• 0

Goed lopende Fysieke kledingwinkel overnemen of webwinkel beginnen in kleding?

Beste Forum leden,

 

ik zit met een aantal vragen.

 

Mijn vriendin en ik hebben de mogelijkheid gekregen om een goedlopende kledingwinkel over te nemen. Ik heb alle jaarcijfers etc binnen en het laten berekenen door verschillende accountants. Zij vertelde mij dat het er gunstig uit zag.

Ik kan hierbij de huidige voorraad en inboedel voor een hele gunstige prijs overnemen.

Nu is dus het probleem dat het huur contract verloopt op November 2017.

De verhuurder heeft al gezegd dat die nog niet weet of die het volgend jaar na het einde van het contract de winkel nog wel wil verhuren aangezien hij misschien de ruimte zelf nodig heeft (zijn zaak zit hiernaast).

Dit wil dus zeggen dat wij maar 1 jaar in dit pand kan zitten.

Mijn vriendin heeft zelf een aantal jaren gewerkt in een kleding winkel maar wij weten beide niet veel van kleding inkopen. Wel is mij verteld dat je de nieuwe collectie ongeveer een jaar van te voren al bij de leveranciers moet bestellen. Dit zou dus betekenen dat als de voorraad op is die wij kunnen overnemen we zonder voorraad zitten. Is er nog een mogelijkheid om alsnog aan nieuwe collecties te komen op korte termijn? Als dit wel het geval is was het ons idee om deze winkel een jaar te runnen om ook vooral ervaring in deze branche op te doen voor in de toekomst qua kleding inkoop etc.

Vanuit hier zouden we dan wellicht een nieuwe winkel kunnen gaan huren en een doorstart gaan maken. Wel is het probleem dat als we de winkel zouden overnemen mijn vriendin haar huidige baan zou op moeten zeggen waar ze een vast contract heeft. Als het dan na een jaar niks geworden zou zijn is ze dus haar baan kwijt en zitten we waarschijnlijk met een hoop kosten opgezadeld.

 

Indien dit niet zou gaan zou het dan anders niet een idee zijn om een webwinkel in kleding te beginnen aangezien dit ook een hoop investeringskosten scheelt en minder risico is. Vanuit hier zouden we dan ook ervaring op kunnen bouwen en zitten we niet aan een huur contract vast en dergelijken. Vanuit deze ervaring zouden we dan alsnog een fysieke kleding winkel er bij kunnen nemen indien het gaat lopen. De webwinkel zou ik zelf kunnen doen en dan zou mijn vriendin haar huidige baan niet op hoeven te zeggen.

 

Ik zou graag van jullie mening hier over horen.

 

Groeten Jose

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik zou de keuze fysieke winkel-webwinkel met name laten afhangen van de vraag, of er op lange termijn perspectief is voor een fysieke winkel in deze branche in deze stad. Winkelen wordt meer en meer online, maar voor sommige zaken, en kleding is er een van, zal er vraag blijven naar fysiek winkelen, passen en voelen.

 

Een achtergrond van gewerkt hebben in een kledingwinkel, maar weinig ervaring hebben met inkoop lijkt op een keus richting fysiek te wijzen.

 

Qua pand is dit zeker een risico. Zijn er alternatieven om eventueel te verhuizen. In de meeste steden en winkelgebieden, zeker in de kleinere, is er juist best veel leegstand en is verkassen best mogelijk. Informeer eens of de huurprijs nu niet toevallig heel laag ligt, dat zie je ook niet zelden tegenwoordig, heeft men de ruimte onder de kostprijs verhuurd. Het moet niet zo zijn dat je bij eventuele verhuizing hier enorm van schrikt.

 

Via een kennis weet ik toevallig iets van kleding inkopen: het is beurzen afgaan en rondsnuizen, bijna sjoppen maar dan in t groot. Wat jij leuk vind, de stijl vooral, zal de stijl va je winkel gaan bepalen.

Alleen als je A-merken wilt (moet) gaan verkopen wordt het totaal anders. Dan moet je naar hun (broeks)pijpen dansen.

 

meest heikele punt bij starters zijn natuurlijk de financien. Kun je het kapitaal bijeen schrapen voor een overname?

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

ten eerste bedankt voor je reactie. Dat het winkelen meer en meer online gebeurt ben ik het met je eens. De winkel die ik wil overnemen houd een concept aan van 1 artikel 30 euro en 4 voor 100 euro. Dit is dan ook kleding die je niet overal kunt kopen. De klanten komen speciaal hiervoor naar de winkel. In de omgeving van de winkel staan meerdere panden te huur. Mijn vriendin die werkt momenteel in dit winkelcentrum dus die kan dit nauwlettend in de gaten houden. Ik ga er dan ook vanuit dat er volgend jaar vast en zeker wel wat te huur komt in het winkelcentrum voor de winkel nu al zit. De prijzen in dit winkel centrum zijn ongeveer overal gelijk per m². Dit is het probleem dus niet.

 

Qua inkopen ben ik er ook al achter gekomen dat dit via beurzen etc gaat. Nu is dus het probleem dat je bij deze beurzen tot wel een jaar van te voren al moet inkopen.

Dat wil dus zeggen dat als mijn huidige voorraad die ik mee overneem als die op is ik niet aan nieuwe voorraad zou moeten kunnen komen. Of het moet zijn dat dit volgens jullie wel mogelijk is?

 

Het financieel aspect is niet echt een probleem. Ik wou het gedeelte van de winkel overname zelf financieren en om de eerste 3e maanden te kunnen overbruggen wou ik dit gedeelte bij de bank gaan lenen.

 

Dus nu is mijn vraag: is het verstandiger om een fysieke winkel te beginnen en na een jaar een nieuw pand te huren of kan ik beter beginnen met een webwinkel om ervaring op te doen en dan volgend jaar alsnog een pand te gaan huren?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.