• 0

Correctieverzoek buitenlandse BTW (Duitsland)

Hallo mede-ondernemers! :)

 

Omdat ik zowel bij de Belastingdienst als bij mijn boekhouder geen duidelijke oplossing tevoorschijn krijg stel ik mijn vraag hier, in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

 

In augustus dit jaar heb ik een verzoek tot teruggave van buitenlandse BTW (Duitsland) ingediend over het jaar 2015. Dit is opgedeeld in 12 verzoeken, dus per maand een verzoek. Nu heb ik begin deze week bericht gekregen dat ALLE verzoeken zijn afgewezen met als reden dat het tijdvak per verzoek uit minimaal 3 maanden moet bestaan. Verder is alles in orde en netjes ingevuld, net als vorig jaar waarbij mijn verzoek over 2014 wél toegewezen werd. Nu hangt het simpelweg vast op een verkeerde keuze van het tijdvak. Zuur.

 

Aangezien het om veel geld gaat dat ik terug dien te krijgen wil ik het hier uiteraard niet bij laten zitten. Een correctieverzoek is via de speciale website van de BD mogelijk, alleen kan ik dan het tijdvak niet wijzigen. Enkel de facturen per verzoek/tijdvak. Wat ik wil is 3 losse verzoeken/maanden samenvoegen tot één verzoek. Dus in totaal 4 verzoeken bestaande uit jan-feb-mrt, apr-mei-jun, jul-aug-sep en okt-nov-dec.

De belastingdienst kan mij niet verder helpen en kan mij ook niet vertellen binnen welke termijn deze correctie ingediend moet worden, laat staan hoe. Ik wil niet het risico lopen dat ik straks ook nog buiten deze termijn val en naar mijn centen kan fluiten... :-\

 

Wie kan mij op weg helpen? Waar moet ik zijn, wat kan ik doen?

 

Gr. Linda

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu hangt het simpelweg vast op een verkeerde keuze van het tijdvak. Zuur.

Sorry dat we in onze vrije tijd niet meteen in het gelid staan. Maar goed, is het niet mogelijk om een geheel nieuwe aangifte te doen met de correcte tijdvrakken? (in plaats van een correctieverzoek)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Sorry dat ik op hete kolen zit en een heleboel geld zie vervliegen, en daardoor wellicht wat ongeduldig ben... ;) Dankjewel voor je antwoord prinsrachid! Een nieuwe aangifte is volgens mij wel mogelijk, alleen val ik dan buiten de termijn waarbinnen dit moest gebeuren. Volgens de informatie die ik van de belastingdienst gekregen heb had dit, over het jaar 2015, dan vóór 30.09.2016 binnen moeten zijn.

Link naar reactie
  • 0
Misschien wanneer je de Duitse taal goed beheerst (geschrift) en de juiste persoon kunt bereiken dan is er misschien nog en kans. Maar ik betwijfel het.

 

Dat ga ik proberen, hoewel ik mij dan zelf niet waag aan het schrijven hiervan. Dan komt het zeer zeker niet goed ;D

Link naar reactie
  • 0

Een nieuwe aangifte is volgens mij wel mogelijk, alleen val ik dan buiten de termijn waarbinnen dit moest gebeuren. Volgens de informatie die ik van de belastingdienst gekregen heb had dit, over het jaar 2015, dan vóór 30.09.2016 binnen moeten zijn.

Ja, toen ik het schreef, dacht ik daar opeens ook aan. :) En Brood heeft ook gelijk dat de Duitse fiscus vrij rechtlijnig met dit soort dingen. Ik heb ook al een keer een afwijzing gehad, omdat het niet helemaal foutloos (of naar hun zin) was ingevuld.

 

Mochten de suggestie van Brood niet helemaal lukken, dan heb je nog een laatste optie om nog iets van het bedrag terug te krijgen: de niet terug gevorderde btw als kosten aftrekken voor de inkomstenbelasting. Als je als bedrijf namelijk de btw om wat voor reden niet terug kunt vorderen via de omzetbelasting, worden het automatisch bedrijfskosten. Je kunt de winst dan dus verlagen met het btw-bedrag. Je krijgt dan niet het hele btw-bedrag terug, maar je kunt wel de inkomstenbelasting over dat bedrag aan belasting over je winst voorkomen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Super prinsrachid, dankjewel voor de tip! Mocht het inderdaad niet lukken dan is dat toch nog een pleister op de wond. Een kennis van mij is én Duitse van origine én gepensioneerd boekhoudster dus wat dat betreft heb ik goede hoop, alleen die Duitse halsstarrigheid inderdaad... ::)

 

We gaan het zien. Niet geschoten is altijd mis.

 

Fijne zondag allen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.