• 0

blijven zitten met een huis.

Goedendag,

 

Ik ben nog even blijven zitten met een huis, de verkoopprijs is even wat minder dan de hypotheek. wel heb ik daar nog mijn bedrijf ingeschreven staat, en vanwege het daar zitten levert het ook nog een leuk beetje werk op. nu heb ik wat rond gezocht en zie wel wat mogelijk om he thuis in de bedrijfsadministratie te stoppen. echter, is dit slim.

uiteindelijk wil ik he thuis verkopen, maar daarvoor heeft het nog wel wat onderhoud en huizenprijsstijging nodig. voor mij hoeft het geen winstpakker te wezen, als ik het binnen enkele jaren maar kwijt ben, ik wil me concentreren op de nieuwe locatie waar we nu al zitten.

 

De vraag si dus, wat is wijsheid?

Er bestaan alleen maar oplossingen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben nog even blijven zitten met een huis, de verkoopprijs is even wat minder dan de hypotheek. wel heb ik daar nog mijn bedrijf ingeschreven staat, en vanwege het daar zitten levert het ook nog een leuk beetje werk op. nu heb ik wat rond gezocht en zie wel wat mogelijk om he thuis in de bedrijfsadministratie te stoppen. echter, is dit slim.

Voordat we allerlei trukendozen gaan uithalen of gaan bedenken wat 'slim' is, wat dacht je precies zelf te bereiken met het fiscaal zakelijk etiketteren van je woning? Welk voordeel dacht je daarmee te behalen dat je nu niet kunt behalen door het privé geëtiketteerd te laten?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

juist de truckendoos doet me de vraag stellen...

 

ik heb van verschillende financiele mensne van alles gehoord in termen aftekbaar fiscaal voordelig enz.. maar duidelijkheid onder de streep krijg ik er niet van.

 

punt is, er zit nu een verschil van 40k tussen waarde en hypotheek, 15k investeren doet me waarschijnlijk wel 20k opleveren. verhuur op leegstandwet is gezien de staat van enkele ruitmes nog geen optie.

 

nu trek ik er 5 jaar voor uit om op een punt te komen dat het verkocht kan worden voor een prijs die de hypotheek dekt. ondertussen is het enige wat hier gevestigd is mijn bedrijf, verder staat er niemand ingeschreven. m'n bedrijf levert de omzet om't te betalen hier.

 

overigens staat ons andere huis op naam van mijn vrouw, niet onze bedoeling, maar de bank wou het nu eenmaal zo. hierin zijn wel de eigen middellen gaan zitten, en dus het komende jaar ook niet aanwezig om het verlies eventueel te slikken.

 

zolang als ik't heb wil ik dat uiteraard op de voordeligste manier, winst hoef ik hier niet van.

Er bestaan alleen maar oplossingen

Link naar reactie
  • 0

Tja Jan, het kan en wellicht is het huis nu zelfs verplicht zakelijk vermogen omdat het niet meer privé gebruikt wordt.

 

Als je die keuze maakt, bedenk je dan wel dat de waardestijging tussen nu en de datum verkoop belast wordt als winst uit onderneming. Je moet het dan namelijk nu op de balans opnemen tegen de huidige waarde economisch verkeer. Als dat lager is dan wat je er over 5 jaar voor vangt, dan is het verschil belast.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

zolang als ik't heb wil ik dat uiteraard op de voordeligste manier, winst hoef ik hier niet van.

Ik denk dat Joost gelijk heeft, als hij zegt dat je huis geen keuzevermogen meer is. Zodra een bezitting ('vast actief') meer dan 90% zakelijk wordt gebruikt, zal die zakelijk moeten worden geëtiketteerd. Het wordt dan dus voor de inkomstenbelasting verplicht een bedrijfspand.

 

Dat betekent dus dat de waarde van de woning (WOZ-waarde) in de zaak wordt gebracht. Tegelijkertijd zal de lening die daar nog tegenover staat ook in de zaak wordt gebracht. Vervolgens zijn de rentelasten van de zaak gewoon bedrijfskosten geworden. Dit betekent niet dat het huis moet worden overgeschreven op de zaak, maar simpelweg dat het huis fiscaal als zakelijk eigendom wordt beschouwd.

 

Privé heb je dan uiteraard geen aftrek meer van hypotheekrente, als dat al het geval was. Verder zou je in de tussentijd nog een beetje mogen afschrijven. Dat geeft dus een beetje belastingvoordeel. Maar bij daadwerkelijk verkoop van het pand zullen zowel je huis als hypotheek weer van de balans verdwijnen. Verkoopwinst is dan als bedrijfswinst belast en een eventuele restschuld gaat dan weer naar privé (waarvan de rente volgens mij niet meer aftrekbaar is, omdat het niet je 'hoofdverblijf' meer was).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Wat de heren voor mij hebben gezegd klopt allemaal. Ik vermoed ook dat je geen keus meer hebt en dat het pand als zakelijk geëtiketteerd is (of moet worden).

 

Wat wel handig kan zijn is dat onderhoudskosten op zakelijk vermogen aftrekbaar zijn. Je zei dat er best wel wat onderhoud moest plaatsvinden. Wellicht is het voor jou toch voordeliger om het pand als zakelijk geëtiketteerd te hebben.

 

En als het zakelijk vermogen is dat onder water staat, zal er wellicht geen sprake zijn van winst uit onderneming bij verkoop die belast zou worden.

 

Maar ik zou toch even een accountant of fiscaal adviseur gaan raadplegen om dit allemaal uit te rekenen, want ieder geval is anders. Het kost misschien 'veel', maar een goede accountant zal je veel meer geld besparen dan jij hem hoeft te betalen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.