• 0

Software ontwikkeling

OK, dus software ontwikkeling wordt gezien als een ripp-off business. 80% van de klanten krijgen niet wat ze uit eindelijk wilde hebben...

 

Dat betekent dus dat het gross van de mensen die een auto kopen een auto met drie wielen of een stuur op de achterbank hebben...  ???

 

Ik zie hier business in, er zijn veel ontwikkel methoden en heel veel partijen die problemen hebben met hun communicatie en ontwikkeling, oftewel er is een markt...

 

Heeft iemand interesse om hierover te discubabbelen?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je een auto koopt weet je altijd zeker dat hij rijdt. Extra snufjes zijn mooi meegenomen, maar geen must.

De technologie daarentegen staat vaak voor niks (in de breedste zin van het woord). Ze verkopen je van alles, terwijl je het helemaal niet nodig hebt. De techneut begrijpt je vraag niet en de techniek die je dan krijgt begrijp jij dan weer niet.  Je hebt dan een auto met veel wielen, zonder stuur.

Kortom een ripp off inderdaad!

 

Voor hen die geen kennis hebben vergaard is de A gewoon drie stokje

Link naar reactie
  • 0

Dit is interessant, het lijkt net of je je probleem kunt verplaatsen naar een adviesbureau.

Niets is minder waar. Als je zelf niet begrijp wat je wilt (in marketing/applicatie termen) moet je zeker niet vragen of een ander dat voor je wilt specificeren.

Vergelijk het met voortgaan in een donkere kamer, je gaat automatidch tastend voetje voor voetje.

Dat moet je ook doen met ICT SW opdrachten. Dus alleen stappen nemen die je als gebruiker begrijpt als zijnde nuttig.

 

Link naar reactie
  • 0

Software ontwikkeling is geen ripp off per se. Toen de auto ontwikkeld werd heeft het ook tijden geduurd voordat alle stuurtjes aan dezelfde kant zaten.

 

Ik denk dat een goede tolk (techniek naar management en andersom) zeker een heldere toekomst staat te wachten. IMHO is de communicatie de basis voor de uiteindelijke creatie.

Link naar reactie
  • 0

waarom is software ontwikkeling een ripp-off? juist met SO is het bedrijfsleven gediend. bewijzen zijn er te over. en trouwens, over die vertaalslag: ik snap niet waar je het vandaan haalt dat techneuten je iets aansmeren waar ze niets aan hebben.

 

wat mijn ervaring is: klant heeft behoefte op ICT gebied. dit wordt geformuleerd, er wordt een partij gezocht om het door te laten ontwikkelen en klaar is kees.

 

maar dat is mijn ervaring hoor:azn

Cindy van Rosmalen

www.magnetique.nl

 

The artist is the creator of beautiful things- Oscar Wilde

Link naar reactie
  • 0

dat 80% niet krijgt wat ie wil, tja dat heeft te maken met hoe het bedrijf haar wensen uit, en hoe goed een ICT bedrijf begrijpt wat de klant wilt en wat goed voor het bedrijf van de klant is.

 

natuurlijk zijn er rotte appels, dat verklaart ook waarom zoveel ICT bedrijven failliet zijn gegaan.

 

ik ben technisch niet een wonderkind, maar weet wel waar ik het over heb als ik naar klanten toega. Ik weet wat wij als bedrijf goed kunnen enzovoorts.

 

 

Cindy van Rosmalen

www.magnetique.nl

 

The artist is the creator of beautiful things- Oscar Wilde

Link naar reactie
  • 0

Ik vind inderdaad dat SO een aanwinst zou moeten zijn voor bedrijven, maar door de moeilijke vertaalslag hebben cowboys vaak open spel.

 

Ik wil niet zeggen dat alle softwareontwikkelaars cowboys zijn, en een groot deel van de fout is zeker bij de klant te zoeken.

 

Dat je goed weet wat jullie als bedrijf kunnen is erg belangrijk. Techniek is echter maar bijzaak. De communicatie is volgens mij het belangrijkste punt bij software ontwikkeling. Alles wat je wilt kan gebouwd worden, maar wordt er gebouwd wat jij wilt.

 

Het voorbeeld van de auto is mooi, je bent namelijk altijd zeker dat het stuur aan een bepaalde kant zit, dat je gaspedaal en rem op een bepaalde plek kan vinden. Je weet wat voor benzine je er in moet gooien en je kan een overzicht maken van de te verwachten kosten.

 

Iemand die (voor het eerst) software laat ontwikkelen heeft vaak geen idee van hoe het pakket uberhaupt gaat draaien, een overzicht van de kosten is erg moeilijk te creeren, wat de levensduur is is ook niet altijd helder. Om maar een paar voorbeelden te noemen.

 

De opdrachtgever is vaak niet diegene die met het ontwikkelde pakket moet gaan rijden en de "chauffeur" weet dus ook vaak niet wat er op hem/haar af komt.

 

Er ligt dus een gigantische verantwoordelijkheid bij de software ontwikkelaars om echt goed naar de klant te luisteren en de klant te begeleiden in de verantwoordelijkheden van een software ontwikkelings process.

 

Helaas ken ik niet veel softwareontwikkelaars die dat punt nou zo uitermate serieus nemen. Zelfs de grotere clubs hebben hier vaak geen kaas van gegeten.

 

Het is inderdaad wat kort door de bocht om SO als standaard een rip-off business te noemen, laat ik dan zeggen dat het een erg specialistische business is waar vanuit de advies kant nog meer dan genoeg markt moet liggen volgens mij.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Tsja, wat zal ik zeggen. Ik hoor een hoop punten die me heel bekend in de oren klinken.

 

De opdrachtgever is vaak niet diegene die met het ontwikkelde pakket moet gaan rijden en de "chauffeur" weet dus ook vaak niet wat er op hem/haar af komt.

 

Er ligt dus een gigantische verantwoordelijkheid bij de software ontwikkelaars om echt goed naar de klant te luisteren en de klant te begeleiden in de verantwoordelijkheden van een software ontwikkelings process.

 

Helaas ken ik niet veel softwareontwikkelaars die dat punt nou zo uitermate serieus nemen. Zelfs de grotere clubs hebben hier vaak geen kaas van gegeten.

 

Zrski, je hebt hier een aantal hele goede punten. Er zijn in de ontwikkelmarkt voor maatwerksoftware op dit moment een aantal bewegingen aan de gang die dit proberen te forceren. Deze beginnen op dit moment een klein beetje over te waaien naar Europa en niet zonder succes. Echter, het vergt nogal wat!

 

Het probleem heeft een aantal kanten.

 

Veranderingen

Verandering doet leven zeggen ze wel eens en inderdaad zonder verandering geen softwareontwikkeling. Je bedrijf gaat meer orders verwerken, je medewerkers kunnen de boel niet meer behappen zonder goed geleid en geautomatiseerd systeem, dus ga je op zoek naar een oplossing. Helaas blijven bedrijven en vooral de bedrijfsprocessen veranderen. Dit moet goed in de gaten gehouden worden voor en tijdens het ontwikkelen van een systeem. Het proces waarmee het systeem ontwikkeld wordt, moet ook flexibel ten opzichte van deze veranderingen.

 

Mogelijke oplossingen die je kan aandragen om veranderingen in de functionaliteitenpakket te ondersteunen zijn het invoeren van korte iteratieve perioden van ontwikkelen. Afstappen van dat beroemde watervalmodel of het spiraalmodel. Planningen van 4 maanden met een vooraf vastgesteld eisenpakket werken niet. Doe korte iteratieve cycles van 2 tot 4 weken en lever na elke cycle een stuk functionaliteit op. Hanteer een product backlog (zoals dat in de XP en Scrum wereld heet) waarop de klant in samenwerking met een persoon uit het ontwikkelteam een geprioriseerde lijst van functionaliteiten bijhoudt. Na elke cycle kan de klatn zelf bepalen hoe de prioriteiten worden ingedeeld in de volgende cycle.

 

Daarnaast is het belangrijk zoveel mogelijk feedback van de klant te krijgen. Ultieme situatie: bij de klant zitten of de klant bij jou laten zitten (customer-on-site, in het gunstigste geval 8 uur per dag, 5 dagen per week). Hij kan constant ondervraagd worden (wat vind je hiervan, hoe zou je dit willen zien) en kan constant feedback geven. Geef hem een laptop en hij kan rustig ondertussen zijn eigen werk doen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.

 

Vertrouwen

De klant vindt bovenstaande vaak nogal eng. Hoe weet ik nou van te voren wat ik krijg? zal ie vragen. Logies zou Johan C. zeggen. Is het natuurlijk ook wel. Want wie gaat er nou van te voren niet afspreken wat ie krijgt, maar dat tussentijds bepalen. Wie gaat een van zijn medewerkers nou volledig afstaan om goede feedback te kunnen geven? Dit is een kwestie van vertrouwen. Er zijn een aantal mogelijkheden die het makkelijker maken om de klant te overtuigen. De korte iteraties geven de klant de mogelijkheid na elke iteratie te stoppen. Ben je als klant ontevreden, dan kun je na de eerste iteratie al stoppen. Ben je wel tevreden, dan doe je er nog eentje, etc.

 

Verleden

Daar kom ik weer met het inmiddels aloude excuus dat er inderdaad een hoop cowboys rondlopen die overgebleven zijn uit de jaren negentig. Ik had persoonlijk zelf een erg hoge pet op van een van 's werelds grootste automatiseerders (namen noemen we maar even niet), maar toen ik een aantal keren bij hun meegelopen heb in een project, viel me dat toch ontzettend tegen (nul communicatie met de klant, jezelf opsluiten in hok met zestig nerds, er vijf maanden later uitkomen met een systeem wat niet (meer) voldoet aan de - soms veranderde - eisen van de klant).

 

Analyse en kennis van bedrijfsprocessen

Een goede analyse is het begin, daarnaast moeten ontwikkelaars veel kennis hebben van bedrijfsprocessen en hoe deze te vertalen naar software. Hier zijn niet echt pragmatische methodes voor die je kan gebruiken en zullen leiden tot gegarandeerd succes. Er was hier ooit eens een discussie over web-services, daar waren een aantal goede opmerkingen hierover

 

Het is inderdaad wat kort door de bocht om SO als standaard een rip-off business te noemen, laat ik dan zeggen dat het een erg specialistische business is waar vanuit de advies kant nog meer dan genoeg markt moet liggen volgens mij.

 

Is absoluut markt voor! Het probleem wat Nils in zijn discussiestuk van laatst aanstipte (hoe winnen we het vertrouwen terug) geldt hier echter ook! Wij hebben een aantal keren gepitcht om veranderingsprocessen door te voeren binnen ontwikkelorganisaties, maar er is simpelweg niet genoeg geld, en daarnaast te weinig vertrouwen dat een nieuw proces wel zal werken! Enneuh, Zrski, jij ziet genoeg markt: kun je me niet wat klanten doorpaassen :)

 

Resources

eXtreme Programming - een lightweight software ontwikkelmethode: http://www.extremeprogramming.org/

 

Scrum - nog zo eentje - http://jeffsutherland.org/scrum/

 

Daarnaast zou iedereen die XP e.d. wil leren kennen, het boekje van Kent Beck moeten lezen - http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0201616416?vi=glance

Link naar reactie
  • 0

 

Het voorbeeld van de auto is mooi, je bent namelijk altijd zeker dat het stuur aan een bepaalde kant zit, dat je gaspedaal en rem op een bepaalde plek kan vinden. Je weet wat voor benzine je er in moet gooien en je kan een overzicht maken van de te verwachten kosten.

 

<>

Stuur zit helaas niet altijd aan dezelfde kant hoor....ik hoef maar de eerste de beste auto hier in te stappen en ik ben opeens mijn stuur kwijt....:)

<>

 

Maar ik denk zeker dat er behoefte is naar personen die de business- en de technische taal spreken. Het is echter de vraag of dit een apart bedrijf moet zijn, of dat dit niet gewoon in elke zichzelf respecterend software bedrijf al aanwezig zou moeten zijn (Zoals darker_dorian zegt).

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.