• 0

Nu ook kosten voor je digitale bankafschrift?!

Dat een bank kosten rekent voor het uitprinten en versturen van een papieren bankafschrift vind ik nog enigzins begrijpelijk.

Maar bij ING hebben ze nu ook al "rekeninginformatie digitaal" op de prijslijst gezet.

 

Rekeninginformatie digitaal 1 € 0,08 per mutatie

 

1 Gratis voor Mijn ING Zakelijk tot 1 januari 2017

 

Daarmee worden de tarieven van sommige transacties per 2017 feitelijk verdubbelt.

 

 

In de toelichting gooien ze een rookgordijn over "reporting" en boekhoudkoppelingen op, en stellen ze voor dat ondernemers om kosten te besparen voortaan maar hun overschrijvingen opsparen en in 1x als verzamelbetaling indienen. Dat komt namenlijk maar als 1 regel op je afschrift terecht.

 

Betalen voor Reporting dienstverlening

Vanaf 1 januari 2017 brengen wij kosten in rekening voor Reporting dienstverlening. Wij kunnen ons voorstellen dat u daaraan moet wennen. Maar daar staat tegenover dat wij onze Reporting dienstverlening hebben uitgebreid met een aantal bestandsformaten en koppelingen met online boekhoudleveranciers voor automatische transactie uitwisseling. Bovendien kunt u uw betaal- en incassobatches in de eerste helft van 2017 eenvoudig uploaden naar Mijn ING Zakelijk vanuit uw boekhoudpakket. Dat betekent dat u uw bedrijfsadministratie vrijwel helemaal digitaal kunt afhandelen.

De kosten van Reporting dienstverlening bedragen vanaf 1 januari 2017 €0,08. U betaalt dit bedrag per geboekte transactie. Het maakt dus niet uit hoe vaak en in welk formaat u de informatie raadpleegt en hoe vaak u koppelingen met uw boekhoudleverancier legt.

 

Hoe kunt u de kosten beperken?

U kunt zelf de kosten voor Reporting dienstverlening beperken door transacties in een batch te versturen. Reportingkosten van individuele transacties in een batch brengen wij namelijk niet in rekening.

Met het Verenigingen en Stichtingen Pakket krijgt u 50% korting op de Reportingkosten. Als u als startende ondernemer kiest voor ons Starterspakket, krijgt u 100% korting.

 

Hoe zit het met de andere banken?

Introduceren die per 2017 ook dergelijke onzin, of hebben die nog wel transparante tarieven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

23 antwoorden op deze vraag

  • 0

Op zich is het niet zo raar, er zitten kosten aan een overschrijving en die worden in rekening gebracht.

 

Andere banken doen dat ook voor zakelijke rekeninghouders. Enkel de particuliere rekeninghouder is in Nederland verwend, en denk dat alles gratis is.

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het niet zo raar, er zitten kosten aan een overschrijving en die worden in rekening gebracht.

 

Dat was altijd al het geval.

Op dit moment betaal je 8 cent voor een overschrijving via Mijn ING.

Vanaf 2017 wordt dat echter 10 cent voor het doen van de overschrijving, en vervolgens nog eens 8 cent "rekeninginformatie digitaal" voor het vermelden van die overschrijving op je "digitale afschrift"...

 

En dat laatste vind ik niet erg netjes.

Vermeld dan gewoon eerlijk dat je de tarieven verdubbelt en het vanaf nu 18 cent kost.

Link naar reactie
  • 0

Dat zal het wel zijn, van 8 naar 10 cent is al een forse verhoging, naar 18 cent zou wel heel gortig zijn.

 

Voor mij maakt het niet zoveel uit (gemiddeld relatief hoge bedragen) maar als je veel producten van per stuk geringe waarde verkoopt loopt het best hard op. In dat geval zou ik sowieso gaan shoppen qua bank.

Link naar reactie
  • 0

Misschien heb ik het door het "rookgordijn" niet goed gelezen, maar ik had uit het bericht begrepen dat dit gaat om de kosten per transactie bij een koppeling met je boekhoudpakket.

 

Heel goed lezen.

Er staat enkel dat ze de ontwikkelkosten die ze voor de koppelingen hebben moeten maken als een mooi excuus zien om dit tarief te introduceren, ongeacht op welke manier en in welk formaat jij je transacties bekijkt.

 

Dit wordt in de veelgestelde vragen bevestigd.

 

Wat is Reporting (Rekeninginformatie)?

 

Reporting is saldo- en transactie-informatie. U heeft toegang tot uw Rekeninginformatie via onder meer Mijn ING Zakelijk, InsideBusiness Payments en papieren afschriften.

U kunt uw saldo- en transactie-informatie ontsluiten in het formaat van uw voorkeur. Denk hierbij aan de CAMT053, MT940, CSV, PDF en (kopie-)afschriften. Rekeninginformatie heeft u nodig voor uw bedrijfsadministratie. Wij houden deze gegevens minimaal 9 jaar beschikbaar.

 

 

Waarom moet ik betalen voor de Reporting?

 

In tegenstelling tot de meeste andere banken hebben wij Reporting niet eerder in rekening gebracht - behalve als u gebruikmaakt van InsideBusiness Payments. Vanaf 1 januari 2017 gaat u er ook voor betalen als u Mijn ING Zakelijk of papieren afschriften heeft. De reden is dat wij ook in de toekomst willen blijven investeren in onze dienstverlening. De afgelopen tijd hebben wij die al voor u uitgebreid. Zo kunt u uw boekhoudpakket koppelen aan Mijn ING Zakelijk. Daarnaast kunt u gebruikmaken van nieuwe downloadformaten, waaronder CAMT053, MT940 en PDF.

 

 

Wat betaal ik vanaf 1 januari 2017 voor Reporting?

 

Vanaf 1 januari 2017 betaalt u € 0,08 per geboekte transactie. Het maakt niet uit hoe vaak, in hoeveel verschillende kanalen en in welk bestandsformaat u de informatie raadpleegt, of hoe vaak u koppelingen legt met uw boekhoudleverancier. Ontvangt u ook papieren afschriften? Dan betaalt u, naast het tarief van € 0,08 per mutatie voor Reporting, € 1,25 per afschrift voor verwerkings- en verzendkosten handling- en verzendkosten bij, ook het tarief van € 0,08 per mutatie voor Reporting. Voor Reporting via andere middelen, zoals InsideBusiness Connect (FTP), kunnen andere tarieven gelden.

 

Wel apart.

Het in de prijslijst "Rekeninginformatie digitaal" noemen, en het vervolgens zelfs bij klanten die alleen papieren afschriften ontvangen in rekening willen brengen. ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Heel goed lezen.

Dat had ik ook wel begrepen als je het niet vetgedrukt had neergezet ... ;)

 

Inmiddels even gechat met een ING medewerker die jouw interpretatie bevestigt.

 

Vanaf 1 januari betaal je 10 cent per uitgaande/inkomende betaling en nog eens (eenmalig) 8 cent voor het vermelden van die transactie op de diverse digitale afschriften/overzichten.

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is natuurlijk dikke BS, want je kunt het eerste niet afnemen zonder het tweede.

 

Zeg dan gewoon: het kost 18 ct, zonder al die onzin.

 

What's next: een aparte kost voor het beschikbaar hebben van kantoren (of je ze nu gebruikt of niet), een aparte kost voor het beschikbaar hebben van geldautomaten (of je ze nu gebruikt of niet)?

 

O, nog een leuke: een aparte kost voor het beschikbaar hebben van medewerkers om vragen te beantwoorden, of je dat nu wilt of niet.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Het is een hippe mode, die lijkt ingegeven door verregaande digitalisering: een verschuiving van betalen voor de mogelijkheid of het recht om iets te gebruiken (bijvoorbeeld een abonnement) naar betalen voor het feitelijke gebruik.

 

Ik vraag me daarmee alleen meteen wel af: waarom moet ik betalen voor het hebben van een zakelijke bankrekening* als ik vervolgens nog moet bijbetalen voor het gebruiken van diezelfde bankrekening? Prima als directe, variabele kosten direct in rekening worden gebracht, daar kan ik nog wel in meegaan, maar dan verwacht ik ter compensatie wel een verlaging van de indirecte of vaste kosten.

 

* Ik heb twee zakelijke bankrekeningen, beide bij ING.

 

Link naar reactie
  • 0

Zeg dan gewoon: het kost 18 ct, zonder al die onzin.

Maar dat is volgens mij ook nog het verwarrende: het kóst geen 18 cent. Als ik het goed begrijp, blijft het gewoon 10 cent kosten, maar komt daar 8 cent per opvraging van (een batch van) die gegevens bovenop. Als ik het eveneens goed begrijp, wordt een papieren afschrift ook als een opvraging gezien. Je betaalt dan dus (iets van) 10 cent per transactie en maar één keer 8 cent voor het maken (of eigenlijk het genereren van het overzicht) van dat afschriftje.

 

Maar goed, ik had een electronische connectie tussen ING en boekhoudprogramma Exact Online met dagelijkse updates. Als ze die 8 cent bij iedereen in rekening gaan brengen, is dat natuurlijk wel weer een paar tientjes per jaar extra omzet. Gratis geld! Ik zit echt al 5 jaar te dubben of ik m'n rekening bij ING moet opzeggen. Ik ben dan ook eindelijk door al m'n briefpapier heen met dat ING-rekeningnummer. Het lijkt erop dat deze lousy 8 cent bij mij gaat werken als the straw that broke the camel's back...

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Zeg dan gewoon: het kost 18 ct, zonder al die onzin.

Maar dat is volgens mij ook nog het verwarrende: het kóst geen 18 cent. Als ik het goed begrijp, blijft het gewoon 10 cent kosten, maar komt daar 8 cent per opvraging van (een batch van) die gegevens bovenop.

 

Nee, je betaald juist niet per opvraging, maar feitelijk 8 cent per regel op je afschrift.

 

De in het verhaal genoemde batches hebben niets met opvragingen te maken, maar met situaties waarin meerdere transacties maar tot 1 regel op je afschrift leiden.

Accepteer jij bijvoorbeeld iDeal betalingen via ING met reconciliatie, of incasseer je per automatisch incasso bij meerdere klanten, dan leid dit maar tot 1 regel op je afschrift in de trend van:

 

Batch ID: MAXN-1234

Mutatiesoort: Incasso (IC)

Mededelingen: Totaal 123 posten

 

1234,00 EUR BIJ

 

In dit geval betaal je voor die ene regel 8 cent, en niet 123 keer 8 cent.

 

Ook bij uitgaande betalingen kan je er voor kiezen deze per batch te versturen, zodat deze als 1 regel op je afschrift komen.

Dat heet een verzamelbetaling, maar is pas goedkoper als je meer dan 26 verschillende uitgaande betalingen in 1x wilt versturen.

 

Inkomende normale overschrijvingen worden echter altijd apart op je afschrift vermeld, en kosten dus gewoon die 18 cent.

 

 

Overigens zijn er bij de ING bank ook transacties die juist meerdere regels in beslag nemen.

Ontvang je bijvoorbeeld een internationale betaling van ver weg, dan wordt het bedrag dat je ontvangen hebt apart bijgeschreven, en de transactiekosten apart afgeschreven.

Zou me niets verbazen als die transacties dan feitelijk 16 cent duurder worden.

 

Klinkt misschien als allemaal kleine bedragen, maar als je veel kleine betalingen van consumenten ontvangt loopt dat snel op.

Ben als simpele zzp'er met twee zakelijke rekeningen nu ook al een paar duizend euro per jaar aan de ING kwijt...

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat natuurlijk wel keer twee he. Bij de betalende partij komt een boeking erbij en bij de ontvangende partij ook. En dat voor automatisch verkeer.

Papiergeld blijft nog wel gratis?

 

Als het om betalingen gaat van € 8,- hebben we het wel over 2%! (tweemaal 8 ct)

Stel je eens een kostprijsberekening voor waarbij allerlei kostenposten van bijkomende kosten,

daar zitten vaak heel geringe percentages bij. 2% is dan gewoon echt veel

Link naar reactie
  • 0

Zeg dan gewoon: het kost 18 ct, zonder al die onzin.

Maar dat is volgens mij ook nog het verwarrende: het kóst geen 18 cent. Als ik het goed begrijp, blijft het gewoon 10 cent kosten, maar komt daar 8 cent per opvraging van (een batch van) die gegevens bovenop. Als ik het eveneens goed begrijp, wordt een papieren afschrift ook als een opvraging gezien. Je betaalt dan dus (iets van) 10 cent per transactie en maar één keer 8 cent voor het maken (of eigenlijk het genereren van het overzicht) van dat afschriftje.

 

Voor een papieren afschrift betaal je sowieso fors extra, maar daarin heb je een keuze.

 

Maar telt het ook als een opvraging als ik het via 'mijn ing' online bekijk? En dan 1x of iedere keer als het in beeld komt. Dat laatste lijkt me nogal gortig, maar het eerste is dan ook niet eerlijk.

 

Gelukkig heb ik meestal transacties waarop 8 of 18 cent als percentage verwaarloosbaar is, maar ga toch de eerste afreking betaalverkeer in 2017 eens goed bekijken en stap mogelijk uit principiele redenen over. Gelukkig geen pakken met drukwerk voorzien van rekeningnummer ;)

Link naar reactie
  • 0

Maar telt het ook als een opvraging als ik het via 'mijn ing' online bekijk? En dan 1x of iedere keer als het in beeld komt. Dat laatste lijkt me nogal gortig, maar het eerste is dan ook niet eerlijk.

Het maakt volgens de ING medewerker niet uit of je je transacties via Mijn ING bekijkt of niet, of jaarlijks een PDF downloadt of niet, je betaalt - eenmalig - 8 cent per regel voor het feit dat die regel ergens geproduceerd wordt voor vermelding op een (online) afschrift of overzicht. En omdat iedere ondernemer op enig moment die regel wel zal willen zien c.q. opslaan, wordt die 8 cent standaard in rekening gebracht.

 

Link naar reactie
  • 0

Zit al jaren bij knab 5 Euro maand en klaar

 

Zit er ook aan te denken om daar een rekening te openen, voor de normale bijschrijvingen.

Vrees dat ik alleen dan alsnog mijn ING rekening aan zou moeten houden voor zaken als met automatisch incasso incasseren en het innen van buitenlandse cheques, want heb begrepen dat je dat bij KNAB niet kan...

 

Link naar reactie
  • 0

Zit al jaren bij knab 5 Euro maand en klaar

 

Zit er ook aan te denken om daar een rekening te openen, voor de normale bijschrijvingen.

Vrees dat ik alleen dan alsnog mijn ING rekening aan zou moeten houden voor zaken als met automatisch incasso incasseren en het innen van buitenlandse cheques, want heb begrepen dat je dat bij KNAB niet kan...

 

 

Ik heb ook een KNAB rekening, maar ga die opzeggen de functionaliteit is veel te beperkt, geen mogelijkheid tot incasso's, geen boekhoudkoppeling etc.. Leuk die goedkope prijs, maar je mist een hoop functionaliteit. Als je maar een paar facturen per maand verstuurd is dit uiteraard prima :)

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Boekhoud koppeling is nu beperkt tot aantal online diensten.

 

Voor de boekhouding download ik een mt940 bestand maandelijks.

Verder incasseren diverse bedrijven automatisch, zelfs Google en die zit in Ierland....

 

Ik heb het over zelf uitvoeren van incasso's niet dat bedrijven op je rekening incasseren dat kan bij elke bank ..

Met vriendelijke groet,

 

Sander Aerts - Aerts IT Group B.V.

www.aertsit.com / www.masatel.com / www.achtergrondonderzoek.nl / www.jamezz.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar eens begonnen met de diensten die makkelijk door een andere aanbieder uitgevoerd kunnen worden over te zetten, zoals iDeal.

Maar ook dat gaat niet van harte. Opzeggen per ingangsdatum wijziging?

Nee hoor, u zit uw contract maar uit, waarin staat dat u elke willekeurige prijsverhoging maar dient te slikken.

 

Geachte relatie,

 

Helaas kunnen wij aan uw verzoek geen gehoor geven. Artikel 7.1 van de Algemene Voorwaarden iDeal stelt:

 

"7.1 De Acceptant is voor het gebruik van iDEAL tarieven en kosten aan de Bank verschuldigd. Deze tarieven en kosten zijn in de brochure Tarieven Zakelijk Betalingsverkeer opgenomen. De Bank is gerechtigd de tarieven en kosten voor het gebruik van iDEAL zoals opgenomen in deze tarievenbrochure met onmiddellijke ingang zonder voorafgaande

kennisgeving te wijzigen. De meest recente versie van de tarievenbrochure is beschikbaar op ING.nl."

 

Gelukkig liep die al een tijdje, en kunnen we daar alsnog met een maand opzegtermijn vanaf.

Maar blijf het concept dat een bedrijf zijn tarieven mag verdubbelen, dit enkel op de website vermeld, en dat klanten dan hun contract niet mogen opzeggen toch een beetje vreemd vinden...

 

Link naar reactie
  • 0

Boekhoud koppeling is nu beperkt tot aantal online diensten.

 

Voor de boekhouding download ik een mt940 bestand maandelijks.

Verder incasseren diverse bedrijven automatisch, zelfs Google en die zit in Ierland....

 

Ik heb het over zelf uitvoeren van incasso's niet dat bedrijven op je rekening incasseren dat kan bij elke bank ..

Kan incasso ook eventueel via bijvoorbeeld multisafepay uitvoeren he? Enige nadeel is dat klant de rekeningnr iedere keer opnieuw moet doorgeven.

 

Link naar reactie
  • 0

Kan incasso ook eventueel via bijvoorbeeld multisafepay uitvoeren he? Enige nadeel is dat klant de rekeningnr iedere keer opnieuw moet doorgeven.

 

Zijn ook PSPs waarbij je wel doorlopende machtingen kunt doen.

 

Groter probleem vind ik dat dan niet je eigen bedrijfsnaam en rekeningnummer op het afschrift vermeld wordt, maar dat van de PSP.

Ben bang dat dit een hoger aantal storneringen oplevert, als de klant de betaling niet kan plaatsen, op naam/rekeningnummer Googled en dan uitkomt bij bedrijven die hij niet kent.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.