• 0

Kapitaal in BV vergroten

Ik ben DGA van mijn BV en wil spaargeld in mijn BV brengen om hier later een lening uit te kunnen verstrekken.

Nu begrijp ik dat er voor het storten 2 opties zijn:

1. storten als aandelenkapitaal

2. storten als agio

 

Optie 1 vereist de notaris. Als ik dit voor het eind van het jaar wil realiseren is dit wellicht kort dag. Vraag die ik nog wel heb is of ik meer mag plaatsen dan ik direct kan volstorten? Mag ik in delen over een periode volstorten? En hoe lang mag die periode dan zijn?

 

Optie 2 vereist geen notaris. Mag ik zelf de notulen opstellen?

Als ik het goed begrijp komt het geld met deze optie als Eigen Vermogen op de balans. Kan ik bij deze optie hier ook een lening uit verstrekken? Of moet het kapitaal hiervoor eerst geplaatst worden?

 

 

Alvast dank voor enige reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nu begrijp ik dat er voor het storten 2 opties zijn:

1. storten als aandelenkapitaal

Optie 1 vereist de notaris.

Optie 1 vereist toch geen notaris? Of heb je nog een 'oude' (niet-flex) BV waarbij de storting ervoor zou zorgen dat je boven het maatschappelijk kapitaal uit komt?

 

Als het trouwens om een hypotheek gaat, zou je jezelf kunnen afvragen of je niet beter gewoon je huis van het box 3 geld kunt kopen. Het spaart 30 jaar onnodig heen en weer boeken (en bijhouden) van hypotheekrente en aflossingen uit. En fiscaal spaar je elk jaar het eigenwoningforfait uit (~ 0,75%) en box 3 uit (~ 0,89% of meer).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik ben DGA van mijn BV en wil spaargeld in mijn BV brengen om hier later een lening uit te kunnen verstrekken.

Nu begrijp ik dat er voor het storten 2 opties zijn:

1. storten als aandelenkapitaal

2. storten als agio

 

Optie 1 vereist de notaris. Als ik dit voor het eind van het jaar wil realiseren is dit wellicht kort dag. Vraag die ik nog wel heb is of ik meer mag plaatsen dan ik direct kan volstorten? Mag ik in delen over een periode volstorten? En hoe lang mag die periode dan zijn?

 

Optie 2 vereist geen notaris. Mag ik zelf de notulen opstellen?

Als ik het goed begrijp komt het geld met deze optie als Eigen Vermogen op de balans. Kan ik bij deze optie hier ook een lening uit verstrekken? Of moet het kapitaal hiervoor eerst geplaatst worden?

 

 

Hallo,

 

Ik ben het een met Rachid dat de zin van een hypotheek mij ook ontgaat.

Zeker als je het salaris uit de BV moet verhogen om de rente te betalen.

Houd je ook de 30 jaar grens in de gaten voor aftrekbaarheid hypotheekrente?

 

Bedenk bij optie 2 dat uitkeren van agio in principe gezien wordt als dividend.

Je kan dat voorkomen door agio eerst om te zetten in aandelenkapitaal maar dan ben je ook weer terug bij optie 1.

Uitgifte van aandelen moet bij akte.De notaris zorgt dan tevens voor aanpassing aandelenregister en inschrijving KvK van verhoogd aandelenkapitaal.

 

Ik zou de gehele transactie eens goed doornemen met een belastingadviseur.

Waarom doe je het ? Wat wil je bereiken en wat zijn de voor- en nadelen?

 

Vriendelijke groet.

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.