• 0

iedere bon apart boeken in de administratie

Hallo,

 

Ik maak voor mijn werknemers zelf kerstpakketten. In totaal 7. Ze kosten ongeveer 50 euro per pakket. Nu is het zo dat ik overal wat gekocht heb en alles contant heb betaald om het niet nog ingewikkelder te maken, althans dat denk ik:) Ik heb nu dus veel kassabonnetjes van verschillende winkels. Moet ik die nu allemaal apart inboeken in mijn administratie (exact online)?

 

Of kan dat ook eenvoudiger? Gewoon alles bij elkaar optellen en in één keer?

 

Wie kan me verder helpen hiermee?

Alvast bedankt!

 

Groeten,

M.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

inboeken doe je gewoon per bonnetje, bonnetjes zijn niet anders dan facturen en al je inkoopfacturen boek je neem ik aan ook allemaal 1 voor 1 in en niet samen..

 

bij contante betalingen gebruik je uiteraard het kasboek..

Boekhouden gaat niet over de gemakkelijkste weg, maar over de meest duidelijke vastlegging..

je moet over 5 jaar ook nog weten wat waarbij hoort..

 

Link naar reactie
  • 1

Hallo,

Ik maak voor mijn werknemers zelf kerstpakketten. In totaal 7. Ze kosten ongeveer 50 euro per pakket. Nu is het zo dat ik overal wat gekocht heb en alles contant heb betaald om het niet nog ingewikkelder te maken, althans dat denk ik:) Ik heb nu dus veel kassabonnetjes van verschillende winkels. Moet ik die nu allemaal apart inboeken in mijn administratie (exact online)?

Of kan dat ook eenvoudiger? Gewoon alles bij elkaar optellen en in één keer?

 

Hi, welkom op HL.

 

Wel dat ligt er maar aan.

Ik neem aan dat je de contanten hebt voorgeschoten en later met de zakelijke kas verrekend.

Of heb je een voorschot uit de bedrijfskas genomen en het restant later teruggestort?

(Dus dan horen de bonnetjes bij de afrekening en terugstorting.)

Of zijn alle betalingen op dezelfde (vrije?) dag geweest?

 

Dan zie ik niet in waarom dan deze bonnen met één bestemming (kerstpakketten) niet netjes aan een recap staatje kunnen worden gehecht en dan in één keer geboekt zouden kunnen worden.

Lijkt me zelfs nog duidelijker dan allerlei "losse" boekingen.

 

Ook maandelijkse kasstaten worden in Exact in de praktijk als één boeking opgenomen.

Het gaat erom dat de primaire vastlegging duidelijk en traceerbaar is, de kwitanties en/of nota's zijn bijgesloten en er geen onduidelijkheid ontstaat over het kassaldo. (Een negatief kassaldo moet altijd vermeden worden.)

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Superbedankt voor de snelle reacties!

Ik heb de contanten voorgeschoten en deze worden later met de zakelijke kas verrekend.

Ik ga ze apart inboeken, dat lijkt me toch het handigst.

De betalingen zijn niet op dezelfde dag gedaan en het lastige vind ik ook nog eens dat er een paar bonnen bij zitten met btw en de levensmiddelen zijn bonnen zonder btw.

 

Ja, Roel, dat dacht ik dus ook. Alles netjes bij elkaar en dan in één keer boeken. Maar vanwege de btw die er wel/niet opstaat, op de bonnen, doe ik ze toch maar apart. En ik vraag me ook af of ik dan de btw zelf mag berekenen en invoeren? Allemaal vragen..

 

Het verhaal is eigenlijk zo:

Ik neem de administratie over van het bedrijf wat onlangs is 'aangekocht' door mijn zoon. Het is een BV. Omdat de bank nog niet in orde is en de boekhouding ook niet heeft mijn zoon nog geen bankpas en moeten de betalingen contant worden gedaan.

 

De administratie overnemen is zo'n klein ding ook niet, want degene die nu de administratie doet loopt enorm achter met inboeken van de facturen. Ze zit ook niet op het bedrijf, maar werkt vanuit een kantoortje ver weg. Facturen worden naar haar opgestuurd per gewone post. En er komen er gewoon elke week weer bij natuurlijk. Dat schiet dus niet op. Ik ben nu bezig om te kijken of ik de facturen vanaf nu zelf kan inboeken. Ik weet nog niet of dat kan, of dat ik echt moet wachten tot zij klaar is met de oudere facturen inboeken. Het is een heel gepuzzel.

 

Nou ja, ik lees in elk geval superveel info hierover hier op Higherlevel. Fijn!

 

 

Link naar reactie
  • 0

en inderdaad is het ook belangrijk dat je later nog weet waarvoor het was. Dan zou ik kiezen voor de grootboekrekening 'overige kosten personeel', maar die staat ook nog niet in de boekhouding voor zover ik die ingezien heb. Bijna alles wat 'niet weet' wordt nu ingeboekt onder 'algemene kosten'. Daar word ik ook een beetje kriebelig van. Ik had het graag voor het nieuwe jaar in orde gehad, maar helaas gaat dat niet meer lukken.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Superbedankt voor de snelle reacties!

Ik heb de contanten voorgeschoten en deze worden later met de zakelijke kas verrekend.

Ik ga ze apart inboeken, dat lijkt me toch het handigst.

De betalingen zijn niet op dezelfde dag gedaan en het lastige vind ik ook nog eens dat er een paar bonnen bij zitten met btw en de levensmiddelen zijn bonnen zonder btw.

 

 

Je betaalt je declaratie uit de zakelijk kas (BV kas !) dus op één moment!

Je moet dus ook op dat moment de uitgaaf in de zakelijke (BV) kas boeken.

Stel dat de uitgaaf groter is dan het aanwezige kasgeld op de eerdere data dan creëer je dus een negatieve kas. Zal niet meteen zo zijn maar het systeem van de bonnen, die zijn voorgeschoten uit privé-geld, apart boeken kan hiertoe leiden.

 

Voor de BTW moet je dus kijken naar uitsluitingen vooraftrek en grenzen voor personeelsvoorzieningen.

 

Vriendelijke groet,

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Het verhaal is eigenlijk zo:

Ik neem de administratie over van het bedrijf wat onlangs is 'aangekocht' door mijn zoon. Het is een BV. Omdat de bank nog niet in orde is en de boekhouding ook niet heeft mijn zoon nog geen bankpas en moeten de betalingen contant worden gedaan.

 

De administratie overnemen is zo'n klein ding ook niet, want degene die nu de administratie doet loopt enorm achter met inboeken van de facturen. Ze zit ook niet op het bedrijf, maar werkt vanuit een kantoortje ver weg. Facturen worden naar haar opgestuurd per gewone post.

Dat "ik doe de boekhouding" versus "zij doet de boekhouding (soms niet en meestal te laat)" lijkt me de kern van het probleem.

 

Als de uitgaven aan kerstpakketten voor het personeel te hoog gegrepen zijn voor een boekhouder met een boekhoudachterstand, wordt het tijd om afscheid te nemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 280 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.