• 0

Nut van balans voor eenmanszaak?

Voor een hypotheekaanvraag moet ik de winst en verliesrekening van de psychologiepraktijk van mijn vrouw aanleveren. Simpele eenmanszaak, en in de afgelopen drie jaar geen assets. En medische zorg, dus geen BTW.

 

Omdat het een eenmanszaak is, houden we niet exact bij wanneer precies geld naar prive rekening wordt overgeboekt. Maar hoe verwerk ik dit nou in de winst en verliesrekening en de balans? Ik kan voor de bank opgeven dat al het geld op de bedrijfsrekening is blijven staan.

 

Dan neemt de balans wel toe. En ook "prive opname" er in zetten, maar ach - dan maakt het de zaak alleen maar ingewikkelder. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als geld wordt overgemaakt naar de privé-rekening heeft dat geen invloed op het resultaat, maar de privé-opnamen verlagen wel het banksaldo en het eigen vermogen. Als je een hoger banksaldo opgeeft dan er feitelijk op de bankrekening staat lever je dus foute cijfers aan. Als bank zou ik me even achter de oren krabben als ze merken dat het banksaldo in je cijfers niet klopt. Privé-opnamen zullen voor de bank ook gesneden koek zijn, dus er is geen reden om je cijfers te ''vereenvoudigen'' door ze weg te laten.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb natuurlijk gewoon IB aangifte gedaan. Dus winst en verliesrekening klopt.

 

Maar of ik nu wel of geen geld naar de prive rekening heb overgeboekt, doet toch niet ter zake voor de balans? Ik voer wel wat in, maar verder... mis ik iets?

 

ja je mist iets want ook voor de ib aangifte is een balans verplicht onderdeel. Dus als je IB aangifte hebt gedaan dan gebruik je gewoon de balans uit die aangifte en dan heeft de bank wat zij nodig heeft.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb natuurlijk gewoon IB aangifte gedaan. Dus winst en verliesrekening klopt.

 

Maar of ik nu wel of geen geld naar de prive rekening heb overgeboekt, doet toch niet ter zake voor de balans? Ik voer wel wat in, maar verder... mis ik iets?

 

ja je mist iets want ook voor de ib aangifte is een balans verplicht onderdeel. Dus als je IB aangifte hebt gedaan dan gebruik je gewoon de balans uit die aangifte en dan heeft de bank wat zij nodig heeft.

 

Nou, een balans gebruiken we niet want zonder assets behalve liquide middelen. Dan kun je toch gewoon alles bij elkaar optellen voor VRH en inkomsten voor IB?

Link naar reactie
  • 0

 

Omdat het een eenmanszaak is, houden we niet exact bij wanneer precies geld naar prive rekening wordt overgeboekt. Maar hoe verwerk ik dit nou in de winst en verliesrekening en de balans? Ik kan voor de bank opgeven dat al het geld op de bedrijfsrekening is blijven staan.

 

Voldoet uw administratie dan wel aan de fiscale eisen?

U moet een administratie bijhouden ontvangsten/uitgaven is dan wel het minste.

Als u een "zakelijke" bankrekening hebt hoort die op de balans en in de boekhouding.

 

 

Dan neemt de balans wel toe. En ook "prive opname" er in zetten, maar ach - dan maakt het de zaak alleen maar ingewikkelder. Of zie ik dat verkeerd?

 

De Wetgever gaat ervan uit dat via vermogensetikettering wordt bepaald wat wel en niet tot de onderneming (eenmanszaak) behoort. Dus wat op de balans of in de Winst en verliesrekening komt.

De belasting wordt geheven over de winst gedurende de gehele levensduur van de onderneming.

Balanscontinuïteit is daarom zeer belangrijk.

De balans maakt aaneensluiting van jaarresultaten mogelijk.

Het resultaat over een jaar is het verschil van het begin- en eindvermogen

eventueel gecorrigeerd voor privé posten en vermogensmutaties.

Vermogensvergelijking en een balans zijn dus noodzakelijk voor bepaling en controle van de afzonderlijke jaarwinsten en de winst van de onderneming gedurende de gehele levensduur van de onderneming.

 

Dus al lijkt de balans alleen maar lastig voor de belastingwetgeving is de balans verplicht.

Evenals een boekhouding naar de aard en omvang van de onderneming.

Verwerping van de boekhouding leidt tot omkering van de bewijslast.

Wat wil dat zeggen?

Dat als de Inspecteur iets beweert (bijvoorbeeld inkomen van een ton) U ,

ja U, moet bewijzen dat dat niet zo is.

Normaal moet de Inspecteur bewijs leveren voor zijn correcties en stellingnames.

 

Vriendelijke groet.

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.