• 0

Wanneer begint de startersaftrek 'te lopen'?

Op 01-01-2010 ben ik naar de KvK gegaan voor het inschrijven van mijn onderneming.

 

Het stelde toen nog helemaal niets voor en er is één factuur gestuurd voor een klein klusje in 2010. Voor de rest ging ik nog gewoon naar school en haalde ik dus geen inkomsten uit de onderneming en stak ik er ook geen 1225 uur in.

De factuur werd toen zelfs nog betaald naar mijn persoonlijke bankrekening, want een zakelijke rekening had ik toen nog niet.

 

Uiteraard ook geen gebruik gemaakt van enige aftrekposten dus.

 

Ik weet dat startersaftrek (3 keer in) de eerste 5 jaar mag worden toegepast

Mijn vraag is nu, kan ik over IB 2016 nog startersaftrek toepassen? Of zijn mijn 5 jaren al 'op' omdat ik op 01-01-2010 bij de KvK zat? Of telt dit eerste jaar wellicht nog niet mee?

 

Scheelt me toch weer een paar honderd euro als ik dit nog kan laten meetellen :)

 

Iemand die dit weet, alvast dank voor je hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Begint zodra je wordt gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dus als je als zodanig wordt gevraagd om aangifte te doen of als zodanig aangifte doet. Of anders gezegd, vanaf het moment dat je recht hebt op startersaftrek.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Begint zodra je wordt gezien als ondernemer voor de inkomstenbelasting, dus als je als zodanig wordt gevraagd om aangifte te doen of als zodanig aangifte doet. Of anders gezegd, vanaf het moment dat je recht hebt op startersaftrek.

Tegenwoordig mag je in je aangifte zélf aangeven of je aangifte wilt doen als ondernemer. Je moet dan wel redelijk zeker zijn dat je aan de voorwaarden voldoet. De zelfstandigenaftrek (en de eventuele startersaftrek) mag je dan meteen in dat jaar toepassen.

 

Als je nog geen definitieve aanslagen hebt voor voorgaande jaren, zou dat voor die jaren eventueel ook nog kunnen. Maar ook dan moet je uiteraard (aantoonbaar) aan de voorwaarden voldoen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt voor de uitleg.

 

De inschrijving bij de KvK heeft er dus niets mee te maken begrijp ik?

 

Ik heb in 2015 een brief gestuurd naar de BD met het verzoek om als ondernemer te worden gezien (met terug werkende kracht) zodat ik bij de aangifte IB gebruik kan maken van de aftrekposten.

Ik kreeg toen bericht terug dat ze hebben beoordeeld dat ik inderdaad ondernemer ben en BTW moet aangeven per kwartaal. Sindsdien gebruik ik ook het IB programma voor ondernemers maak ik gebruik van de zelfstandigenaftrek en dergelijke.

 

In 2014 heb ik de zelfstandigenaftrek (+ startersaftrek) 'handmatig' toegepast op de IB.

 

Dus wanneer is de teller dan gaan lopen? Vanaf de eerste keer toepassen zelfstandigenaftrek? (en dus aan de criteria voldeed?)

Link naar reactie
  • 0

De inschrijving bij de KvK heeft er dus niets mee te maken begrijp ik?

Klopt. Kvk-ondernemer, btw-ondernemer en IB-ondernemer lopen verwarrend genoeg langs elkaar en vallen dus niet altijd samen.

 

Ik heb in 2015 een brief gestuurd naar de BD met het verzoek om als ondernemer te worden gezien (met terug werkende kracht) zodat ik bij de aangifte IB gebruik kan maken van de aftrekposten.

Met terugwerkende kracht tot wanneer?

 

In 2014 heb ik de zelfstandigenaftrek (+ startersaftrek) 'handmatig' toegepast op de IB.

Ehm...en wat betekent dat? 'Handmatig'?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

De inschrijving bij de KvK heeft er dus niets mee te maken begrijp ik?

Klopt. Kvk-ondernemer, btw-ondernemer en IB-ondernemer lopen verwarrend genoeg langs elkaar en vallen dus niet altijd samen.

 

Ik heb in 2015 een brief gestuurd naar de BD met het verzoek om als ondernemer te worden gezien (met terug werkende kracht) zodat ik bij de aangifte IB gebruik kan maken van de aftrekposten.

Met terugwerkende kracht tot wanneer?

 

Ik had mijn brief gezet met terug werkende kracht tot aan het begin van de onderneming. Dus op 01-01-2010. Sindsdien doen we namelijk ook BTW-aangifte. Al was dat dus het hele jaar 0 op een klein factuurtje na.

 

In 2014 heb ik de zelfstandigenaftrek (+ startersaftrek) 'handmatig' toegepast op de IB.

Ehm...en wat betekent dat? 'Handmatig'?

 

Met handmatig bedoel ik dat ik zelf alles heb zitten berekenen in de aangifte IB. Ik vulde toen nog het IB programma in voor particulieren en heb toen zelf de winst van de onderneming, die vrij klein was, verminderd met de aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek.

 

Dus ik heb toen de zelfstandigenaftrek wel al toegepast. Nog voordat ik de BD vroeg om mij als ondernemer te zien, met terugwerkende kracht :)

 

Beetje vaag verhaal zo, ik weet het. Daarom ben ik zelf ook even de draad kwijt of ik nou nog wel of niet de startersaftrek mag toepassen over dit jaar.

 

Link naar reactie
  • 0
en heb toen zelf de winst van de onderneming, die vrij klein was, verminderd met de aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek.
Op eigen houtje ondernemersaftrek toepassen in een particuliere aangifte. Best dapper hoor, maar waarschijnlijk niet de bedoeling. Bij een particuliere aangifte valt je resultaat uit onderneming onder "overige inkomsten" en daar kan je niet zomaar naar believen van alles van aftrekken.

 

Ik kreeg toen bericht terug dat ze hebben beoordeeld dat ik inderdaad ondernemer ben
Gaven ze dat alleen aan voor het jaar 2015 of ook voor 2014?

 

Had je dat jaar ook inkomen uit dienstbetrekking?

Mogelijk dat je over 2014 een aangifte ondernemers moet doen...

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had mijn brief gezet met terug werkende kracht tot aan het begin van de onderneming. Dus op 01-01-2010. Sindsdien doen we namelijk ook BTW-aangifte. Al was dat dus het hele jaar 0 op een klein factuurtje na.

Ik kan me voorstellen dat dat je verzoek was, maar ik kan me niet voorstellen dat de fiscus daar ook mee akkoord is gegaan. Wat heeft de Belastingdienst daarop exact geantwoord? Ik neem aan dat je al wél vanaf 2010 ondernemer voor de omzetbelasting (btw) was, maar dat ze je pas vanaf een latere datum ondernemer voor de inkomstenbelasting hebben verklaard. Bijvoorbeeld vanaf 2014 of 2015.

 

Met handmatig bedoel ik dat ik zelf alles heb zitten berekenen in de aangifte IB. Ik vulde toen nog het IB programma in voor particulieren en heb toen zelf de winst van de onderneming, die vrij klein was, verminderd met de aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek.

Daar was ik al een beetje bang voor dat je dat bedoelde. ;)

 

Maar dat kan simpelweg niet. Je moest tot en met - ik meen - 2014 hiervoor echt de aangifte voor ondernemers gebruiken. Vanaf 2015 kun je via de gewone aangifte je ondernemersaangifte doen. Als je dus zelfstandigenaftrek (en eventueel een aantal jaren startersaftrek) wil toepassen, moet je echt de ondernemersaangifte doen.

 

Heel officieel gesproken heb je in 2014 dus géén zelfstandigenaftrek toegepast (en ook geen startersaftrek), maar wel een onterechte aftrekpost opgevoerd. Misschien kun je nog even kijken of je een aangifteprogramma kunt vinden voor dat jaar en de aangifte alsnog indienen. Als er geen definitieve aanslag is, zal zo'n aangifte volgens mij automatisch als 'bezwaar' worden gezien en krijg je een gecorrigeerde aanslag. Op dat moment heb je wél de ondernemersaftrekken toegepast. Misschien is die aanslag zelfs lager, want je hebt misschien ook nog recht op mkb-winstkorting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Pfew, ik heb iets verkeerd herinnerd. Ik heb gelukkig in 2013 & 2014 wel het programma voor ondernemers gebruikt al zie ik net. Heb de oude overzichten nog. Dat moet dan 2012 geweest zijn dat ik zelf heb zitten rekenen. Dus op zich niks illegaals gedaan de laatste 3 jaar :)

 

Ook heb ik in 2013 de brief geschreven aan de belastingdienst om gezien te worden als ondernemer. Die brief die ik had liggen van de BD waar ik als ondernemer wordt gezien uit 2015 is omdat ik toen van een VoF alleen verder ben gegaan als eenmanszaak. Dus ik haal even van alles door elkaar.

 

Mijn excuses.

 

Dan blijft de hoofdvraag nog staan. Ik word dus vanaf 2013 gezien als ondernemer voor de IB en doe ook sindsdien aangifte met het ondernemersprogramma en maak gebruik van aftrekposten. Heb alleen de Zelfstandigenaftrek + startersaftrek in 2013 niet gebruikt vanwege lage inkomsten. Dus ik heb nog recht op 1 keertje, (in 2014 en 2015 wel gebruikt) maar dat hangt dus af van het moment dat mijn 5 jaar in zijn gegaan.

Vanaf 2013 dan dus?

 

Daarvoor heb ik dus zitten kloten / zelf tellen / etc. Omdat het toen om zo'n lage bedragen ging. Is het dan nog een idee om die aangiften opnieuw te doen als ondernemer?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 230 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.