• 0

Btw rekenen aan EU-klant waarnaar ik niet kan verleggen

Ik wil een dienst leveren aan een klant (een onderneming) in Duitsland. Normaal gesproken geldt dat de btw dan verlegd wordt, dus dat ik geen btw reken en dat de klant in eigen land aangifte doet. Echter wil de klant alleen de dienst afnemen als ik zelf de btw betaal.

 

Het gaat om een digitale dienst die volgens de belastingdienst verlegd zou moeten worden. Dat heb ik al eerder gedaan voor een andere buitenlandse klant, maar in dit geval wil de klant dat dus niet. Dat is blijkbaar geen scenario waar de belastingdienst aan heeft gedacht, want op hun site is daarover niets te vinden.

 

Kan ik gewoon een “normale” factuur sturen en de btw (tegen Nederlands tarief) in Nederland aangeven, net zoals ik bij een binnenlandse factuur zou doen? Met andere woorden, ben ik verplicht om btw te verleggen? En als dan niet zo is, moet ik het Nederlandse of het Duitse btw-tarief rekenen? En tenslotte: hoe zou ik dat moeten aangeven?

 

Misschien een beetje veel vragen in een keer, maar hopelijk is het zo duidelijk waar ik heen wil. Ik heb zowel op Google als hier gezocht, maar kon toch nergens een antwoord vinden, hoewel het mij geen uniek probleem lijkt. In ieder geval alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik wil een dienst leveren aan een klant (een onderneming) in Duitsland. Normaal gesproken geldt dat de btw dan verlegd wordt, dus dat ik geen btw reken en dat de klant in eigen land aangifte doet. Echter wil de klant alleen de dienst afnemen als ik zelf de btw betaal.

Dat snap ik niet helemaal. Hoezo wil de klant dat je 'zelf' de btw betaalt? Bij het verleggen van de btw betaalt helemaal niemand btw. Waarom zou hij dan verlangen dat jij btw betaalt?

 

Maar goed. Normaal gesproken kun je de boel gewoon verleggen door het btw-nummer van de klant op de factuur te vermelden. Vervolgens geef je die omzet aan in Nederland tezamen met een Opgaaf Intracommunautaire Prestaties. Als de dienst 10 euro kost, moet de klant 10 euro aan jou betalen en vervolgens zelf de btw in Duitsland aangeven (en meteen weer terugvragen, zodat hij per saldo nog steeds niets betaalt).

 

Wat ook zou kunnen, is dat je gewoon btw over de digitale dienst rekent. In feite doe je dan net alsof je klant géén btw-nummer heeft overhandigd. Vervolgens reken je de Duitse btw (ik meen 19%). De klant moet nu dus 11,90 euro aan jou betalen. Jij moet die 1,90 euro btw dan eigenlijk weer aan de Duitse Belastingdienst afdragen, maar je kunt daarvoor ook de EU-btw-melding gebruiken. Je moet jezelf daar overigens wel vooraf voor aanmelden. En je moet vervolgens ook elk kwartaal een aangifte blijven doen (ook als die nihil is).

 

Ik zou in dit geval even goed vragen waar de wens van de klant precies vandaan komt, want het kan zijn dat die denkt dat er ergens iets te 'halen' is, terwijl dat volgens mij niet zo is.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Allebei bedankt voor jullie reactie.

 

@prinsrachid:

Ik snap je eerste twee alinea’s niet helemaal. Spreek je jezelf daar niet tegen? Bij verleggen wordt de btw gewoon door de afnemer betaald. Of die de btw weer kan terugvragen hangt van de lokale fiscus af, maar dat is wat mij betreft academisch.

 

Ik heb trouwens net met de belastingtelefoon gebeld, en die kwamen met hetzelfde suggestie als jij: de belasting aangeven via de MOSS. Omdat de klant wel degelijk een onderneming is, kan het zijn dat de Duitse fiscus daarover gaat klagen, maar dat zou dan alleen een probleem voor de klant zijn, en niet voor mij. De extra administratieve rompslomp van de MOSS moet ik dan maar op de koop toe nemen.

 

De wens van de klant komt denk ik voort uit het feit dat het een internetonderneming is met zo min mogelijk werknemers. Waarschijnlijk hebben ze nog geen machine uitgevonden die btw berekent en aangeeft en outsourcen ze dat dan maar aan hun leveranciers. Ik heb ook zelf nog geen menselijk contact met ze gehad. Toch bestaan ze al bijna tien jaar, dus blijkbaar gaat het goed.

 

@kuifje:

Helaas is het verleggen van btw verplicht. Van mij had het niet gehoeven, maar ja …

Link naar reactie
  • 0

Ik snap je eerste twee alinea’s niet helemaal. Spreek je jezelf daar niet tegen? Bij verleggen wordt de btw gewoon door de afnemer betaald. Of die de btw weer kan terugvragen hangt van de lokale fiscus af, maar dat is wat mij betreft academisch.

Maar het is helemaal niet academisch. Het is gewoon common sense.

 

Stel nou dat je de btw verlegt. Je stuurt een factuur van 10 euro. Vervolgens moet je afnemer daar btw over afdragen van 1,90 euro. Je afnemer is dan in totaal 11,90 euro kwijt (10 aan jou, 1,90 aan de fiscus). Vervolgens mag die afnemer die btw weer als voorheffing terugvragen. Per saldo betaalt de afnemer dus 10 euro.

 

Stel nou dat je de btw niet verlegt. Je stuurt een factuur van 11,90 euro. Vervolgens moet de afnemer 11,90 euro aan jou betalen (en jij moet 1,90 afdragen aan de Duitse fiscus). De afnemer is nog steeds in totaal 11,90 euro kwijt (volledig aan jou). Maar volgens mag de afnemer uiteraard nog steeds die btw weer als voorheffing terugvragen. Per saldo betaalt de afnemer dus in dit scenario óók 10 euro.

 

Beide scenario's komen op hetzelfde neer, behalve dan dat die tweede optie enorm omslachtig is. Maar dan begrijp ik nog steeds de opmerking van je klant niet dat JIJ de btw zou moeten betalen. Hoezo? Als ondernemer betaal je per saldo geen btw, dat doet de eindgebruiker alleen.

 

De wens van de klant komt denk ik voort uit het feit dat het een internetonderneming is met zo min mogelijk werknemers. Waarschijnlijk hebben ze nog geen machine uitgevonden die btw berekent en aangeeft en outsourcen ze dat dan maar aan hun leveranciers.

This makes no sense at all. Als je btw aangeeft, gebeurt dat allemaal binnen hetzelfde formulier. Of het nou om import gaat, intracommunautaire prestaties, binnenlandse aankopen of wat dan ook. Zij kunnen gewoon aangeven dat ze voor 10 euro iets binnen de EU hebben 'verworven'. Vervolgens betalen ze 1,90 euro daarover en vragen ze tegelijkertijd 1,90 euro aan voorheffing terug. Ik snap het probleem gewoon niet.

 

Maar goed, daarom zei ik ook: vraag het ze gewoon eens. Het lijkt erop dat zij iets niet snappen. Ik probeer meestal niet door de idiote hoepels van klanten springen, als zij degenen zijn die hun zaakjes niet voor elkaar hebben.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.