• 0

Italiaanse ondernemer IVA check

Ik heb contact met een Italiaanse ondernemer welke zijn aankopen graag excl. BTW (IVA) zou willen ontvangen.

Geen probleem natuurlijk maar met zijn IVA nummer krijg ik een niet geldig vermelding.

Ik dacht dat een Italiaans BTW nummer altijd moest beginnen met IT, echter hij geeft mij een Partita IVA nummer zonder IT ervoor en dat zou volgens hem goed moeten zijn.

Misschien iemand die ervaring heeft hiermee?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Grt,

Berto.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55097-italiaanse-ondernemer-iva-check/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik dacht dat een Italiaans BTW nummer altijd moest beginnen met IT, echter hij geeft mij een Partita IVA nummer zonder IT ervoor en dat zou volgens hem goed moeten zijn.

Er is een verschil tussen een btw-nummer en een btw-identificatienummer. Waarschijnlijk heeft de Italiaanse klant zijn btw-nummer gegeven, terwijl je voor internationale doeleinden het btw-identificatienummer nodig hebt. De begrippen worden alleen overal en nergens door elkaar gebruikt. Als je internationaal zaken doet, is het sowieso wel handig om uitsluitend je btw-identificatienummer te vermelden (op je factuur bijvoorbeeld) in plaats van je btw-nummer.

Op zich is het niet heel ingewikkeld om het btw-nummer om te zetten naar een btw-identificatienummer. In het geval van Italië moet je gewoon de letter IT ervoor zetten. Als het btw-nummer minder dan 11 cijfers is, moet je waarschijnlijk een paar nullen tussen de IT en het btw-nummer zetten. Bijvoorbeeld:

btw-nummer: 123456789

btw-identificatienummer: IT00123456789

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

Mhhh, heb natuurlijk al contact gezocht met de ondernemer maar die zegt dat dat nummer klopt.

Maar gaat nu eens verder op onderzoek uit over het hoe en waarom het niet werkt.

Hoe betrouwbaar is trouwens deze site: http://www.btw-nummer-controleren.nl/

Hier geeft ie aan dat het een geldig BTW nummer is.

Is trouwens ook wel de enige dus vandaar mijn vraag vertrouw die site niet, wil graag bevestiging van nummer met het bekende adres.

Zover bedankt.

Grt,

Berto.

• 0

Je moet gewoon altijd (en uitsluitend) het Systeem voor de uitwisseling van BTW-informatie (VIES) geldigverklaring BTW-nummer van de Europese Commissie gebruiken. Geen andere, vage websites.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

• 0

We wachten even af, volgens de Italiaanse ondernemer staat zijn IVA nummer nu alleen nationaal geregistreerd waardoor deze niet in 'VIES' naar voren komt.

Hij gaat hem internationaal registreren zodat dat wel het geval zal zijn.

Ben benieuwd.

Grt en bedankt,

Berto.

• 1

Even ter aanvulling.

De Italiaanse ondernemer heeft gereageerd dat hij contact zou opnemen met zijn accountant oid.

Daarop kreeg ik de mededeling dat zijn Italiaanse BTW nummer alleen geregistreerd stond als nationaal BTW nummer (kan dat daar?), daarom kwam deze in VIES niet naar voren.

Hij zou zijn BTW nummer omzetten naar internationaal wat ondertussen ook gebeurt is en zijn BTW nummer komt nu netjes in VIES als geldig BTW nummer te voorschijn.

Bedankt voor alle reacties.

Grt,

Berto.

• 0

Het is wellicht een oud topic maar ik wil er toch even op reageren.

Als je in Nederland je inschrijft als ondernemer krijg je een BTW nummer en wordt je automatisch geregistreerd in het VIES register in Italie werkt dit niet zo, zoals je hier al aangeeft is het nummer wat de Italiaanse ondernemer aangeeft wel een geldig IVA nummer maar alleen nationaal.

Om internationaal zaken te mogen en kunnen doen zonder BTW dient een Italiaanse ondernemer zich te registreren voor het VIES register dus dit gaat niet automatisch zoals bij ons.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar