[Artikel] Aanhoudingen in handel namaakkleding via Alibaba en Aliexpress

Aanbevolen berichten

Off topic discussie, afgesplitst van oorspronkelijke topic

 

Uit alles wat ik tot nu toe gelezen heb, blijkt maar weer eens hoe amateuristisch en ondoordacht er door zowel kleine webshops als ook leveranciers in Aliexpress wordt gewerkt. De eerste groep handelt meestal uit onwetendheid, de laateste groep verdenk ik al langer van fraude op grote schaal.

 

Zie ook dit artikel in de telegraaf van vandaag "aanhoudingen voor handel in namaakkleding"

 

Edit: typo in titel hersteld

 

Link naar het artikel :

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Citaat uit het artikel van de Telegraaf:

 

"De verkoopwaarde wordt geschat op enkele tonnen. Alle verdachten zijn weer vrij. Twee hebben een taakstraf gekregen van respectievelijk 40 en 160 uur."

 

Einde citaat.

 

Verkoop waarde van enkele tonnen ! En dat is dan enkel en alleen voor de goederen die in beslag werden genomen. Kun je nagaan wat die gasten verdiend hebben voordat ze eindelijk tegen de lamp zijn gelopen. Dat is beslist meer dan "enkele tonnen". En dan een taakstraf van 40 en 160 uur krijgen ! Goed loon voor 40 uur schoffelen in een plantsoen.

 

Als je dat door je hoofd laat gaan, vraag je je toch af waar onze justitie mee bezig is en of eerlijk inderdaad het langst duurt.

 

Ik krijg regelmatig zulke plagiaten aangeboden als ik in China ben met de vraag of ik interesse heb of afnemers kan vinden. Het kost me geen moeite om dan "nee" te zeggen maar je vraagt je toch af, hoe je leven er uit zou zien als je het wel zou doen.

 

Zulke publicaties, met een indicatie wat er verdiend kan worden en met de lage straffen die hiervoor worden opgelegd, zullen beslist niet preventief werken. Eerder zal het tegenovergestelde gebeuren.

 

Het wordt tijd dat justitie stopt met het gooien van wattebolletjes tegen dit soort criminelen en hardere straffen uitdeelt en beslag gaat leggen op vermogens en bezittingen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Als je dat door je hoofd laat gaan, vraag je je toch af waar onze justitie mee bezig is en of eerlijk inderdaad het langst duurt.

Wat ik vooral frappant vond was de waarschuwing van de FIOD dat "minderjarigen zich goed moeten realiseren dat handel in namaakartikelen strafbaar is ze hierdoor een strafblad kunnen krijgen"

Die "opvoedkundige tip" vond ik nogal in schril contrast staan met de opmerking dat naast goederen ook 26 mille in cash en wapens in beslag genomen waren.

Die minderjarigen hoef je echt niet te vertellen dat ze moeten oppassen om een strafblad te krijgen: dit zijn al hardcore criminelen!

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Laten we echter niet iedereen over één kam scheren. De TS vraagt niet hoe hij kan voorkomen dat hij in De Televaag belandt, maar hoe hij zijn btw-aangiften op orde krijgt als hij iets vanuit China of via Duitsland laat dropshippen.

 

Dank voor de waarschuwing, Ward. Om verwarring te voorkomen heb ik het topic afgesplitst.

 

Norbert heeft nooit de indruk gewekt dat TS een hardcore crimineel is. In ieder geval niet bij mij.

Voor de goede orde: ik vind jou en Ward ook geen hardcore crimineel ;)

 

FF Serieus: ik uitte alleen mijn verbazing over de opmerking van de FIOD, that's all, maar ik ben het eens met Ward dat de combinatie in dat topic anders gelezen/opgevat kan worden...

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Wat ik vooral frappant vond was de waarschuwing van de FIOD dat "minderjarigen zich goed moeten realiseren dat handel in namaakartikelen strafbaar is ze hierdoor een strafblad kunnen krijgen"

Die "opvoedkundige tip" vond ik nogal in schril contrast staan met de opmerking dat naast goederen ook 26 mille in cash en wapens in beslag genomen waren. Die minderjarigen hoef je echt niet te vertellen dat ze moeten oppassen om een strafblad te krijgen: dit zijn al hardcore criminelen!

Als je het korte bericht in de Telegraaf goed leest zie je dat de FIOD twaalf arrestaties heeft verricht. Dat is niet één nest van hardcore criminelen geweest. Er is blijkbaar ook een inval geweest waar wapens aangetroffen zijn. Van geval tot geval zal beoordeeld worden wat strafrechtelijk en wat privaatrechtelijk wordt afgewikkeld, en ik neem aan dat wapenbezit anders behandeld wordt dan een partij t-shirts met verkeerde opdruk.

 

De FIOD brengt een persbericht uit en maakt van de gelegenheid gebruik om minderjarigen te waarschuwen tegen handel in namaak. Je krijgt een strafblad als je betrapt wordt. Lijkt me een heel goede toevoeging. Kan je minderjarigen niet vaak genoeg vertellen.

 

Gewoon rustig lezen voor je naar conclusies springt.

 

Maar misschien dat de Telegraaf het nog beter moet uitleggen. ;D

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Van geval tot geval zal beoordeeld worden wat strafrechtelijk en wat privaatrechtelijk wordt afgewikkeld, en ik neem aan dat wapenbezit anders behandeld wordt dan een partij t-shirts met verkeerde opdruk

 

Dat blijkt ja: "Alle verdachten zijn weer vrij. Twee hebben een taakstraf gekregen van respectievelijk 40 en 160 uur." ;)

 

Maar misschien dat de Telegraaf het nog beter moet uitleggen. ;D

Wellicht...of misschien dat Jack Ma het nog beter moet uitleggen. Tot nu toe zaait Ma nogal verwarring door zijn kennelijke - sowieso al discutabele (*) - constatering dat namaak producten vaak van betere kwaliteit dan het origineel, te combineren met de visie dat het "nieuwe verdienmodellen" zijn. 8). Geen wonder dat al die (jeugdige) handelaren graag een graantje mee komen pikken.

 

(*) = als de namaak in dezelfde fabriek op zelfde wijze wordt gemaakt als het origineel - zoals Ma stelt - waarom zou de namaak dan van BETERE kwaliteit zijn?

PS:

Iemand op straat duwt een pistool tegen je oor en vraagt om je portemonnee.

Beroving? Welnee, gewoon ""een nieuw verdienmodel"" :P

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

 

(*) = als de namaak in dezelfde fabriek op zelfde wijze wordt gemaakt als het origineel - zoals Ma stelt - waarom zou de namaak dan van BETERE kwaliteit zijn?

 

 

Gewoon omdat een fabriek meerdere kwaliteiten kan leveren? In Turkije kocht ik enkele namaak THF Polo's want dat mag daar worden verkocht en de Douane vind het ook best voor een paar stuks, waarbij ik even een lesje kwaliteit kreeg van de lokale handelaar. Je had volgens hem slechte namaak die uit (o.a.) India kwam maar ook namaak die beter was dan het origineel, zijn namaak dus. Niet belachelijk goedkoop (€25,-) en niet onderhandelbaar. En inderdaad waar mijn originele THF uit een outlet in de USA na een jaartje aan vervanging toe was, bleek de Turkse namaak nog vrijwel perfect van kleur en pasvorm.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Een groot deel van het kwaad wordt toch door onze eigen douane veroorzaakt. Zolang die het nog toestaat / gedoogd dat je van je vakantie maximaal 3 fake horloges, kledingstukken, zonnebrillen etc en 250ml fake parfum mee mag brengen zonder dat je daarmee een strafbaar feit pleegt, zal deze industrie hoogtij vieren.

 

Stel je voor, dat slechts 10% van alle Nederlandse vakantiegangers van elk fake product 1 stuk meebrengt bij terugkeer van een vakantie in het buitenland. Bij bijna 7 miljoen vliegvakanties, door Nederlanders in 2015, zit je al snel op aantallen die de industrie voor fake artikelen laat jubelen. En dan heb ik het alleen nog maar over het potentieel in Nederland.

 

Het probleem is volgens mij alleen in te dammen als je aan de grens zonder uitzondering elk fake product in beslag neemt. Zelfs dat T-shirt of die schoenen die ze aan hebben. Zou er ook nog een boete bovenop komen, bedenkt men zich wel twee keer voordat men iets meebrengt.

 

Een van de verkoopargumenten van die handelaren in het buitenland is nu "je mag het vrij en zonder enig risico meenemen".

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie

Iemand op straat duwt een pistool tegen je oor en vraagt om je portemonnee.

Beroving? Welnee, gewoon ""een nieuw verdienmodel"" :P

Je maakt er wel een hutspot van zo. Dat de FIOD bij één inval behalve namaak ook wapens aantreft en in hetzelfde persbericht waarschuwt dat minderjarigen onvoldoende beseffen dat de verkoop van namaak een strafblad kan opleveren, betekent niet dat alle minderjarige namaakverkopers bewapend zijn. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Dat de FIOD bij één inval behalve namaak ook wapens aantreft en in hetzelfde persbericht waarschuwt dat minderjarigen onvoldoende beseffen dat de verkoop van namaak een strafblad kan opleveren, betekent niet dat alle minderjarige namaakverkopers bewapend zijn. ;)

En ze zijn ook niet allemaal minderjarig ;D

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Een groot deel van het kwaad wordt toch door onze eigen douane veroorzaakt.
Dit verhaal heeft meer grijze nuances. Ooit stond een merk voor betere kwaliteit. Je kon tussen originele producten en namaakartikelen echt kwaliteitsverschillen vinden.

 

Nu wordt niet alleen de kwaliteit van (een deel van) de namaak beter, maar verontachtzamen grote merkleveranciers bewust de kwaliteit van hun originele producten.

 

Nike verdient kapitalen aan flutkleding waar ze bekende logo's op plakken.

 

Veel merkleveranciers laten minderwaardige varianten van hun producten maken voor outletkanalen, dat heet Made For Outlet.

 

Desondanks is het devies ook voor minderjarige traders: hoed u voor namaak!

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Nike verdient kapitalen aan flutkleding waar ze bekende logo's op plakken.

Zij geeft ook kapitalen uit om die flutkleding met dat (eveneens) flutlogo aan de man (en vrouw) te brengen. 8)

Respect daarvoor is misschien niet het goede woord, knap staaltje van marketing toch wel.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Zij geeft ook kapitalen uit om die flutkleding met dat (eveneens) flutlogo aan de man (en vrouw) te brengen. 8)

Respect daarvoor is misschien niet het goede woord, knap staaltje van marketing toch wel.

 

Bij overzichten zoals in de link zet ik toch wel heel grote vraagtekens. 54% van de omzet in het eerste kwartaal van 2016 zou besteed zijn voor de inkoop van de goederen waarmee deze omzet is gerealiseerd? Als je de winkel- en groothandelsprijzen kent en dan tevens kunt inschatten hoe hoog de productiekosten zijn, zul je tot de conclusie komen dat er een creatieve boekhouder aan het werk is geweest en veel geld in andere ondernemingen van Nike gevloeid moet zijn.

 

Geen knap staaltje van marketing maar van voorkoming van het betalen van belastingen.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Het probleem is volgens mij alleen in te dammen als je aan de grens zonder uitzondering elk fake product in beslag neemt. Zelfs dat T-shirt of die schoenen die ze aan hebben.

 

Het probleem hierbij is dat je als consument gewoon elke reclame uiting op je eigen producten mag plakken, zolang je dat maar niet doorverkoopt. Dus op je eigen T-shirt mag je gewoon een merkje plakken. Het is per slot je privé t-shirt of schoen.

 

[off topic]Ik kan me een rechtszaak herinneren van iemand die zelf diamanten in zijn dure Rolex gezet had omdat het een flink stuk duurder was als Rolex het gedaan had. Bij een onderhoudsbeurt wilde Rolex dat horloge niet meer terug geven omdat er aan 'geknoeid' was. De eigenaar had er een rechter voor nodig om zijn eigen horloge terug te krijgen. De rechter oordeelde ook dat een ieder zelf veranderingen aan zijn eigendom mocht doorvoeren en dat dit dan geen plagiaat was.[on topic]

 

Bij drie fake horloges zit je volgens mij al boven privé gebruik. Maar 3 t-shirts is nog steeds je persoonlijke kleding voor een weekje China.

 

Link naar reactie

Een logo is mijns inziens geen reclame uiting maar een identificatie.

 

Het grote verschil met het aanbrengen van diamanten en een logo is het feit dat een logo beschermd is en een diamant niet. Zo is ook het aanbrengen van een extra sierstrip op een auto geoorloofd. Je vergelijkt dus appels met peren. Is een logo origineel (van een origineel product afgehaald en ergens anders opgezet), zal de eigenaar van de rechten voor dat logo misschien niet veel kunnen doen. Maar ook in dit geval zou het best wel eens kunnen zijn dat een rechter dat anders ziet. Is het logo echter duidelijk gekopieerd, ligt de zaak al weer anders.

 

Niet iedere verandering aan een product is een plagiaat maar de indruk wekken dat een product van een bepaalde fabrikant / een bepaald merk is, terwijl dit niet het geval is, is wel degelijk misleiding cq. plagiaat plegen als je daar een kopie van een logo opplakt.

 

 

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Is het logo echter duidelijk gekopieerd, ligt de zaak al weer anders.
Heb je de reactie van Eric wel gelezen? Wanneer hij praat over reclame-uiting bedoelt hij logo. Eric stelt echter dat de douane zich niet druk maakt over import voor persoonlijk gebruik en dat het in beslag nemen van elk fake product dus wishfull thinking is.

 

Dat gebeurt nooit, want de verkoop van namaak is in landen als Turkije gewoon toegestaan. Dan moet je hele vliegtuigen vol terugkerende toeristen en thuiskerende nederturken gaan aanhouden.

 

Bij de handel in namaak gaat het niet over invoer voor prive-gebruik. Is wel interessant om na te gaan waar die producten gemaakt en gemerkt worden. Je kan ze maar zo laten maken buiten Europa en merken in Almere. Of Almeira. Aan welke grens ga je dan in beslag nemen? ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

AD besteed er ook aandacht aan, met iets meer details en een nieuwe pakkende kop bij de update.

 

(waarbij o.a. het subtiele verschil tussen "websites" en "domeinnamen" lijkt te worden gemist) :

 

Duizenden websites offline wegens illegale handel nepkleding

UPDATE In een aantal onderzoeken naar de onlinehandel in vervalste merkkleding zijn de afgelopen twee weken twaalf verdachten aangehouden. Verschillende woningen en opslagplaatsen zijn doorzocht. Meer dan 4500 domeinnamen zijn uit de lucht gehaald, omdat ze werden gebruikt voor de handel in namaakproducten.

 

Er werd vooral gekeken naar onlineverkoop via sociale media als Facebook en Instagram en onlinehandelsplatforms als Alibaba/Aliexpres. De FIOD deed het onderzoek in samenwerking met de politie en de douane, onder leiding van het Openbaar Ministerie.

 

Er zijn bijna 3500 stuks kleding, schoenen, tassen, parfums en horloges in beslag genomen, ter waarde van enkele tonnen. De goederen worden vernietigd. Ook is beslag gelegd op bankrekeningen van verdachten en op ruim 26.000 euro in contanten. Daarnaast zijn wapens gevonden, onder meer boksbeugels en stroomstootwapens.

 

Enige tonnen aan spullen, 26 mille cash, boksbeugels en stroomstootwapens: kinderspel dus, iedere suggestie dat we hier te maken hebben met hardcore criminelen is volkomen uit de lucht gegrepen, gewoon wat naïeve tieners die een leuk zakcentje bijverdienen ;)

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie

Heb je de reactie van Eric wel gelezen? Wanneer hij praat over reclame-uiting bedoelt hij logo.

 

Natuurlijk heb ik de reactie van Eric gelezen en weet ik dat hij met reclame uiting "logo" bedoelt. Daarom schreef ik ook "Een logo is mijns inziens geen reclame uiting maar een identificatie."

 

Dat Eric schreef dat de douane zich niet druk maakt over import voor privé gebruik heb ik niet kunnen vinden. IK schreef in een eerdere post dat de douane import van plagiaten voor het persoonlijk gebruik toestaat / gedoogd.

 

Het gaat er ook niet om wat in Turkije of andere landen buiten de EU is toegestaan. Het gaat enkel en alleen om de wetgeving in Nederland. Zou fraai zijn, als een moslim uit Iran hier in Nederland zijn vrouw bij overspel zou mogen steningen omdat dat in Iran is toegestaan.

 

En ja, dan moet je inderdaad hele vliegtuigen vol toeristen en thuiskerende nederturken gaan aanhouden. Dat is precies wat ik voorstelde. Alleen dan kun je deze bloeiende criminele handel indammen. Of het nu handel of alleen maar voor privé gebruik is, maakt mij niet uit. Het is en het blijft onrechtmatig en brengt schade toe aan de rechtmatige eigenaars van het merk.

 

Waar je in beslag gaat nemen lijkt me duidelijk. Bij invoer aan de grens indien de valse kenmerken al zijn aangebracht en, indien in Nederland tot plagiaat gemaakt, hier in Nederland bij de producent of de verkoper.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
Dat Eric schreef dat de douane zich niet druk maakt over import voor privé gebruik heb ik niet kunnen vinden. IK schreef in een eerdere post dat de douane import van plagiaten voor het persoonlijk gebruik toestaat / gedoogd.
Bijna aanmoedigt!

 

Douane Nederland

 

Neem je enkele #namaakartikelen mee terug van je vakantie? Voor jezelf of om kado te doen? Geen probleem! We treden alleen nog op als er sprake is van commerciële (bij)bedoelingen.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

De douane is niet de veroorzaker van handel in namaakproducten...... Alles aan de grens in beslag nemen is geen reële optie. ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat de douane bij iedere passagier op Schiphol met een verdacht T-shirtje de merkhouder een brief gaat sturen zodat deze vast kan stellen of er sprake is van schending van het intellectueel eigendomsrecht.

 

Maar ja, de douane kan het nooit goed doen. Zelfs bij de inval bij Timmers waarbij voor honderdduizenden aan illegale waar in beslag genomen werd, werd geroepen dat die illegale waar er alleen maar lag omdat de douane "het jaren door de vingers had gezien" en werd de "importeur" als zondebok afgeschilderd.

 

Link naar reactie

Maar ja, de douane kan het nooit goed doen. Zelfs bij de inval bij Timmers waarbij voor honderdduizenden aan illegale waar in beslag genomen werd, werd geroepen dat die illegale waar er alleen maar lag omdat de douane "het jaren door de vingers had gezien" en werd de "importeur" als zondebok afgeschilderd.

... dan moet je als onschuldige handelaar toch wel met een beter verhaal komen.

 

http://www.omroepbrabant.nl/?news/254030392/Eigenaar+TimmersGems+ontkent+illegale+praktijken+na+recordvangst+koraal+en+huiden+van+dieren.aspx

 

http://www.omroepbrabant.nl/?news/254011352/2000+kilo+koraal,+ivoor+en+huiden+van+beschermde+dieren+gevonden+in+Berghem.aspx

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.