• 0

Opzeggen huurcontract via de mail

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het opzeggen via de mail van een huurcontract van bedrijfsruimte voldoende?

Nee, tenzij je dat uitdrukkelijk in de overeenkomst hebt afgesproken.

 

Of kan ik beter het zekere voor het onzekere nemen en een aangetekende brief versturen?

Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen en het huurcontract en de van toepassing zijnde voorwaarden checken op de juiste wijze van opzeggen

 

En check dan ook de opzegtermijn: die is bij meerjarige contracten meestal 1 jaar

(edit: terug te rekenen vanaf de einddatum van het meerjarige contract )

: je kunt dan dus nu opzeggen per 01-01-2018 (edit: als het 5-jarige contract dan afloopt)

 

En check ook aan/bij wie je moet opzeggen (is dat de eigenaar of de eventuele exploitant namens de eigenaar? ) en welk adres.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 2

Inmiddels ligt het bij het opzeggen van de huurovereenkomst van bedrijfsruimte iets genuanceerder en is in de rechtspraak wel eens aangenomen dat opzegging per e-mail voldoende was. In dat geval stond zelfs in het contract dat per deurwaardersexploot of aangetekende brief moest worden opgezegd. Doel van een aangetekende brief is namelijk dat je er (zoveel mogelijk) zeker van bent dat de brief de ontvanger bereikt. Als je een mail stuurt en de ontvangst hiervan wordt bevestigd, dan lijkt dat ook voldoende te kunnen zijn. Ik zou echter eveneens het zekere voor het onzekere nemen en aangetekend opzeggen.

 

Wat betreft de huurtermijn, deze is bij bedrijfsruimte van 5 + 5 jaar. In principe kan niet zomaar tussentijds worden opgezegd, ook niet met een opzegtermijn van een (1) jaar. Dit geldt met name na de eerste 5 jaren termijn, dan kun je slechts onder bepaalde omstandigheden opzeggen. Of je kunt opzeggen per 01-01-2018 kan ik dus niet beoordelen. Kijk hier goed naar in jouw contract.

Juridisch adviseur met focus op privacy, auteursrecht, merkenrecht, contracten en startups.

 

www.maylegal.nl

0653872244

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft de huurtermijn, deze is bij bedrijfsruimte van 5 + 5 jaar. In principe kan niet zomaar tussentijds worden opgezegd, ook niet met een opzegtermijn van een (1) jaar.

Ai, daar was ik niet duidelijk genoeg inderdaad. Dank voor de toevoeging/correctie: ik bedoelde inderdaad 1 jaar voor de einddatum, niet zomaar willekeurig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 1 jaar

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Heb huurcontract van 1 jaar

Dan is het kennelijk ook geen (290)bedrijfsruimte. Opzegging via deurwaardersexploot of aangetekende brief is dan ook niet vereist. Maar niettemin wel verstandig.

 

That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels ligt het bij het opzeggen van de huurovereenkomst van bedrijfsruimte iets genuanceerder en is in de rechtspraak wel eens aangenomen dat opzegging per e-mail voldoende was. In dat geval stond zelfs in het contract dat per deurwaardersexploot of aangetekende brief moest worden opgezegd. Doel van een aangetekende brief is namelijk dat je er (zoveel mogelijk) zeker van bent dat de brief de ontvanger bereikt. Als je een mail stuurt en de ontvangst hiervan wordt bevestigd, dan lijkt dat ook voldoende te kunnen zijn. Ik zou echter eveneens het zekere voor het onzekere nemen en aangetekend opzeggen.

 

Wat betreft de huurtermijn, deze is bij bedrijfsruimte van 5 + 5 jaar. In principe kan niet zomaar tussentijds worden opgezegd, ook niet met een opzegtermijn van een (1) jaar. Dit geldt met name na de eerste 5 jaren termijn, dan kun je slechts onder bepaalde omstandigheden opzeggen. Of je kunt opzeggen per 01-01-2018 kan ik dus niet beoordelen. Kijk hier goed naar in jouw contract.

klopt, ik heb dit vorig jaar bij een jurist nagevraagd voor contracten en overeenkomsten in het algemeen: e-mail krijgt meer en meer het karakter ook juridisch sluitend te zijn.

Mijn tweede vraag wat dan te doen met vervalsingen werd een beetje weggewoven: alles is na te maken.

 

Ik zou, per e-mail, wel om een handgetypt antwoord, waarmee ik bedoel geen standaard reply, vragen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat moet er allemaal in aangetekende brief staan voor opzeggen bedrijfsruimte? Iemand een voorbeeldbrief?

Voorbeeldtekst:

AANTEKENEN EN PER E-MAIL

 

 

Betreft: opzegging huurovereenkomst

 

Geachte heer, mevrouw,

 

We huren van u de kantoor/winkelruimte, aan de …... in …………., partijen genoegzaam bekend.

 

Hierbij zeggen we de huurovereenkomst op tegen het einde van de overeengekomen periode, te weten per 1 februari (bijv.) 2018.

 

Het gehuurde zal tijdig worden opgeleverd.

 

We verzoeken u om een afspraak met ons te maken om ten minste drie maanden voor de oplevering samen een voorinspectie uit te voeren.

Alsdan kunnen we ook datum en tijdstip voor de eindoplevering afspreken.

 

Tot slot vragen we u deze opzegging schriftelijk / per mail te bevestigen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Zie ook hier

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.