• 0

vragen over boekjaar

Goedemorgen,

 

Ik ben eind mei 2016 mijn bedrijfje gestart en heb daarnaast gedeeltelijk een uitkering. Een boekjaar bestaat uit 12 maanden. Moet ik dan per mei 2017 mijn aangifte IB indienen voor zowel winst uit onderneming als mijn uitkering? Krijg ik vooraf een uitnodiging om aangifte te doen van de belastingdienst?

 

gr. Macy

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Macy, allereerst welkom op Higherlevel!

 

Een boekjaar bestaat uit 12 maanden. Moet ik dan per mei 2017 mijn aangifte IB indienen voor zowel winst uit onderneming als mijn uitkering?

 

Nee, aangifte IB loopt altijd per kalenderjaar.

 

Krijg ik vooraf een uitnodiging om aangifte te doen van de belastingdienst?

Als je als ondernemer hebt ingeschreven bij de KvK krijg je die vanzelf. Doe je al wel aangifte omzetbelasting?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Een boekjaar bestaat uit 12 maanden. Moet ik dan per mei 2017 mijn aangifte IB indienen voor zowel winst uit onderneming als mijn uitkering?

 

Nee, aangifte IB loopt altijd per kalenderjaar.

 

Betekent dit dat wat ik tot en met december heb verdiend als ondernemer dit dan aan moet geven bij de aangifte 2017?

 

Krijg ik vooraf een uitnodiging om aangifte te doen van de belastingdienst?

Als je als ondernemer hebt ingeschreven bij de KvK krijg je die vanzelf. Doe je al wel aangifte omzetbelasting?

 

Ja dit doe ik al.

 

Dank Norbert!

Link naar reactie
  • 0

Betekent dit dat wat ik tot en met december heb verdiend als ondernemer dit dan aan moet geven bij de aangifte 2017?

 

Wat je in 2016 hebt verdiend geef je aan bij de aangifte 2016 en die aangifte doe je in 2017.

(Voor de zekerheid: wat je hebt verdiend met je onderneming is overigens vaak niet hetzelfde als het saldo van ontvangsten en uitgaven.)

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine aanvulling. Aan het begin van de aangifte IB Ondernemer krijg je de vraag of er sprake is van een afwijkend boekjaar. Hier zie je verdere aanvullende informatie wat dit betekent. Voor zover ik me kan herinneren staat hier ook bij dat er sprake moet zijn van een gewichtige reden voor een afwijkend boekjaar. Je mag volgens mij niet om fiscale redenen een afwijkend boekjaar voeren om zo te profiteren van allerlei regels.

Link naar reactie
  • 0

Nog een kleine aanvulling. Aan het begin van de aangifte IB Ondernemer krijg je de vraag of er sprake is van een afwijkend boekjaar. Hier zie je verdere aanvullende informatie wat dit betekent. Voor zover ik me kan herinneren staat hier ook bij dat er sprake moet zijn van een gewichtige reden voor een afwijkend boekjaar. Je mag volgens mij niet om fiscale redenen een afwijkend boekjaar voeren om zo te profiteren van allerlei regels.

(betaald) Voetbalclubs hebben bijvoorbeeld een afwijkend boekjaar. ik zou me ook zoiets bij onderwijsinstellingen voor kunnen stellen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.