• 0

Interne licentieovereenkomst

Ik heb een platform voor vergelijkingssites gebouwd en onlangs ingebracht in een BV structuur. De bovenste BV is eigenaar van het platform en het idee is de software in licentie te geven aan de onderste BV (werkmaatschappij). Het idee hierachter is dat de werkmaatschappij failliet zou kunnen gaan zonder dat ik de software kwijt ben. De licentieovereenkomst is bedoeld om de winst uit de werkmaatschappij af te kunnen romen. Heeft iemand een vergelijkbare constructie en zo ja, zou ik dan een dergelijke intern contract als voorbeeld mogen zien?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heeft iemand een vergelijkbare constructie

Dat is geen "constructie", maar common sense. Waarde (zoals intellectueel eigendom) moet je waar mogelijk scheiden van risico (operationele activiteiten werkmij). Duizenden bedrijven hebben zoiets.

 

Edit

Helemaal optimaal is jouw manier - met holding & werkmij - overigens niet. Risicotechnisch is het (nóg) beter om de licentie niet in de personal holding maar in een tussenholding te plaatsen omdat je je vermogen en evt pensioen in de holding dan ook scheidt van (product) aansprakelijkheidsrisico's van het product zelf.

Bovendien maakt dat ook evt verkoop of het aantrekken van investeerders een stuk eenvoudiger.

 

en zo ja, zou ik dan een dergelijke intern contract als voorbeeld mogen zien?

Een contract is een contract, ongeacht of het in- of extern is, dus hier heel veel voorbeelden ;)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad er nog een (persoonlijke) Holding boven maar ik wilde het verhaal niet te ingewikkeld maken.

Gevalletje "make things as simple as possible but not simpler" :).

 

Maar goed om te lezen dat je die personal holding wel hebt, dan is de venootschappelijke structuur in ieder geval optimaal

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Ik heb een platform voor vergelijkingssites gebouwd en onlangs ingebracht in een BV structuur. De bovenste BV is eigenaar van het platform en het idee is de software in licentie te geven aan de onderste BV (werkmaatschappij). Het idee hierachter is dat de werkmaatschappij failliet zou kunnen gaan zonder dat ik de software kwijt ben. De licentieovereenkomst is bedoeld om de winst uit de werkmaatschappij af te kunnen romen. Heeft iemand een vergelijkbare constructie en zo ja, zou ik dan een dergelijke intern contract als voorbeeld mogen zien?

 

Nederland is vanwege deze constructie zelfs een belastingparadijs, al is het slechte nieuws voor jou dat de gunstige regeling die zegt dat je geen belasting betaalt over inkomsten uit licenties alleen voor buitenlandse bedrijven geldt.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.