• 0

Virtual Reality concept: Hoe in te richten?

Hoi Allen,

 

Een aantal weken terug werd ik benaderd door 2 kennissen. Deze heren hebben het idee om Virtual Reality op een vernieuwende en op dit moment nog unieke manier in te gaan zetten. Ik vond het zo ontzettend gaaf dat ik heb besloten om te investeren met mijn werkBV. Wij verzorgen alle ICT onderdelen die het concept nodig heeft.

 

Nu vraag ik me af hoe dit op te zetten. Wij zullen een belang van 30% verkrijgen in de nieuw op te richten BV. In mijn werkBV bouwen we de software die nodig is. Tussen de VR BV en mijn WerkBV is naast een aandeelhoudersovereenkomst een ICT contract van toepassing. Hierin staat onder andere dat wij alle IE rechten zullen overdragen aan VR BV.

 

Nu geeft de orginele bedenker aan dat deze graag een extra zekerheid wil op het IE. Hoe kunnen we het nou zo inrichten, dat bij een verkoop van de BV hij nog een beetje meer profiteert dan de andere aandeelhouders dat doen? (Note, hij is al de grootste aandeelhouder, is extra compensatie dan wel terecht?)

 

Ook hebben wij afgesproken dat als er een xx.xxx bedrag omzet per maand is of er een investering van xx.xxx wordt opgehaald mijn WerkBV een maandelijkse vergoeding van x.xxx zal ontvangen voor onderhoud en doorontwikkeling van het platform. Dit is gedurende 1 jaar. Na 1 jaar kan de overeenkomst worden verlengd, of als de VR BV gezond genoeg is, kunnen alle ICT activiteiten (ontwikkeling, onderhoud etc) worden overgenomen door VR BV. Deze beslissing maken de bestuurders van de BV. (Ben ik niet)

 

Echter kleven hier ook problemen. Want wat nou als VR BV de software niet in eigen beheer wil hebben, maar ook niet met mijn werkBV verder wil en dus de samenwerking wil beëindigen. Hoe zorg ik dan voor mijn zekerheden? Als dat zo is, en ze besluiten om de ontwikkelde software voor 1,- te verkopen aan een nieuwe BV waar wij niet inzitten, zijn we weg. Dit zou mogen omdat we het IE overdragen.

 

Ik wil zekerheden voor mezelf inbouwen, maar weet niet zo goed hoe ik dat in deze moet vormgeven.

 

Tips zijn welkom!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 1

Wij zullen een belang van 30% verkrijgen in de nieuw op te richten BV. In mijn werkBV bouwen we de software die nodig is.

(...)

Hierin staat onder andere dat wij alle IE rechten zullen overdragen aan VR BV.

(...)

Ook hebben wij afgesproken dat als er een xx.xxx bedrag omzet per maand is of er een investering van xx.xxx wordt opgehaald mijn WerkBV een maandelijkse vergoeding van x.xxx zal ontvangen voor onderhoud en doorontwikkeling van het platform.

Je gaat dus vanuit WerkBV om niet IE overdragen aan VRBV waarin jij minderheidsaandeelhouder bent en waarvan de bedenker en meerheidsaandeelhouder eigenlijk nog iets meer wil...

 

Die bedenker kan het IE dan direct doorschuiven naar zijn BedenkerBV en duur terugleasen aan VRBV. Bedenker strijkt dan de centen op en, verrassing, VRBV heeft geen geld meer om WerkBV nog een vergoeding te betalen.

 

Ik wil zekerheden voor mezelf inbouwen, maar weet niet zo goed hoe ik dat in deze moet vormgeven.

Zekerheden voor jezelf of voor WerkBV? Als iedereen persoonlijk tijd steekt in WerkBV als DGA is dat een gedeeld risico, dat zich eventueel uitbetaalt in gebruikelijk loon. Als jij vanuit je BV gratis gaat leveren in de hoop daar ooit nog een bedrag je voor te ontvangen, wordt dat toch andere koek.

 

Ik zou een toekomstige vergoeding niet zomaar afhankelijk maken van de resultaten van een VRBV waarvan jij niet kunt bepalen wat er gebeurt. Als je er echt voor betaalt wilt worden, dan zou ik niet de rechten overdragen maar zelf een licentie uitgeven, waarvan de tarieven eventueel afhankelijk zijn van de resultaten van VRBV, maar waarover jij de controle houdt.

 

Echter, het IE ligt niet alleen bij jou lees ik. Jij ontwikkelt het wel, maar bent niet de bedenker. Nu is de uitvoering doorgaans veel belangrijker dan het idee, maar je zit hier wel een beetje aan elkaar vast. Jullie willen allebei een stukje zekerheid en krijgen wat je toekomt. Bedenker zou dan misschien zijn idee ook als IE in licentie kunnen geven aan VRBV. VRBV heeft dan altijd WerkBV en BedenkerBV nodig om door te kunnen; de meerderheidsaandeelhouder in VRBV heeft zo geen kans om er alleen mee aan de haal te gaan.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.