• 0

Vast contract voor collega met zorgvraag?

Ik heb een collega met een 0-uren contract, ze werkt flexibel bij ons en heeft nog een andere werkgever waar ze ook flexibel werkt. Binnen een paar maanden moet ze een vast contract krijgen. Ze begon als stagiaire, een bijzondere meid met humor, een harde werker, maar ook privéproblematiek, moeite met afspraken en op tijd komen. We hebben ons hard gemaakt om haar te helpen om haar diploma te halen, met goede afspraken waar ze zich uiteindelijk wel aan hield, omdat ze wist dat het haar laatste kans was.

Inmiddels werkt ze bij ons en genieten we van haar persoonlijkheid, maar het gaat bij vlagen helemaal niet goed met haar. Ze woont in een te duur appartement, ze rookt teveel, is inmiddels eindelijk van een "fout" vriendje af en zorgt soms overdreven goed en dan weer slecht voor zichzelf... Om zoveel mogelijk uren te draaien en haar financiën op orde te houden luistert ze niet naar haar lichaam en blijft ze maar doorgaan.

Juist hierdoor zijn er veel twijfels of een vast contract een optie is. Want....gaat ze zich dan veel ziekmelden of krijgt ze dan juist het vertrouwen dat ze nodig heeft en bloeit ze ervan op?

Wellicht dat er voor een dergelijke zorgvraag ook een regeling is en/of een soort coach, iets wat haar op weg gaat helpen haar leven wat stabieler vorm te geven. En wellicht ook iets voor een werkgever die daardoor dit soort werknemers een kans geven kan geven, zonder zelf financieel het schip in te gaan. Wie kan me hierover iets vertellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

En wellicht ook iets voor een werkgever die daardoor dit soort werknemers een kans geven kan geven, zonder zelf financieel het schip in te gaan. Wie kan me hierover iets vertellen?

Een (zakelijke) verzekeringsadviseur?

 

Lijkt me dat een goede verzuimverzekering het financiële risico van de werkgever voor loondoorbetaling, arbo-dienstverlening en reïntegratie prima af kan dekken.

 

 

En voor de acceptatie en prijs van een verzuimverzekering telt de individuele gezondheid van één werknemer niet: alleen het daadwerkelijke ziekteverzuim van alle werknemers en de geschiktheid tot het verrichten van arbeid op het moment van aanvraag is bepalend

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Juist hierdoor zijn er veel twijfels of een vast contract een optie is. Want....gaat ze zich dan veel ziekmelden of krijgt ze dan juist het vertrouwen dat ze nodig heeft en bloeit ze ervan op? [..] Wie kan me hierover iets vertellen?

Misschien zijzelf wel!

 

Wat dacht je ervan om de vraag eens bij haar neer te leggen? Zo van: "beste Marietje. We moeten binnenkort een keus maken. Geen contractsverlenging of wel contractsverlening. Hoe zie jij dat voor je? Welke problemen kunnen we verwachten?". Je kunt dan natuurlijk ook je bedenkingen uitingen, waarom het niet (maar ook wel) een goed idee zou zijn. En dan kan zij dat ook doen.

 

Aan de andere kant weet ik inmiddels hoe de meeste van dit soort dingen gaan eindigen. In een tranendal, hoe je het ook aanpakt. Als je geen verlenging geeft, zal het sowieso verdrietig zijn. Als je wel een verlenging geeft, zul je ongetwijfeld dezelfde problemen blijven tegenkomen, maar steeds in een iets andere verschijningsvorm. Gedrag uit het verleden is namelijk een behoorlijk goede voorspeller voor toekomstig gedrag.

 

Daar is overigens niets mis mee. Als je dus kiest voor een verlenging en het mocht mis gaan, dan moet je dat háár in ieder geval niet kwalijk nemen. Je hebt die verlenging dan namelijk met volledige kennis van zaken (2 jaar werkervaring) gegeven. De vraag is dus alleen of de voors en de tegens tegen elkaar opwegen. En dat is nooit een simpele, binaire keuze (ja of nee). En in jouw geval is het waarschijnlijk lastiger, omdat het een erg leuke persoon is om mee te werken op de moment dat er even niets speelt. Zakelijk is dat alleen niet echt een overweging.

 

Maar met een goede verzuimverzekering kun je de grootste klappen opvangen. Je moet dan uiteraard ook wel bereid zijn om de daarmee steeds samenhangende discontinuïteit van haar arbeid op de koop toe te nemen (en door iemand anders te laten vervangen).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring is dat dit fout gaat. Ik adviseer uw in uw eigen belang om dit eerlijk te bespreken met werkneemster en aan te geven dat ze niet in vaste dienst komt, maar over ruim een half jaar waarschijnlijk (!) weer in tijdelijke dienst kan komen. Maak dit voorbehoud altijd. U kunt niet in de toekomst kijken én u wilt niet beschuldigd worden van het opzettelijk omzeilen van de ketenregeling met als gevolg dat ze toch in vaste dienst is. Het zou niet de eerste werknemer zijn die zo'n zaak wint.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.