Jump to content
Sezero
Verberg

Import uit Turkije

vraag

Graag zou ik het volgende willen vragen.

Ik wil graag goederen importeren vanuit Turkije ( geen EU land).

De leverancier heeft mij geinformmerd dat hij alle kosten gaat vergoeden hierbij denkent aan import- transport.

Mijn vraag is komer en buiten de btw nog extra kosten voor mij waar ik rekening mee moet houden?

Het is voor mij namelijk het eerste keer dat ik watvga importeren.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste Sezero,

 

Ik vraag me even af of het echt de bedoeling is dat de Turkse leverancier echt alle kosten voor zijn rekening zal nemen (ongetwijfeld zal dit dan in betreffend geval verwerkt zijn in zijn prijs).

Wie schakelt de vervoerder in?

Doet de leverancier dit en neemt hij ook kosten van eventuele invoerrechten en Nederlandse btw voor zijn rekening? Dus betreft het een DDP (Delivered Duty Paid) levering? Kan me niet zo goed voorstellen dat dit zijn bedoeling is.

 

Wellicht dat hij het transport regelt (tot plaats van bestemming in Nederland), maar dat kosten van eventuele rechten en btw bij invoer, alsmede kosten en vervullen van invoerformaliteiten voor jouw rekening komen? In dat geval zou het een DAP (Delivered at Place) levering kunnen betreffen. Spreek daarom vantevoren met de leverancier af welke incoterm op de zending van toepassing is.

 

Om wat voor goederen gaat het overigens?

De meeste goederen van herkomst uit Turkije kunnen vrijgesteld van invoerrecht in EU/Nederland worden ingevoerd.

Er dient dan wel bij invoer een ATR-certificaat uit Turkije te worden overgelegd. Van herkomst uit Turkije wil zeggen dat de goederen zich in het vrije verkeer bevonden in Turkije (dwz producten in Turkije zijn geproduceerd, dan wel eerder vanuit een ander land in Turkije zijn ingevoerd).

 

Voor bepaalde goederen, zoals veel landbouwgoederen en bepaalde staalproducten, kan het ATR-certificaat echter niet worden gebruikt. Om dan voor een verlaging/vrijstelling van invoerrecht is een EUR.1 document uit Turkije nodig. Daarmee wordt aangetoond dat betreffende producten van preferentiële oorsprong zijn uit Turkije (dus bijvoorbeeld in geval van landbouwgoederen aldaar zijn gekweekt/geteeld). Gaat het om een zending met beperkte waarde (minder dan 6.000 euro) dan kan in plaats van het EUR.1 document voor preferentiële oorsprongsproducten worden volstaan met een factuurverklaring (voorgeschreven verklaring welke de Turkse exporteur op zijn factuur plaatst).

 

Voorts is invoer in Nederland belast met Nederlandse btw (tarief afhankelijk van product dat wordt ingevoerd).

Naast eventuele invoerrechten en btw kunnen nog andere kosten van toepassing zijn gerelateerd aan het inklaren (zoals kosten invoeraangifte en wellicht afhankelijk van het product nog kosten gerelateerd aan bijv. inspecties). Maar daar kan een (douane)expediteur nader over informeren.

 

Marcel Hoebink

 

 


De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Marcel,

 

Bedankt voor je terugkoppeling op mijn vraag.

De transport regelt hij zelf en alle invoerkosten zijn voor hem zoals afgesproken.

Het gaat om plastic draagtassen die ingevoerd moeten worden.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Sezero,

 

Met ATR-certificaat (aangevraagd door Turkse leverancier bij Turkse douane) is bij invoer van de plastic draagtassen waarschijnlijk geen invoerrecht verschuldigd.

 

Maar bedoel je met alle invoerkosten ook dat de Turkse leverancier de Nederlandse btw bij invoer (21%) voor zijn rekening neemt? Btw kan hij alleen afdragen als hij een Nederlands btw-nummer heeft. Vaak treedt douane-expediteur dan op als fiscaal vertegenwoordiger.

 

Ben nog gestuit op onderstaande (relevante) websitepagina's:

 

Verpakkingen

Afvalbeheersbijdrage Verpakkingen

 

Marcel

 


De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Beste Marcel,

 

Bedankt voor je terugkoppeling op mijn vraag.

De transport regelt hij zelf en alle invoerkosten zijn voor hem zoals afgesproken.

Het gaat om plastic draagtassen die ingevoerd moeten worden.

Als je een stapel hebt dan wil ik een stapeltje afnemen voor CV ;)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 120 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept