• 0

Bestelling in eigen webshop plaatsen en boeken

Hallo allemaal,

 

Ik kijk hier geregeld, maar dit is mijn eerste post op het higherlevel forum.

Ik ben dit jaar als eenmanszaak een webshop begonnen voor particulieren. Om reclame te maken geef ik af en toe producten aan influencers die hier een review over schrijven. Ik doe dat door het product zelf in mijn webshop te bestellen. De bestelling gaat dan naar een fulfilment center die de bestelling opstuurt naar de influencer (conform verzendadres). Als betaalmethode kies ik bankoverschrijving en ik betaal de bankoverschrijving dan niet.

Nu ik met een boekhoudpakket ben begonnen (e-boekhouden.nl) kom ik erachter dat dit waarschijnlijk niet de slimste methode is. E-boekhouden importeert alle orders uit mijn systeem en er bestaat dus in het systeem een onbetaalde factuur voor deze order. Ik heb al gezocht over hoe ik dit het beste op kan lossen, maar ik kom er niet uit en heb nog wat vragen.

 

Concreet,

- Hoe kan ik hier in de toekomst het beste mee omgaan? Ik kan de bestelling niet in mijn backend invullen op 0 euro (werkt technisch niet), dus ik moet hem in de frontend invullen en een betaalmethode selecteren. Ik kan er voor kiezen om niet alle orders in e-boekhouden te importeren, maar dat lijkt me niet wenselijk.

 

- Klopt het dat ik het beste een credit-nota kan aanmaken voor de verstuurde factuur (aan particulier) om zo geen BTW af te hoeven dragen en mijn boekhouding weer kloppend te krijgen?

 

Overigens betreft dit een factuur van dit kwartaal, dus ik heb nog geen BTW aangifte hoeven doen voor bovengenoemde bestelling.

 

Alvast bedankt voor de informatie en moeite.

 

Vriendelijke groeten,

Eric

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eigenlijk is de bestelling plaatsen in je eigen webshop niet erg handig.

 

Maar ik zou er denk ik ook voor kiezen om in dat geval dan een creditnota aan te maken, zodat het weer kloppend is en je het kunt afboeken op marketingkosten.

 

Kan je niet iets sturen vanuit voorraad?

 

Benieuwd hoe / of anderen dit doen...

Lees ook onze Webwinkel Tips. Of maak gebruik van de Gratis Verbetertips voor jouw webwinkel

Link naar reactie
  • 0

als je telkens een nieuwe klant aanmaakt is het niet direct handig, maar als je met een fulfillmentcenter werkt is het vermoedelijk wel de simpelste manier om enkele producten bij een influencer te krijgen, zij zullen ook niet zitten wachten op mailtjes met verzoeken voor verzending van producten en als je het zo doet heb je ook allerlei corrigerende boekhoudkundige handelingen nodig om de geleverde producten op marketingkosten te krijgen.

 

Wat ik dus zou doen met 1 klantnummer werken voor dit soort zaken, bijv "Webshop X marketing" en dan per levering een afwijkend afleveradres invoeren voor de levering.

 

Daarbij moet je dan even kijken hoe je kan zorgen dat er tegen 0 waarde wordt geleverd. zodat je niet telkens hoeft te crediteren.

je kunt werken met een 100% korting op de factuur geven hoe je dat doet moet je even bekijken in je webshop software wat de mogelijkheden zijn.

 

Voor de nu openstaande posten maak je inderdaad gewoon een creditnota en boekt het als marketing kosten, uiteraard zet je op de credits duidelijk wat en waarom bijv. "gratis verstrekking aan ... ivm blogreview op blog ...."

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor al jullie reacties!

 

Als ik een factuur hiervoor aanmaak en die dan wegboek, laat e-boeking.nl zien dat ik er toch de BTW over moet afdragen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

 

Ik heb het nu opgelost door,

- Een creditnota aan te maken (om te compenseren voor de gemaakte factuur met verkoopprijs)

- Een memoriaalboeking van voorraadrekening in te voeren ter waarde van de inkoopprijs van het product met tegenrekening Reclame en advertentiekosten Derving (met opmerking waar het voor is gebruikt).

 

Ik gebruikte inderdaad al 1 klant om deze orders te plaatsen. Daarbij verander ik iedere keer het verzendadres. De kortingscode is een goeie tip. Ik heb een code aangemaakt die zorgt dat ik niks hoef te betalen, dus ik hoef in de toekomst geen creditnota's meer aan te maken.

 

Dit lijkt me de beste oplossing. Dit is allemaal redelijk nieuw voor me en ik wil het graag leren, dus als ik het beter anders kan oplossen, hoor ik het graag.

 

Link naar reactie
  • 0

Even nog een aanvulling van e-Boekhouden.nl, mijn collega had de vraag niet helemaal juist geïnterpreteerd:

 

Wanneer u kunt werken met een kortingscode in uw webwinkel, dan is dit inderdaad de eenvoudigste optie.

Als deze mogelijkheid er niet is, kunt u inderdaad het beste een creditnota aanmaken.

 

Indien u gebruik maakt van de voorraadadministratie dient u vervolgens via Factureren>Voorraad> Toevoegen het aantal stuks dat de voorraad afneemt te boeken.

Link naar reactie
  • 0

Creditnota vind ik een slechte oplossing, dit zijn marketingkosten. Kwestie van kiezen of je dit wel of niet als webbestelling aan wilt merken. Het gaat daarnaast om de verdere boekhoudkundige behandeling.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.