• 0

klant wil factuur per kwartaal.

Binnen ons bedrijf factureren we per 4 weken, direct na afloop van elke periode. Hiervoor is gekozen omdat ons personeel ook per 4 weken verloond wordt. Dit werkt prima en nagenoeg alle klanten betalen ruim voor de volgende factuurronde. :)

 

Nu wil een klant om administratieve redenen per kwartaal gefactureerd krijgen. we voeren daar 1x per 4 weken werkzaamheden uit. Klant stelt voor facturatie aan begin van kwartaal en betaling halverwege het kwartaal.

 

Zijn er nog zaken die speciale aandacht nodig hebben of expliciet op papier gezet moeten worden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 2

Zijn er nog zaken die speciale aandacht nodig hebben of expliciet op papier gezet moeten worden?

Ja, op z'n minst de afspraak bevestigen dat je vanaf 1 januari 2017 (bijvoorbeeld) op de eerste (werk)dag van het kwartaal 13 weken vooruit gaat factureren met een betaaltermijn van 45 dagen. Liefst met een bevestiging van de kant van de klant. Noem liefst gewoon een betaaldatum op de factuur (bijvoorbeeld 15 februari 2017). Zolang je maar niet áchteraf per kwartaal gaat factureren, want dan kom je in de knel met de btw.

 

Let trouwens goed op met het factureren. Als je nu namelijk elke 4 weken iets levert en in het vervolg elke 13 weken, dan zul je dus 4 faturen per jaar sturen, waarvan 3 van die facturen 3 x werkzaamheden bevatten, maar 1 van die facturen moeten dan 4 x werkzaamheden bevatten! (Vooral die laatste niet vergeten :))

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Een factuur voldoet aan de voorwaarden voor de omzetbelasting als deze uiterlijk de 15e van de maand volgend op de levering plaatsvindt.

 

Ik heb dat altijd een wat vreemde regel gevonden en heb hem in het verleden vaker zo geïnterpretteerd dat ik als leverancier bepaal wat als 'de levering' telt, maar weet niet of dat een juiste interpretatie was.

 

Artikel 34g van de Wet op de Omzetbelasting.

 

Artikel 35 zegt ook nog iets over vooruitbetalingen en over periodieke diensten, misschien heb je daar nog speelruimte.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1

Frequentie eens per vier weken zou je dan op eens per maand kunnen stellen. Snijd je daarbij omzettechnisch niet in de vingers.

 

Halverwege het kwartaal betalen is natuurlijk een rekbaar begrip. Dan zou ik ook eerder expliciet een betaaltermijn van bijvoorbeeld 45 dagen noemen.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Frequentie eens per vier weken zou je dan op eens per maand kunnen stellen. Snijd je daarbij omzettechnisch niet in de vinger.

 

Groet,

 

Highio

 

per 4 weken voeren we het werk 13x per jaar uit. Omdat we al het periodieke werk per 4 weken of veelvouden daarvan uitvoeren is overschakelen naar eens per maand lastig om in te plannen.

 

in het laatste kwartaal zou ik dan 4 beurten moeten factureren om op 13x te komen, kom ik daar niet mee in de knel?

 

Link naar reactie
  • 0
Halverwege het kwartaal betalen is natuurlijk een rekbaar begrip. Dan zou ik ook eerder expliciet een betaaltermijn van bijvoorbeeld 45 dagen noemen.

 

 

Goed plan, de betalingstermijn staat nu op 14 dagen na factuurdatum en wonderwel houdt het gros van mijn klanten zich daar aan. :)

Link naar reactie
  • 0

Dan zou je bijvoorbeeld het aantal werkbare dagen of beschikbare uren van medewerkers eens op kwartaalbasis kunnen vergelijken. Waarom wil deze klant dit en waarom zou je daar aan toegeven?

 

Je kunt ook week 1, 5 en 9 reinigen (vervolgens 5 weken tussentijd) en week 14, 18 en 22 etc. Intervallen van 4 of 5 weken, maakt dat wezenlijk uit?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Klant is een VVE en het verzoek komt van het administratiekantoor van deze VVE. De facturen worden gewoon op naam van de VVE gesteld. Het gaat niet om schokkende bedragen en een zo'n regeling op mijn totale omzet zal ik in mijn cashflow niet merken. Het administratiekantoor wil hiermee de administratieve druk verminderen.

 

Je kunt ook week 1, 5 en 9 reinigen (vervolgens 5 weken tussentijd) en week 14, 18 en 22 etc. Intervallen van 4 of 5 weken, maakt dat wezenlijk uit?

 

Geen idee eigenlijk, nooit over nagedacht omdat alles binnen de bedrijfsvoering op een cyclus van 4 weken is geënt.

 

Link naar reactie
  • 0

Geen idee of je de frequentie van schoonmaken en factureren altijd één-op-één moet zien. Je kunt in overleg natuurlijk ook vierwekelijks schoonmaken en 52/48 opslag op het factuurbedrag zetten, zodat vier gelijke termijnen ontstaan. Geen idee of je over aangenomen werk spreekt of dat ook incidenteel meeruren voorkomen bij deze klant.

 

Groet

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

In een lang, grijs verleden heb ik met een klant voor de (studenten)chauffeursdienst iets vergelijkbaars afgesproken. Ze namen zo'n 100 uur per maand af en zouden pas na minimaal 60 dagen betalen. Qua liquiditeit was dit even lastig, maar na de eerste hobbel werkte het prima. Dat kwam ook doordat ze verder niet aan het uurtarief tornden. Dus wat dat betreft geen concessies doen.

Link naar reactie
  • 0

in het laatste kwartaal zou ik dan 4 beurten moeten factureren om op 13x te komen, kom ik daar niet mee in de knel?

Je komt nergens mee in de knel. Je factureert gewoon het daadwerkelijk aantal keren dat je in het kwartaal werkzaamheden gaat verrichten. Als dat er 3 zijn, factureer je 3 keer in dat kwartaal. Als het er 4 zijn, factureer je 4 keer. Je kunt eventueel ook 3 of 4 regels op de factuur zetten met de (geplande) uitvoeringsdatum ervoor. Dat voorkomt vragen van klant. ("Hé, waarom krijg ik dit kwartaal opeens 4 in plaats van 3 keer gefactureerd?")

 

Een factuur voldoet aan de voorwaarden voor de omzetbelasting als deze uiterlijk de 15e van de maand volgend op de levering plaatsvindt.

Neem aan dat vooruit factureren geen probleem is als je de btw maar in het juiste kwartaal aangeeft?

Je krijgt alleen problemen als je het te láát factureert (= meer dan 2 weken na afloop van de vorige maand). Aangezien je vooraf factureert, factureer je exact in het kwartaal waarin je de omzet ook aangeeft. Perfect dus.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.