• 0

Hoe website versie beheer doen ?

Ja, je maakt een website voor je bedrijf en dan komt er nog een 2e website bij,

en dan 'verbeter' je iets en blijkt het niet meer goed te werken.

En de backup is dan natuurlijk 3 updates geleden.

Enfin... tijd voor versie beheer van je websites dus.

Nu bestaat er iets als het gratis Git om version control te doen

maar dat werkt op je lokale Windows-PC.

Hoe moet ik met lokale Git nu versie beheer van de -linux- webhosts doen ?

Iemand een suggestie/tip ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Nu bestaat er iets als het gratis Git om version control te doen

maar dat werkt op je lokale Windows-PC.

Hoe moet ik met lokale Git nu versie beheer van de -linux- webhosts doen ?

Nee, git werkt op alles clients én servers die je onder controle van git plaatst. Je zou dus git kunnen installeren op je Linux-webserver, van de website vervolgens de remote master maken en tot slot op Windows- en Mac-clients wijzigingen doorvoeren via lokale branches en forks.

 

Ik doe het zelf echter liever met wat extra tussenstappen. De master staat om te beginnen niet live, maar in een openbare of besloten repository op GitHub. Zo kun je er zelf namelijk overal bij en heb je altijd een volwaardige back-up in de cloud.

 

Wijzigingen voeren we vervolgens lokaal door in een aparte branches, waarbij elke developer evenveel branches kan aanhouden als hij denkt nodig te hebben. De code wordt meestal getest op een lokale development server, niet op een externe server en uiteraard helemaal niet op een live productiesite.

 

Werkt dat, dan gaat de code over van de development server naar een testserver — en dat is onder ideale omstandigheden een kloon van een productieserver, maar met een apart subdomein zoals test.example.com op de productieserver kom je er vaak ook.

 

Zijn de tests geslaagd, dan gaat alles met pull requests over naar de master op GitHub, maar nog steeds niet de live server.

 

Pas in laatste instantie gaat de stabiele master over vanuit de GitHub-repo naar de live productieserver. En niet via git, maar gewoon als exacte kopie. Met andere woorden, de master op GitHub staat onder source control en de live site is daarvan een identieke maar volledig onafhankelijke kopie.

 

Link naar reactie
  • 0

@Ward

 

OK, interessant

en als ik het ietsje simpeler zou doen dan wordt het iets als

1) Git installeren op de -Linux- webserver,

2) test-website tst.domain.tld aanmaken

3) in Git van de test-website de remote master maken

4) op Windows- en Mac-clients wijzigingen doorvoeren via lokale branches en forks.

5) dan test-versie releasen en test-website testen

6) bij product-release de test-website (tst.domain.tld) kopieren naar productie-website (www.domain.tld)

 

Als ik dat goed begrepen heb zijn mn vragen:

In 3): Dat gaat met een "git init" commando op de linux webserver ?

In 4): Dat werkt met git lokaal installeren of heb je dan een specifieke git-client versie nodig ?

en met "git remote" verwijs je dan naar de remote master ?

 

 

Link naar reactie
  • 2

Als ik dat goed begrepen heb zijn mn vragen:

In 3): Dat gaat met een "git init" commando op de linux webserver ?

In het boek Pro Git vind je eigenlijk alles wel. De online versie is gratis:

 

https://git-scm.com/book/en/v2

 

In 4): Dat werkt met git lokaal installeren of heb je dan een specifieke git-client versie nodig ?

en met "git remote" verwijs je dan naar de remote master ?

Ja, er zijn verschillende clients voor verschillende besturingssystemen. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld SourceTree van Atlassian, maar er zijn er nog veel meer. Een overzicht van git-clients voor onder andere Windows vind je hier:

 

https://git-scm.com/downloads/guis

 

Aangezien je git-workflows op verschillende manieren kunt organiseren, in lijn met hoe je team graag werkt, is het wel handig/verstandig om deze tutorials ook eens door te nemen:

 

5 types of Git workflows that will help you deliver better code

 

A successful Git branching model

 

Comparing Workflows

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.