• 0

Tussenpersoon van importeur buiten NL

Hallo allen,

 

Ik heb zoal het internet afgespeurd om duidelijk informatie te verschaffen maar dat tevergeefs.

Waarschijnlijk zit ik steeds op een dwaalspoor.

 

Vandaar dus besloten het hier te vragen met de wanhoop hier meer te kunnen weten.

 

Ik heb een contact persoon van buiten europa die producten vanuit Nederland gaat importeren.

Hij heeft mij gevraagd dit voor hem te regelen. Hij heeft de aankoop al geregelt met de leverancier.

De leverancier, wilt hier niks mee te maken hebben met het logistieke process. Hij ziet het dus als de verantwoordelijkheid van de koper (incoterms).

 

Nou is mijn vraag, hoe kan ik hier nou het best als tussen persoon functioneren en hoe regel ik dat ik hier winst op kan maken.

 

Deze opdrachten zullen regelmatig worden aangevraagd bij mij mits dit nu goed gaat.

 

Ik wil dit nu meteen in 1 x goed doen maar er is weinig tijd over.

 

Mijn plan is dus om alles uit de handen te geven aan een logistiek bedrijf en daar een marge op te maken.

Dus dan offereer ik mijn contactpersoon meer dan het daadwerkelijk bedrag. Wss zal ik het bedrag ook moeten voorschieten.

 

Nu vraag ik mij af? wat ben ik dan precies? handelsagent? zover ik lees zie ik dat, dat alleen te maken heeft met export etc. Ik ben nu iemand die marges wilt maken op de logistieke process.

 

Waar moet ik opletten? douane? verantwoordelijkheid etc.?

 

het probleem is echter dat ik super weinig tijd over heb.

 

zijn hier nog mensen die hier enige ervaringen over hebben?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zoals ik de vraag lees is TS tussenpersoon tussen een NL exporteur en een importeur buiten de EU (niet geheel duidelijk, in de vraag staat buiten NL, dus mogelijk nog wel binnen de EU). De NL exporteur wil blijkbaar niets met de export te maken hebben. Als je wanhopig vraagt hoe je dit moet regelen is kun je je ook afvragen of dit wel iets voor je is? Maar goed.....

 

Hoe regel ik dat ik hier winst op kan maken

Simpel, door ervoor te zorgen dat je meer voor je diensten binnen krijgt dan dat je uitgeeft

Waar moet ik opletten? douane? verantwoordelijkheid etc.

Daar is deze vraag veel te onduidelijk voor. Bij een export naar buiten de EU krijg je te maken met een uitvoeraangifte (aangezien de exporteur zich daar blijkbaar niet mee wil bemoeien), mogelijk een uitvoercertificaat of vergunning, fytosanitair certificaat, certificaat van origine of Eur1 document. Verder zul je transport moeten regelen (tot waar? Landsgrens, door-to-door??) en eventueel nog een transportverzekering, eventueel nog prijsonderhandelingen voeren. Als de exporteur vanwege het feit dat hij niet zorgt voor de uitvoer inclusief BTW factureert krijg je misschien ook nog te maken met het terugvragen van de BTW. Misschien moet je ook de import nog regelen in het land van bestemming?

Nu vraag ik mij af? wat ben ik dan precies? handelsagent?
Nogal belangrijk.....als je er een etiketje op wil plakken zou ik zeggen expediteur, https://nl.wikipedia.org/wiki/Expediteur.

het probleem is echter dat ik super weinig tijd over heb
Uiteraard kun je dat allemaal uitbesteden aan een echte expediteur en je eigen factuur ertussen schuiven maar ook dan zul je de expediteur een duidelijke opdracht moeten geven.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Logic4l en BJM,

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

Ik sta sinds vandaag ingeschreven bij de KVK als expediteur of andere tussen personen van vervoer.

 

Ik wil de tussenpersoon zijn die de opdracht uit handen geeft.

Die opdrachten krijg ik binnen van kopers uit het buitenland.

zij bestellen hier dan een container van een leverancier.

 

Graag zou ik willen weten wat gebruikelijk is.

 

zoals welke incoterms en wat voor documenten precies nodig zijn?

Hoe ik als tussenpersoon het best kan functioneren?

en wie weet hebben jullie wel aanbevelingen aan welke logistieke bedrijf ik dit het beste kan uitgeven?

 

 

misschien dat iemand mij hier advies op kan geven die als tussenpersoon heeft gefunctioneerd.

 

Ik verwacht herhaaldelijke opdrachten te krijgen uit het buitenland mits dit voor mij lucratief genoeg kan zijn.

 

De leverancier wilt inderdaad niks te maken hebben met de export.

 

Link naar reactie
  • 0

Graag zou ik willen weten wat gebruikelijk is.

 

zoals welke incoterms en wat voor documenten precies nodig zijn?

Hoe ik als tussenpersoon het best kan functioneren?

en wie weet hebben jullie wel aanbevelingen aan welke logistieke bedrijf ik dit het beste kan uitgeven?

Expediteur is een vak, niets iets waar je met een paar vragen op het forum hier kunt leren. Vragen als "wat gebruikelijk is" zijn ook nauwelijks te beantwoorden. Incoterms worden tussen koper en verkoper afgesloten. Zou maar eens beginnen bij het boek "Havenlogistiek Partijen & processen in de internationale handel" van Ivo Veraart (ff googelen).

Link naar reactie
  • 0

Hallo Blous,

 

'Expediteur of andere tussenpersonen van goederen vervoer'

 

Dus zolang ik niet de expediteur kan zijn ben ik een tussenpersoon die leads ter beschikking heeft.

Dit lijkt mij ook een kans om meer ervaring op te doen.

 

Waarom dan ook niet? Natuurlijk wil ik geen ellende maar ik vind het wel interessant genoeg om mij er in te verdiepen.

Ook zou ik graag gebruik maken van mijn internationale brede netwerk die een hoop leads kunnen opleveren in deze industrie.

 

Inmiddels heb ik al offertes aangevraagd bij meerdere bedrijven.

Ik zal vervolgens mijn eigen factuur ertussen schuiven zoals dat hier ook is gesuggereerd.

Ik hoop hiermee een goede service te kunnen verlenen voor mij contact persoon die hier vervolgens herhaaldelijk gebruik van zal maken.

 

Heb inmiddels een nieuwe aanvraag binnen voor luchtvracht van een ander persoon.

 

Ik zie nog niet in wat er mis kan gaan als TS zijnde?

 

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft je in als expediteur maar je hebt geen idee waar je aan begint. Klinkt als een recept voor ellende en gedoe. Wil je dit wel?

Of zo snel mogelijk aan tafel met een echte ervaren expediteur en samen iets opzetten.

 

Las ik nog iets over het voorschieten van een bedrag? Zeker weten dat daar geen ellende en gedoe over komt? ;)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je schrijft je in als expediteur maar je hebt geen idee waar je aan begint. Klinkt als een recept voor ellende en gedoe. Wil je dit wel?

Of zo snel mogelijk aan tafel met een echte ervaren expediteur en samen iets opzetten.

 

Las ik nog iets over het voorschieten van een bedrag? Zeker weten dat daar geen ellende en gedoe over komt? ;)

 

 

 

Goede vraag. Ik laat mijn contact persoon direct betalen na het accepteren van mijn offerte.

Daarmee hoop ik het te hebben opgelost. anderzijds heb ik nog wel enige vermogen beschikbaar om dat voor te schieten indien dat nodig zal zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hi Guido,

 

Begrijp je de offertes van de expediteurs? Begrijp je de niet genoemde uitzonderingen? En weetjes die gewoon zijn in de handel van een expediteur?

 

In ieder geval succes en vragen, vragen en vragen want anders krijg je wellicht veel verrassingen.

 

Groeten,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad Roy maar net zo belangrijk zijn de wensen van de klant, het soort product, de bestemming enzovoorts dus nog maar even in de herhaling:

 

Wat voor goederen? Vergunningplichtig?

Eisen aan het transport (bv. geconditioneerd)?

Deugdelijke (export)verpakking?

Wil de afnemer een CvO of Eur?

Moet er een transportverzekering afgesloten worden?

Rekent de NL verkoper BTW? Zo ja hoe ga je die terugkrijgen?

Wie regelt het vervoer en de inklaring in het land van bestemming? Eventuele doorvoeraangiftes in transitlanden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Blous en BJM,

 

Blous, zover begrijp ik de offertes van de expediteurs. Ik speel gewoon open kaart met ze en ik moet zeggen: Het is een enorme meevaller dat zij (enkele) heel erg behulpzaam zijn in het beantwoorden van mijn vragen.

De termen die hierin staan heb ik al grondig opgezocht.

 

In mijn geval wilt de leverancier niks te maken hebben met de export van de goederen.

Ik heb een expediteur op het oog waar ik mogelijk mee in zee wil gaan voor de lange termijn mede dankzij de aangetoonde geduld en scherpe tarieven.

 

Waar ik nu mee zit, is dat de leverancier niks te maken wilt hebben met het inladen van de container.

De expediteur heeft mij uitgelegd dat de verantwoordlijkheid ligt bij diegene die inlaad. Dit zou de reden hiervoor kunnen zijn. Hij kan dit zelf ook wel regelen maar dat zijn dan forse bedragen die gevraagd worden.

 

Nu vraag ik mijn af, kan ik hier dan niet een verhuisbedrijf voor inschakelen, puur voor het inladen? dan kost het een stuk minder.

 

Ik heb geen eisen aan het transport en moet toegeven dat ik niks weer over de (export) verpakking behalve dat het in ingepakt is en op pallets liggen.

 

Nu ga ik de offerte van de gekozen expediteur aanpassen op de factuur van mijn bedrijf en stuur dat op naar mijn contact persoon.

 

Ehm.. Ik begrijp alleen niet wat Blous bedoelt met 'de niet genoemde uitzonderingen'. kun je daar eventueel een voorbeeld van geven?

 

Wie regelt het vervoer en de inklaring in het land van bestemming? Eventuele doorvoeraangiftes in transitlanden?

Ik dacht dat dit de verantwoordelijkheid is van de expediteur?

 

MVG

Guido

Link naar reactie
  • 0

Wie regelt het vervoer en de inklaring in het land van bestemming? Eventuele doorvoeraangiftes in transitlanden?

Ik dacht dat dit de verantwoordelijkheid is van de expediteur?

Als je dit aan de expediteur wil overlaten zul je hem daarvoor ook opdracht voor moeten geven (en betalen)..... In beginsel is de invoeraangifte in het land van bestemming voor de koper, dus jouw opdrachtgever. De verkoper wil niets te maken hebben met de uitvoeraangifte, de importeur misschien wel niets met de invoeraangifte. Je weet dus blijkbaar niet eens wat jouw klant van jou wil.....

Link naar reactie
  • 0

Hi Guido,

 

Wat voor producten gaat dit om? Want als de leverancier niet wil laden maar ook niets met de uitvoer te maken wil hebben dat je wel extra achter je oor moet krabben of dit wel goed zit. Nu snap ik dat jij dit niet helemaal kunt inschatten en dat maakt het allemaal nog wat onduidelijker.

 

Vraag je af waarom ze niets willen inladen. Niet aan je expediteur vragen om te gokken maar het laadadres vragen. Een verhuis bedrijf goedkoper als een expediteur? Klinkt vreemd!

 

Vraag je af waarom ze niet willen kunnen bewijzen dat het is uitgevoerd (BTW). En dit door een "vreemde" laten afhandelen.

 

Wie ga je zetten op de bl als shipper wie als consignee en waarom?

 

Hoe meer ik type hoe meer ik denk dat je leergeld zult gaan betalen.

 

Succes,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

Want als de leverancier niet wil laden maar ook niets met de uitvoer te maken wil hebben dat je wel extra achter je oor moet krabben of dit wel goed zit.

Misschien weet de leverancier niet eens dat het voor de export is... ::)

 

Ik heb een contact persoon van buiten europa die producten vanuit Nederland gaat importeren. Hij heeft mij gevraagd dit voor hem te regelen. Hij heeft de aankoop al geregelt met de leverancier. De leverancier, wilt hier niks mee te maken hebben met het logistieke process.

Oh, toch wel...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Vraag je af waarom ze niet willen kunnen bewijzen dat het is uitgevoerd (BTW). En dit door een "vreemde" laten afhandelen.

De NL verkoper kan ook gewoon inclusief BTW factureren, wat eigenlijk bij EXW (waar we het toch wel over hebben) de aangewezen manier is. Op zich niet zo vreemd dat een verkoper niets met de export van doen wil hebben, vaak een kwestie van te weinig kennis, geen risico willen lopen. Echter de klant van TS zal, als er inclusief BTW gefactureerd wordt, deze ook wel terug willen hebben. Op dit moment

heeft TS naar mijn mening totaal geen zicht op wat er geregeld moet worden en blijkbaar ook geen duidelijke opdracht van zijn klant. Nog maar eens in de herhaling, expediteur is een vak, het ligt toch wel iets ingewikkelder dan er gewoon een factuurtje tussen schuiven.

Link naar reactie
  • 0

Nah ik denk dat deze verse expediteur zich flink gaat tegenkomen, hij weet echt niet wat hem te wachten staat. De leverancier gaat leveren en verder niets.

 

Dan zal er toch een verscheper aangesteld moeten worden en die naam komt op de B.L. Dan een uitvoer document kost 75 euro op welke naam? Dan een paklijst en die moet gecontroleerd worden, weet jij wat er allemaal in die pakketjes zitten??? Als alles uit die container komt en de helft is weg....eeeuuuhhh hoe kan dat nou!

 

Weet je hoe ik het doe als importeur uit CV heel simpel. Ik heb een expediteur in Rotterdam, daar gaat mijn pakket naar toe en hij stopt het in de container met mijn naam en paklijstnummer.

Hij maakt een BL en een uitvoerdocument aan die ik betaal en ik hoef het hier alleen in de haven met de aangeleverde documenten mijn pakket op te halen.

Invoerkosten en BTW betalen en de zaak is gedaan.

 

Voor houtproducten moet ik een fyto hygiene certificaat aanvragen in Barendrecht, maar als dat een keer goed is gegaan doen we alles via e-mail af.

 

Dus ik begrijp jouw importeur ook niet, niemand wil zich verantwoordelijk stellen voor de vracht...vreemde zaak.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.