• 0

Putdeksels

Geachte lezers,

 

Een lastig verhaal hoor! Wat ik sinds een half jaar doe?

 

Een half jaar geleden kwam ik, naar aanleiding van een mooie putdeksel in Groningen, op het idee om van deze maar ook andere putdekselsteden repica's te maken en deze te verwerken tot klok. Omdat ik wat vragen had omtrent auteursrecht heb ik Clinic ingeschakeld. Clinic heeft mij verteld dat ik auteursrecht heb op de putdekselklok maar op de afbeelding van de oorspronkelijke zit ook auteursrecht. Nu heb ik tot nu toe toestemming gekregen van ontwerpers en gemeentes om dit te doen maar niet alle gemeentes reageren. Ook is het onduidelijk hoe dit in andere landen zit. Kan iemand mij meer informatie geven over dit specifiek geval? Het is een nieuw, uniek product die ik aanbied maar het is wel een 100% replica van een echte putdeksel. Het origineel is gemaakt van gietijzer, ik maak hier een mal van en giet ze van hartformgips. Zie foto! Alle info is welkom want zoals de advocaat van clinic al zei: het blijft een grijs gebied.

 

 

Alvast dank!

 

Zoek putdekselklok op Facebook voor voorbeelden

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Grappig idee! Maar was is precies je vraag? Want de advocaat van clinic heeft je denk ik al de juiste info gegeven. Je maakt een reproductie waarop het origineel auteursrecht zit.

 

Is je vraag hoe je er achter komt wie de ontwerpers zijn/waren van putdeksels in gebruik, waar gemeentes niet reageren op jouw verzoek? Dan is het even volhouden denk ik, of het originele werk bestuderen om te zien of er kenmerken op staan die naar een fabrikant of ontwerper te herleiden zijn.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vraag is eigenlijk: heb ik altijd toestemming nodig of kan ik ook eventueel een opmerking bij de klok toevoegen dat ik mijn uiterste best heb gedaan de rechthebbende te benaderen of zoiets?

 

Ook is het zo dat omdat auteursrecht zo een grijs gebied is iemand mij kan adviseren hoe alle risico's ui5 te sluiten

Link naar reactie
  • 0

Linkje naar Clinic (!?) is wel welkom voor meelezers.

 

Bieden (historische) fabrikanten geen zoekingang voor meer informatie?

 

Over deze dingen is volgens mij ook wel kunsthistorisch gepubliceerd.

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.