan je eigen bedrijf. Je zit hier met 3 ervaren ondernemers. Twee directeuren en een investeerder. Die hebben alle drie een eigen visie/mening en daar is soms als onervaren ondernemer moeilijk mee te dealen..

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Allereerst wil ik je bedanken voor al je reacties LiGuido, ze zijn heel waardevol voor mij.

 

Ik zal ze een voorstel doen mijn kennis en kunde voor een aandeel in het bedrijf.

 

Waarom ik dit zo interessant vind is dat de potentie van de bedrijf erg hoog is en ik vertrouwen heb in beide heren en ze al een uitgebreid portfolio hebben van producten die ze op de markt proberen te gaan brengen vanaf 1 januari.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst wil ik je bedanken voor al je reacties LiGuido, ze zijn heel waardevol voor mij.

 

Dat is fijn om te horen!

 

Ik zal ze een voorstel doen mijn kennis en kunde voor een aandeel in het bedrijf.

 

Yess, en hou ons op de hoogte hier...

 

 

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0
Familiewie: ik zou jou super graag bij onze toko willen hebben. Maar je moet wel 25k per procent betalen.

 

Lijkt wel een piramidespel :) Die tent is dus 2,5 MIO waard en heeft nog 0 omzet? Is er een patent aanwezig? Technologie ontwikkeld die veel waarde heeft?

 

Draai het om zou ik zeggen: jullie willen dat ik graag kom? Prima: wat bieden jullie?

 

Zij willen die investeerder niet tegen de borst trappen / zitten misschien met een overeenkomst die de investeerder beschermt tegen uitgifte van aandelen onder de waarde waarin hij is ingestapt.

 

Ik krijg sterk het gevoel dat als je nu 60k salaris zou vragen en niet instapt met aandelen dat ze zeggen: nee doe dan maar niet. Hoe graag willen ze je dan hebben? Willen ze jou of je geld?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ze hebben mij benaderd, in eerste instantie wilden ze me op de payrol. Maar ik gaf aan dus mee te willen doen. Waaruit dit verhaal voortbloeit. Om iemand anders te vinden die de technische kennis en de vaardigheid heeft word vrij lastig voor ze omdat de branche nogal klein is.

 

Ze hebben een aantal leveranciers met vrij innovatieve producten die zij mogen verkopen en servicen.

Link naar reactie
  • 0

Ze hebben mij benaderd, in eerste instantie wilden ze me op de payrol.

Is natuurlijk ook een mogelijkheid, met eventueel een winstdeling en een optie om binnen 1, 2 of 3 jaar alsnog in te kunnen stappen.

 

Ze hebben een aantal leveranciers met vrij innovatieve producten die zij mogen verkopen en servicen.

Ik vraag me dan af waarom die leveranciers besloten hebben hun verkoop uit te besteden aan een organisatie met momenteel alleen een financiële en een commerciële directeur. En dus zonder de benodigde technische kennis die volgens jou onontbeerlijk is en ook nog eens erg dun gezaaid is.

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp hebben de 2 ex directeuren samen 80% van de aandelen zonder eigen inbreng(!) en vragen ze jou erbij voor 25000 per 1%... dat kan toch nooit goede bedoelingen hebben?

Zij willen jou aan boord voor jouw kennis maar dat laten ze hiermee niet blijken, ik zou op mijn hoede zijn als ze mij dit zouden aanbieden.

Link naar reactie
  • 0

Het bedrijf is net gestart en in principe hebben ze nog geen omzet gemaakt maar ze bepalen de waarde die ik moet betalen voor de aandelen gelijk als dat de investeerder er voor heeft betaald. Een vrij fors bedrag. Ik neem daarentegen veel kennis mee en eventueel ook klanten.

 

Is dit een faire en normale manier ?

Wat vind je eigenlijk zelf?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Als de investeerder slechts op de achtergrond zit, en jij zijn aandelen mag overnemen voor dezelfde prijs, dan wordt dus jouw extra inbreng, expertise en klantenkring geschat op een waarde van....€ 0.-.

 

5 ton voor 20%, dan wordt dus de hele start up op 2,5 miljoen geschat. Dat is nogal een bedrag.

Het komt op mij over alsof ze jou er vooral bij willen hebben voor je financiële inbreng. Wat is precies de relatie tussen de terugtrekkende investeerder, en de twee oprichters? Klopt dat en ligt het inderdaad zo als geschetst wordt?

Link naar reactie
  • 0

Het voelt niet fair in ieder geval. Ik begrijp dat ze de situatie overlegd hebben met de investeerdersgroep, en dit zal hun idee zijn geweest. Maar aan de hand van jullie reacties ben ik er van overtuigd dat er te onderhandelen valt.

Met een dusdanig 'lege huls'-gevoel, zou ik eigenlijk helemaal niet willen instappen. Als er geen omzet wordt gegenereerd, worden alle salarissen van de directie volledig betaald uit het ingebrachte kapitaal van de investeerder. Dat klinkt een beetje alsof de boel voor het oog nog draaiende wordt gehouden door de schoorsteen te laten roken door de inventaris in de open haard te gooien.

 

Persoonlijk zou ik gewoon een goed arbeidscontract en dito salaris proberen te bedingen, met daar bovenop misschien nog wat (belast) loon in de vorm van aandelen, waarbij je dan niet verder gaat dan 5%. Dat laatste is wellicht ook niet zo moeilijk, als de waarde van die aandelen echt zo hoog is. De vraag is overigens of dat ook echt zo is, want je moet die waarde eigenlijk objectief laten vast stellen. En het is dus niet de directie die bepaalt wat een 'juiste' prijs is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

We zijn weer een aantal weken verder, ze voelden zelf ook dat het mij hun aanbod niet lekker zat.

 

Gisteren hebben ze me een nieuw voorstel gedaan.

 

Het aandelen verhaal blijft lastig... Ik krijg de optie om in 2018 de 2.5% aandelen te kopen tegen een nu bepaalde waarde. Ik mag ze kopen maar dat hoeft dus niet.

 

Ze beramen een netto winst van 1.5 miljoen in 2017 en dat groeit elk jaar. De aandelen kunnen dan een leuke waarde vertegenwoordigen over 5 Jr en ik mag ze dan ook aanbieden aan derden.

 

Het nieuwe aanbod zit hem vooral in de fee/loon. Door omstandigheden zal ik in 2017 eerst als ZZP ingehuurd worden door hun voor een redelijk loon.

 

In 2018 zal ik in dienst komen en krijg ik her einde dat jaar gegarandeerd den bonus van 70k en dat loopt in 2019 nog verder op waardoor mijn jaarinkomen best hoog word en ik eventueel aandelen zou kunnen vergaren van de investeerder die uitgekocht dient te worden. Dit word uiteraard allemaal vastgelegd.

 

Wat vinden jullie van deze constructie?

Link naar reactie
  • 1
Wat vinden jullie van deze constructie?

Nogal vaag

 

Door omstandigheden zal ik in 2017 eerst als ZZP ingehuurd worden

Welke "omstandigheden"?

 

door hun voor een redelijk loon.

Een ZZP-er ontvangt geen loon, want is geen werknemer. De ZZP-er ontvangt een beloning (omzet) voor het gerealiseerde werk en moet daarvan ook de boekhouding verzekeringen (aansprakelijkheid, arbeidsonschiktheid, pensioen) etc betalen. Wat voor een werknemer dus "een redelijk loon" is, is voor een ZZP-er per definitie te laag.

 

In 2018 zal ik in dienst komen en krijg ik her einde dat jaar gegarandeerd den bonus van 70k

Allemaal toekomstige toezeggingen, miljoenenbedragen en bonussen. Waarom kom je niet in 2017 in dienst, voor een goed loon?

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom zou je 2.5% aandelen willen hebben? Hier steek je je zelf alleen maar door in de schulden en jouw zeggenschap is 0. Het ZZP verhaal en daarna in loondienst klinkt redelijk, hoe de cijfers zijn weet ik niet, maar jouw risico is dan nihil en de bescherming is goed.

 

Als advies zal ik je meegeven om nu alvast afspraken op papier te zetten. Zodat ze je niet eerst een jaar inhuren als ZZP'er en je vervolgens geen dienstverband aanbieden.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.