• 0

Inkomsten App-verkoop opgeven als "Overige inkomsten"?

Beste HigherLevel leden,

 

In de afgelopen jaren (vanaf 2010) hebben we als hobby met een aantal internet-vrienden een stukje software gemaakt.

Deze "app" was gratis te downloaden en was behoorlijk succesvol. Eigenlijk stond de ontwikkeling de laatste paar jaar bijna stil, maar het aantal downloads bleef aardig hoog.

 

Afgelopen jaar kreeg ik het idee om voor de App een klein bedrag te gaan vragen, want onze kinderen willen volgend jaar gaan studeren en onze hypotheek vertoont nog een behoorlijk gat. O ja: ik ben niet van plan om een bedrijf te starten en/of om nog andere software te gaan verkopen.

 

Via E-Junkie en Paypal ontvang ik nu op mijn privé-rekening geld voor de App en de verkoop is opvallend stabiel. Ik verdien er iets meer dan €2000,- per maand mee.

Per week ben ik er ongeveer 1 uur mee bezig en zo nu en dan hobbyen we nog een uurtje om de App up-to-date te houden.

 

Nu mijn vragen, die gaan over de belastingaangifte over 2016.

 

- Ik begrijp van andere posts, dat de inkomsten als "overige inkomsten" moeten worden opgegeven. Klopt dat?

- Welke gegevens moet je hiervoor meesturen en kan dat bij elektronische aangifte?

- Zijn er nog andere dingen, waar ik rekening mee moet houden?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties.

 

Groeten,

Mj.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verdienen jouw mede-auteurs hier ook mee? Zo nee, heb jij hun toestemming de software te verkopen? Zitten zij in NL? Heeft een van hen een bedrijf?

 

Exploiteer je die software zelf of wordt dit helemaal uit je handen genomen en hoef jij alleen maar op de bijschrijvingen te wachten? (Wat bijvoorbeeld als een klant een vraag heeft?)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Afgelopen jaar kreeg ik het idee om voor de App een klein bedrag te gaan vragen, ... Ik verdien er iets meer dan €2000,- per maand mee.

 

...

 

-1- Ik begrijp van andere posts, dat de inkomsten als "overige inkomsten" moeten worden opgegeven. Klopt dat?

-2- Welke gegevens moet je hiervoor meesturen en kan dat bij elektronische aangifte?

-3- Zijn er nog andere dingen, waar ik rekening mee moet houden?

-1- Ja. Je moet je inkomsten aangeven. In dit geval als overige inkomsten. Heb je ook inkomsten in 2015 gehad?

-2- Geen. Zie website belastingdienst.

-3- Ja, zie de reactie van Branko.

Link naar reactie
  • 0

- Ik begrijp van andere posts, dat de inkomsten als "overige inkomsten" moeten worden opgegeven. Klopt dat?

- Welke gegevens moet je hiervoor meesturen en kan dat bij elektronische aangifte?

Op zich zou dat inderdaad moeten kunnen. Er wordt meestal alleen gevraagd naar omzet en kosten. Over het verschil (= winst) betaal je belasting. Je hoeft hier in principe niets voor mee te sturen en het kan gewoon in je reguliere belastingaangifte.

 

Op basis van je activiteiten zou je overigens ondernemer kunnen zijn voor de omzetbelasting. Op basis van je (hoge) omzet, zou je overigens ook ondernemer voor de inkomstenbelasting kunnen zijn. In dat geval geef je de inkomsten niet aan als 'overige inkomsten', maar als 'winst uit onderneming'. Je hebt dan mogelijk nog recht op mkb-winstkorting. Je moet dan alleen wel een volwaardige ondernemersaangifte doen, maar ook die loopt tegenwoordig via je gewone on-line aangifte.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik zat me (onder andere) af te vragen of je winst uit onderneming kunt hebben als je geen onderneming drijft.

Dat ligt aan de "feiten en omstandigheden". Er wordt omzet gemaakt, er wordt deelgenomen aan het economisch verkeer, er wordt risico gelopen, er is geld kapitaal en arbeid nodig. Het is niet zo dat het géén onderneming is, simpelweg omdat TS het toevallig een 'hobby' noemt en er (momenteel) niet zoveel tijd in steekt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo Branko,

 

Over de "medeauteurs".

 

Er is (was) eigenlijk niet echt sprake van een "groep" of zoiets. De meeste van hen leverden een bijdrage aan het project en zwaaiden daarna weer af. Geen van hen heeft in de laatste 5 jaar nog bijgedragen aan de software. De programmeur waar ik nog contact mee heb, vindt het inderdaad prima, dat ik een kleine bijdrage vraag voor de App. Voor zover ik weet heeft hij geen "eigen bedrijf".

 

Naast het ontvangen van het geld hoef ik zeer weinig te doen. Wat wel voorkomt, is dat gebruikers hun download zijn kwijtgeraakt en dat ze een nieuwe willen. Voor vragen kunnen de gebruikers terecht op een (extern) forum, waar zij doorgaans door andere gebruikers worden geholpen. Soms lever ik daar een kleine bijdrage aan. De App verkoopt zichzelf, via mond-op-mond reclame op het internet.

 

In hoeverre hebben deze vragen trouwens betrekking op de manier, waarop ik de aangifte moet invullen?

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje moeilijk reageren op zoveel posts tegelijk, maar dat er zo veel reacties zijn is natuurlijk positief.

 

De inkomsten zou ik dus op moeten kunnen geven als "overige inkomsten". Het lijkt me, dat de Belastingdienst dan (onderbouwde) gegevens mij mij vraagt? Als ik geen bijlagen kan meesturen, hoe moet ik dan mijn gegevens onderbouwen?

 

Met de reactie "zou je ondernemer voor de inkomstenbelasting kunnen zijn" heb ik een beetje moeite. Het lijkt me, dat ik dit met zekerheid moet weten, als ik aangifte doe. Wat zijn de precieze regels? En wat als achteraf blijkt, dat ik een bedrijf had moeten hebben of BTW had moeten doorberekenen?

Link naar reactie
  • 0

De inkomsten zou ik dus op moeten kunnen geven als "overige inkomsten". Het lijkt me, dat de Belastingdienst dan (onderbouwde) gegevens mij mij vraagt?

 

Niet bij de aangifte zelf, maar alleen achteraf bij controle.

Bij de verkoop van apps (elektronische diensten) moet je je administratie 10 jaar bewaren.

 

Met de reactie "zou je ondernemer voor de inkomstenbelasting kunnen zijn" heb ik een beetje moeite. Het lijkt me, dat ik dit met zekerheid moet weten, als ik aangifte doe.

 

Je meld je bij de belastingdienst aan, hetzij door je in te schrijven als bedrijf bij de KVK, hetzij rechtstreeks en zij laten je dat weten.

 

Zoals prins al aangaf betaal je juist minder belasting als je als ondernemer voor de inkomstenbelasting wordt gezien (dankzij 12% mkb winstvrijstelling), alleen je aangifte moet iets uitgebreider.

Dus bij 24k omzet zou ik eerder niet laten blijken dat jij het als bijverdienste ziet, maar je gewoon als bedrijf bij de KVK inschrijven.

 

BTW moet in beide gevallen betaald worden, als je hier klanten hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo maxn e.a.,

 

Ik heb even op het web gezocht naar mkb winstvrijstelling en toen kwam ik bij de Ondernemers-check van de Belastingdienst terecht. Die concludeert, dat ik waarschijnlijk geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting.

 

Dus toch maar "gewoon" als "overige inkomsten" opgeven?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb even op het web gezocht naar mkb winstvrijstelling en toen kwam ik bij de Ondernemers-check van de Belastingdienst terecht. Die concludeert, dat ik waarschijnlijk geen ondernemer ben voor de inkomstenbelasting.

 

Maar goed, of je je nou zou moeten laten leiden door zo'n check waarbij het antwoorden van "ja" op vragen als "krijg je nog steeds betaald bij ziekte" je al "strafpunten" oplevert...

Dan kunnen ze elke ondernemer die iets met licenties of abonnementen doet wel afschrijven. ::)

 

 

Het is maar net wat je zelf wilt, en hoe je het zelf brengt.

 

De gemiddelde mobiele app ontwikkelaar die zijn eigen apps exploiteert heeft feitelijk slechts twee klanten, te weten (de app stores van) Apple en Google, en soms zelfs maar 1 van de 2.

De "inkoopvoorwaarden" die deze partijen hanteren zijn praktisch niet onderhandelbaar.

Desalniettemin zien die ontwikkelaars zichzelf doorgaans wel als ondernemer.

 

Uit jouw verhaal maak ik op dat je jouw reguliere software applicatie op eigen website adverteert, en dat klanten deze via een e-junkie "winkelmandje" en Paypal af kunnen rekenen.

Je kunt je eigen voorwaarden bepalen, hebt tig klanten, en ook een zeker betalingsrisico, want een klant kan die Paypal betaling nog tot een maand of 13 later terugvorderen.

Daarnaast heb je de nodige administratie, zo zijn apps voor de BTW belast in het land van de klant, en het land zul je dus moeten bijhouden en controleren.

Dat maakt je mijnziens toch juist behoorlijk meer ondernemer dan de gemiddelde ontwikkelaar, ondanks dat je er momenteel weinig tijd aan besteed.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.