• 0

Journaalpost factuur bol.com

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welke journaalpost maken jullie? (En dat gaat het met name om de btw)

Als je een gewoon boekhoudprogramma gebruikt, zou de btw eigenlijk automatisch goed moeten gaan. Wat je verder waarschijnlijk moet doen, is deze factuur opsplitsen. Je moet eigenlijk 2 facturen boeken.

 

Allereerst moet je gewoon je éigen omzet inboeken middels eigen facturen. In jouw geval was dat 47,52 euro omzet plus 9,98 euro btw (dat is bij elkaar dus 57,50 euro aan openstaande facturen).

 

Vervolgens moet je dit bol.com-overzicht inboeken als kosten. Je boekt die kosten alsof het een factuur is, en je moet daarbij 2 regels opsplitsen. Je boekt een factuur van 12,61 euro. Deze factuur bestaat uit een regel "bemiddelingskosten" van 7,95 euro met 1,67 euro btw en een regel "post- en verzendkosten / porti / portokosten" van 2,99 euro zónder btw.

 

Op het moment dat je de betalingen gaat verwerken en het bedrag van bol.com op je rekening binnen krijgt, kun je zowel je omzetfacturen als je kostenfactuur van bol.com afvinken als betaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik hanteer het kasstelsel dus ik boek zodra de betaling per bank binnenkomt.

Als ik de factuur opsplits dan krijg ik dus de volgende journaalpost?

 

1000 Bank € 57,50

Aan 8005 Verkopen bol.com € 47,52

Aan 1601 Te betalen btw 9,98

 

+

 

4000 Kosten bol.com € 10.94

1602 Te vorderen btw € 1.67

Aan 1000 Bank 12,61

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de factuur opsplits dan krijg ik dus de volgende journaalpost?

Dat ziet er goed uit. Zoals je ziet, is ook "1000 Bank" nu per saldo 44,89 euro. Dat is ook het bedrag dat je gestort krijgt.

 

4000 Kosten bol.com € 10.94

1602 Te vorderen btw € 1.67

Aan 1000 Bank 12,61

Alleen de "4000 Kosten bol.com" zou ik persoonlijk opsplitsen om later meer inzicht te krijgen in de daadwerkelijke onderverdeling van de kosten. Op die manier kun je beter zien wat er aan de strijkstok blijft hangen en vooral wáár. Bijvoorbeeld:

 

4000 Kosten bol.com € 7.95

4100 Kosten PostNL € 2.99

1602 Te vorderen btw € 1.67

Aan 1000 Bank 12,61

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de informatie! Ga ik het zo bijhouden!

Nu ik erover na aan het denken ben schiet me nog iets te binnen.

 

Bol.com betaald pas 3 weken later uit. Moet ik daar nog maatregelen voor nemen? Een post opnemen op de balans als nog te ontvangen bedragen of iets dergelijks?

 

Hoe kan je het beste je administratie bijhouden zodat je zeker weet dat je niks misloopt?

 

Link naar reactie
  • 0

Bol.com betaald pas 3 weken later uit. Moet ik daar nog maatregelen voor nemen? Een post opnemen op de balans als nog te ontvangen bedragen of iets dergelijks?

Hoe kan je het beste je administratie bijhouden zodat je zeker weet dat je niks misloopt?

Nou, als je het kasstelsel hanteert, kan dat dus niet. ;) Het kasstelsel gaat er namelijk vanuit dat je alleen administreert wat je daadwerkelijk ontvangt en uitgeeft op het moment dat dat daadwerkelijk gebeurt. Je moet het dus pas als winst (en omzet) boeken ná die 3 weken. Als je iets dus niet ontvangt, heb je gewoon gewoon pech. Je zult er dan achteraan moeten. Ontvang je het daarna dan pas na 8 weken, dan boek je het na 8 weken.

 

Het enige dat je zou kunnen doen, is het simpelweg extracomptabel (buiten de administratie) bij houden. Maar overloopposten horen in principe niet bij een kasstelsel. Dat hoort eerder bij het factuurstelsel.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand ervaring met bovenstaande boeking verwerken in e-boekhouden? Inmiddels contact gezocht met hun helpdesk maar de conclusie was eigenlijk inboeken als crediteur en dan met een min bedrag inboeken. Ja, en die paar centen btw voor lief nemen omdat de btw niet apart geboekt kan worden. Jullie begrijpen dat dat natuurlijk niet de bedoeling is. Dus als iemand mij kan helpen hierbij hoor ik dat graag maar zelf heb ik het idee dat bovenstaand boeking niet gemaakt kan worden in e-boekhouden. Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
  • 0

je moet dat niet als 1 factuur boeken het dient namelijk meerdere doelen.

 

doel 1L factureren handlingsfees door bol.com. > deze boek je in als normale inkoopfactuur dus alleen de 12 euro.

 

doel 2: verrekening van namens jou ontvangen omzet met hun handlingsfee

 

op moment van ontvangst van het bedrag van bol, dan boek je de inkoopfactuur van 12 uro af als betaald en boek je de 57,50 ofwel tegen een al aangemaakte verkoopfactuur / debiteuren saldo.

ofwel boek je op moment van ontvangst de omzet en te vorderen btw voor het hele bedrag van de order.

 

wat hier gebeurd is niets meer en niets minder dan verrekening van een inkoopfactuur met een verkoopfactuur waarvan het saldo wordt uitbetaald. Dus zolang je zorgt dat beide boekstukken er zijn. is het alleen afhankelijk van het boekhoudpakket wat je gebruikt hoe je deze tegen elkaar wegboekt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.