• 0

Belgische BVBA oprichten met 2 NL BV's van 1 eigenaar

Goedendag,

Ik wil een BVBA oprichten in België. Ik wil dat alleen doen en niet met anderen. Als rechtspersoon kan ik dat met mijn BV (NL) maar ik lees op meerdere plekken op internet terug dat dit niet verstandig is omdat:

"Indien u opricht met 1 rechtspersoon als aandeelhouder van de BVBA, dan blijft deze rechtspersoon hoofdelijk aansprakelijk voor alle verbintenissen van de BVBA. Advies is altijd met meerdere partijen op te richten."

Ik denk zelf dat de oplossing kan zijn dat ik een 2e holding BV (NL) opricht. Ik heb geen zin in Engelse LTD oplossing of iets dergelijks wat ook wel wordt aangeboden. Is het feit dat achter de 2e BV de zelfde partij zit (ik) een showstopper? Of gaat het er echt alleen maar om dat er 2 BV's/rechtspersonen van om het even welke eigenaren (dus ook dezelfde) de BVBA oprichten?

Dank voor uw hulp!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Uit Nederlandse jurisprudentie blijkt dat wanneer je een constructie zo opzet dat de enige reden is om onder een bepaalde wettelijke bepaling uit te komen, dat dat niet is toegestaan. Dus als je dat doortrekt naar Belgisch recht en naar deze casus, zou je zeggen dat wat je van plan bent niet verstandig is.

 

Kun je niet iemand in de familie / vriendin 1 aandeel geven? Iemand die je er ook graag als adviseur bij hebt?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Dank voor snelle reactie.

Dat is dan denk ik verklaring dat opzet Engelse LTD wordt aangeboden als 2e vennoot. Maar daar wil ik niet aan.

Is het dan voldoende om 1 aandeel aan derde (echtgenote, familielid of goede vriend/adviseur) te verstrekken?

Wordt met oplossing "oprichting BVBA door enkel mijn BV + 1 aandeel bijvoorbeeld aan familielid" volledig aan voorwaarde voldaan?

Ik wil het gewoon zelf doen en op geen enkel moment enige "last" hebben van een derde in "mijn" bedrijf.

Groet en dank wederom.

Link naar reactie
  • 0

Ja.

 

Bij voorkeur iemand met een reeds bestaande holding. Anders zit je (die 2e aandeelhouder) weer met geneuzel in Box 3. Afrekenen over waardestijging. Blablabla.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Ok. Ik heb bijvoorbeeld iemand met holding BV waarmee ik wel spar over situaties. En waar wederzijds vertrouwen is.

Ik wil echter niet dat (ook al is er maar 1 aandeel bij hem) dat hij maar ooit ergens in de weg kan staan bij verkoop later of wat voor moment dan ook. Je weet natuurlijk nooit wat toekomst brengt.

Heb mindere ervaringen met uitstappen bij BV waarin we met 4 partijen zaten. Eens en nooit meer ;-)

Dat valt denk ik te regelen in de statuten meen ik?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.