• 0

brief verliesverrekening box 2

Beste allen,

 

Ik kom even niet uit mbt de volgende situatie. BV failliet in december 2013. Afwikkeling door curator. Door de jaren heen is er circa 1 ton vanuit privé in de BV gestort dmv leningen. Deze lening wil ik echter terug hebben. Hoe kan ik dit aannemelijk maken bij de belastingdienst?

 

Wat ik zelf tot nu toe heb gedaan. Ik heb bij box 2 aangevinkt dat ik aanmerkelijk belang had. Hoe geef ik echter het verlies aan?

 

Help?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Heel vervelend om te lezen dat jouw BV failliet is gegaan.

 

In Box 2 wordt alleen aangegeven welke investering je hebt gedaan om het aandelenkapitaal te verkrijgen en welke winsten je hiermee hebt behaald. Het verlies dat je in box 2 kunt hebben, bestaat alleen uit het verlies dat je het geld dat betaald is op aandelen niet meer terug zal krijgen. Dit is te verrekenen (gaat tegenwoordig automatisch) als een korting op de te betalen belasting in box 1.

 

Het betalen van schulden vanuit prive om de leningen van de BV af te lossen is een niet zakelijke transactie en kan aangemerkt worden als een ter beschikkingsstelling. Deze term kom je tegen in jouw aangifte in box 1. Alleen de betalingen in een bepaald jaar kunnen voor aftrek in aanmerking komen als een verliespost uit ter beschikkingstelling. Het gaat standaard vragen opleveren van de belastingdienst.

http://www.smart-visie.nl : Voor een heldere kijk op uw praktijk.

Link naar reactie
  • 0

Ik kom even niet uit mbt de volgende situatie. BV failliet in december 2013. Afwikkeling door curator. Door de jaren heen is er circa 1 ton vanuit privé in de BV gestort dmv leningen. Deze lening wil ik echter terug hebben. Hoe kan ik dit aannemelijk maken bij de belastingdienst?

Als het goed is, heb je deze lening altijd al in box 1 aangegeven. Je BV betaalde jou immers rente over die lening. Die rente gaf je altijd aan in box 1 onder opbrengsten uit de terbeschikkingstelling. Zodra blijkt dat een lening oninbaar is geworden, moet je de lening afwaarderen op dát moment. Je hebt dan dus negatieve opbrengsten uit de terbeschikkingstelling (in box 1). Houd er wel rekening mee dat je de rente destijds niet volledig hoefde op te geven (vanwege de tbs-vrijstelling van 12%). Echter, als je de lening wil afwaarderen, heb je te maken met een bijtelling van van 12%!

 

Er is alleen wel even een mits en een maar. Allereerst is het zo dat het faillissement al is afgewikkeld door de curator. Had je bij hem deze leningen destijds ook kenbaar gemaakt? Als dat zo is, dan kun je op het moment van definitief faillissement de lening definitief in box 1 afschrijven. Er is dan alleen nog een andere horde: de belastinginspecteur. De leningen die je hebt verstrekt moeten wel zakelijk zijn (geweest). Het moment van het aangaan van de lening is bepalend voor het vaststellen van de zakelijkheid. Als de belastinginspecteur kan aantonen dat de lening onzakelijk was, kan het zijn dat je alsnog de afwaardering niet als negatieve opbrengst mag opvoeren. Dat is bijvoorbeeld het geval als je had kunnen weten dat het geld niet meer terug zou komen ("bodemlozeputlening").

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

de curator is op de hoogte geweest van de leningen. De aangifte van 2013 is vorig jaar verstuurd. Kan ik dit nog opnemen in de aangifte van 2014 of kan de aangifte van 2013 worden herzien?

Het afwaarderen van een lening doe je meestal op het moment dat die lening "niet voor verwezenlijking vatbaar" meer is. Dat moment moet je dus een beetje zelf naar redelijkheid invullen:

» uitgangspunt is de redelijk oordelende en zakelijk handelende schuldeiser;

» crediteur baseert zich op de ten tijde van de kwijtschelding bestaande feiten en omstandigheden;

» crediteur komt op grond hiervan tot het oordeel dat pogingen tot inning of verhaal vruchteloos zouden blijven of tot naar maatschappelijke opvattingen onaanvaardbare gevolgen zouden leiden.

 

Als de leningen zakelijk (genoeg) waren op het moment van aangaan daarvan, dan zou je dus bijvoorbeeld het moment (of aangiftejaar) moeten gebruiken waarin de bv is opgeheven en het faillissement definitief werd afgerond. Je kunt daar eigenlijk ook niet zo maar een willekeurig jaar voor nemen. Als het faillissement in 2013 definitief is afgewikkeld, moet je mijns inziens de lening niet in 2014 of later nog afwaarderen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.