• 0

Eerste ontvangsten op privérekening

Hallo,

 

Ik ben mijn boekhouding aan het opzetten. Een week voor mijn inschrijving bij de kvk heb ik al drie kleine verkopen gehad. Deze inkomsten zijn binnengekomen op mijn privérekening aangezien ik nog geen zakelijke rekening had. BTW is uiteraard niet in rekening gebracht.

 

Nu vroeg ik mij af; moet ik deze inkomsten in mijn boekhouding verwerken of er niks mee doen en straks bij de aangifte inkomstenbelasting opgeven als overige inkomsten (ik werk ook nog deel voor een baas).

 

Indien wel in de boekhouding: Hoe dan?

 

Graag jullie advies! Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een zakelijke rekening is niet verplicht. In het begin heb ik ook gewoon een privé rekening gebruikt, wel een aparte om het overzicht te houden.

 

Welke datum heb je opgegeven bij kvk? Of is dit de datum van de dag van inschrijving?

 

Als de transacties nog in hetzelfde kwartaal vallen zou ik ze inboeken in de kas boekhouding. Voor de eventuele btw is dat wel het makkelijkst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Die kun je gewoon prive houden.

Het waren kleine bedragen schrijf je, je was nog geen ondernemer, geen kvk-nummer,

en als het incidenteel werk was, dan beschouwt de bel dienst je op dat moment nog als particulier.

 

Alleen het niet hebben van een kvk-nummer is niet genoeg uiteraard, dat is de zaak omdraaien.

(ja meneer de inspecteur maar ik had nog geen kvk-nummer. Precies meneer, dat had u moeten hebben)

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben mijn boekhouding aan het opzetten. Een week voor mijn inschrijving bij de kvk heb ik al drie kleine verkopen gehad. Deze inkomsten zijn binnengekomen op mijn privérekening aangezien ik nog geen zakelijke rekening had. BTW is uiteraard niet in rekening gebracht.

 

Nu vroeg ik mij af; moet ik deze inkomsten in mijn boekhouding verwerken of er niks mee doen en straks bij de aangifte inkomstenbelasting opgeven als overige inkomsten (ik werk ook nog deel voor een baas).

 

Indien wel in de boekhouding: Hoe dan?

 

Graag jullie advies! Alvast bedankt!

 

 

Hallo welkom op HL,

 

Allemaal leuk bedacht maar zo werkt het niet.

 

Het in verzuim zijn van (te laat) aanvragen BTW nummer of KvK nummer

ontslaat niet van de afdracht verplichting BTW op belaste prestaties.

Zie site Belastingdienst.

 

Wanneer BTW afdragen

 

Verkort citaat.

U bent ondernemer vanaf het moment dat u iets doet voor uw onderneming.

Bijvoorbeeld een investering. Ook als u zich daarna pas aanmeldt.

(Gaat over voorbelasting maar is idem dito voor af te dragen BTW.)

 

Vriendelijke groet,

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.