• 0

Verplichte winkeliersbijdrage

Hallo,

Ik lees hier al enige tijd mee en heb mij nu geregistreerd omdat ik zelf een vraag heb. Ik kan hierover weinig op het internet vinden en ik vraag mij af wat nu mijn rechten zijn.

 

Sinds kort heb ik een klein winkelpand gehuurd en de zaken gaan tot nu toe goed. Nu werd ik door collega winkeliers erop gewezen dat de winkeliersvereniging van het winkelcentrum per 1 januari van dit jaar ontbonden is maar in mijn contract dat per 1 oktober inging is een verplichte winkeliersbijdrage voor de winkeliersvereniging opgenomen.

 

Ik heb de makelaar die als aanspreekpunt fungeert hierop aangesproken en hij zegt dat het niet uitmaakt waar dit bedrag voor gebruikt wordt, omdat ik akkoord ben gegaan met het totaalbedrag wat er op het contract vermeld staat. Tevens geeft hij aan dat met dit bedrag de kosten voor de VvE voor de eigenaar van het pand hiermee betaald worden.

 

In mijn contract staat alleen vermeld dat ik de huur moet betalen, belasting over de huur en de winkeliersbijdrage. Bij de overige kosten staat niet van toepassing.

 

Het gaat mij niet zozeer om het bedrag, omdat ik inderdaad van te voren wist dat ik dit moest betalen, maar om het feit dat ik niet krijg wat ik ervoor mag verwachten. De promotie activiteiten van het winkelcentrum zijn weggevallen, terwijl de makelaar in ons gesprek in september aangaf dat die erbij inbegrepen waren.

 

Wat denken jullie hiervan?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat denken jullie hiervan?

Staat er zoiets in je huurcontract:

 

Levering van zaken en diensten

5.1. Door of vanwege verhuurder wordt de levering van de volgende zaken en diensten verzorgd:

………

5.2 Verhuurder is bevoegd na overleg met de door verhuurder geaccepteerde servicekostencommissie of winkeliersvereniging dan wel bij het ontbreken daarvan na overleg met huurder de in 5.1 genoemde levering van zaken en diensten naar soort en omvang te wijzigen of te laten vervallen.

 

Promotiebijdrage

6.1 De promotiebijdrage bedraagt op ingangsdatum op jaarbasis €…….. en zal jaarlijks, gerekend vanaf het moment dat er een jaar verstreken is dat de promotiebijdrage voor het laatst is vastgesteld, worden geïndexeerd in overeenstemming met artikel 18 van de algemene bepalingen

6.2. Verhuurder is bevoegd na overleg met de winkeliersvereniging of andere collectiviteit als genoemd in artikel 8.1 van de algemene bepalingen dan wel bij het ontbreken daarvan na overleg met huurder de in artikel 4.8 van de huurovereenkomst genoemde promotiebijdrage jaarlijks opnieuw vast te stellen.

 

De verhuurder mag volgens het ROZ model in overleg met de winkeliersvereniging de te leveren diensten aanpassen of schrappen. Als die zaken, diensten en promotiekosten elders (bijvoorbeeld onder 4.8) gespecificeerd zijn, dan is het niet redelijk om wel voor die diensten te blijven betalen.

 

Als bij het aangaan van het huurcontract bij de makelaar redelijkerwijs bekend was dat deze diensten niet meer geleverd gingen worden en hij heeft dat niet gemeld, dan is dat ook een gesprek over het contract als geheel waard (al is de verhuurder niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de promotie waarschijnlijk, maar toch). Wil je wel blijven huren?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie, Ron. Ik heb het even nagekeken.

 

In mijn contract staat bij 5 Door of vanwege verhuurder..... niet van toepassing. Dit is verder niet onderverdeeld in subcategorieën.

 

Bij 6 staat alleen de waarborgsom genoemd.

 

Bij 4.8 staat dat ik betalingsverplichting heb voor

- de huur

- de omzetbelasting

- het voorschot op bijkomende leveringen en diensten

- de winkeliersbijdrage, (bij 4.7 expliciet benoemd als bijdrage aan de winkeliersvereniging)

 

Genoemd voorschot is 0

 

Ik heb wel de nodige tijd, geld en moeite besteed aan het opknappen van het pand. Omdat ik voorheen vanuit huis werkte maar daar de ruimte niet meer had, was deze stap wel nodig. Eén en ander weer in huis onderbrengen is eigenlijk geen optie, een andere ruimte van deze grootte is helaas niet beschikbaar. Daarbij denk ik dat je als bedrijf een stuk geloofwaardigheid verliest, als je binnen een paar maanden weer vertrekt.

Link naar reactie
  • 0

het is niet ongebruikelijk om in een centrum een verplichte bijdrage te hebben maar dat moet dan wel benut worden!

Ik neem aan dat de verhuurder deze clausule in het contract laat om ervoor te zorgen dat een toekomstige (nieuwe) vereniging op oude voet verder kan.

 

dan blijft de vraag over waar het geld blijft?

deze bijdrage is voor gezamenlijke promotie en zal of voor dat doel alsnog ingezet moeten worden of aan het einde van het jaar verrekend moeten worden.

 

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Men heeft mij laten weten dat de eigenaar van het pand er de VvE bijdrage mee betaalt. Qua promotie wordt er niets mee gedaan.

 

De makelaar die als tussenpersoon fungeert geeft aan dat dit een contract tussen bedrijven betreft en dat daarom niet uitmaakt dat dit bedrag onder de noemer winkeliersbijdrage vermeld staat, maar ergens anders voor gebruikt wordt.

 

Ik mag dan geen doorgewinterde ondernemer zijn, maar ik waag het dit te betwijfelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik mag dan geen doorgewinterde ondernemer zijn, maar ik waag het dit te betwijfelen.

 

Ik denk dat dat terecht is, want ook al is een dergelijke bijdrage gebruikelijk wil het niet zeggen dat hij tijdens contract onderhandelingen foute informatie mag geven, hij heeft immers gezegd dat die bijdrage er was voor de winkeliersvereniging en dat die allerlei activiteiten organiseren. Nu blijkt de vereniging gestopt en geen activiteiten te verrichten. Je hebt dus niet gekregen wat je is beloofd.

Dat is een rechtsgrond op basis waarvan je kan zeggen ik wil niet betalen voor iets wat mij beloofd is maar wat ik niet krijg.

 

Roepen dat je in een contract tussen bedrijven mag zetten wat je wil.. is onzin.. er wordt gewoon een deel van het contract niet nagekomen, dus kan je of nakoming vragen of korting ivm niet nakomen van een contractuele afspraak.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 317 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.