• 0

Overdracht pand naar fiscaal partner doorschuiffaciliteit

Hallo,

 

Middels de doorschuiffaciliteit willen wij onze man-vrouw firma (VOF) omzetten naar een eenmanszaak. (1 van de ondernemers stopt dus)

 

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en beiden 50% vennoot. In de VOF zit tevens een bedrijfspand. Dit is tijdens de VOF aangekocht.

 

De vraag: dient er overdracht belasting te worden betaald bij de verkrijging van het pand door de vennoot die de onderneming continueert?

 

Ik ben bekend met de diverse vrijstellingsregelingen, deze zijn niet van toepassing (een echtgenoot is geen familielid) Logischerwijs zou je zeggen dat fiscale partners sowieso al gezamelijk eigenaar zijn wat resulteert in niet van toepassing zijn van overdrachtsbelasting.

 

Ik heb me letterlijk gek gezocht maar kan echt nergens iets hier over vinden. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

 

Groet,Tony

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

het pand staat op de balans van de vof. mijn vrouw en ik hebben het gezamelijk aangeschaft tijdens uitvoering vof. ook de hypotheek staat op ons beider naam.

Is het niet zo dat de overdrachtsbelasting los moet worden gezien van de inkomstenbelasting? Het lijkt me dat er sowieso geen overdrachtsbelasting moet worden betaald. Er wordt juridisch gezien niets overgedragen.

 

Fiscaal gezien verandert er volgens mij ook niet zo veel, op een beetje geschuif na. De helft van het huis (en hypotheek) van de man blijft achter in de eenmanszaak, terwijl de andere helft (fiscaal) naar de vrouw gaat. Als het hele pand echter nog steeds door de eenmanszaak wordt gebruikt, dan moet de eenmanszaak simpelweg huur gaan betalen aan de vrouw (en mag die als kosten aftrekken), en de vrouw moet die huur opgeven als inkomsten uit terbeschikkingstelling onder aftrek van 12%.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Als het hele pand echter nog steeds door de eenmanszaak wordt gebruikt, dan moet de eenmanszaak simpelweg huur gaan betalen aan de vrouw (en mag die als kosten aftrekken), en de vrouw moet die huur opgeven als inkomsten uit terbeschikkingstelling onder aftrek van 12%.
Het gaat hier dus om een terbeschikkingstelling. Maar hoe gaat zo'n huurbetaling trouwens bij fiscale partners? Wat verandert er feitelijk? De eenmanszaak kan nog maar de helft van de eerdere kosten aftrekken maar huurt nu voor de helft van de echtgenote. Deze betaalde huur minus kosten (bv. rente) en vrijstelling is inkomsten box 1. Voorheen was het ook box 1, maar dan binnen het vof-resultaat-deel van de echtgenote. Wanneer de huur ongeveer gelijk is aan de kosten verandert er dus weinig. Die 12% is 12% van dat huur resultaat, dus dat geeft een beetje speelruimte. Pas bij een groot verschil kan er fiscaal iets binnen box 1 tussen eenmanszaak en echtgenote verschuiven. (Maar de huur moet wel zakelijk zijn). Of die verschuiving zinvol is hangt vooral af van de schijf waarin de inkomsten bij beide vallen. Bij de huurbetaling (zakelijk-EMZ-privé) verreken je natuurlijk de kosten en ga je niet ineens de kost gesplitst afrekenen. Al met al een beetje fiscaal geschuif met een hoop geneuzel in de boekhouding. Wellicht is het eenvoudigste de huur gelijk te stellen aan de kosten. In dat geval blijft denk ik alles hetzelfde...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.