• 0

Zakelijke auto doorverkopen aan vriendin

Hi,

 

Mijn vriendin en ik zijn momenteel aan het overwegen om een tweede auto er bij te nemen. De auto die we op dit moment hebben staat op mijn bedrijf (ZZP). De auto die we er bij willen halen zal een grotere auto worden en deze auto willen we dan ook op de zaak gaan zetten.

 

Wij vragen ons af of het mogelijk is de huidige auto op de zaak door te verkopen aan mijn vriendin (na taxatie). Hier en daar lees ik dat dat niet zonder meer een mogelijkheid is. Alleen een concreet antwoord kan ik er niet over vinden.

 

Fiscaal gezien zijn wij geen partner, dus wij vermoeden dat het geen probleem hoeft te zijn. maar heel zeker zijn we daar niet van.

 

Met vriendelijke groet,

 

Marco bij de Vaate.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Norbert,

 

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

 

Wij hadden ook het vermoeden dat het geen probleem zou zijn. maar op sommige forums las ik dat het doorverkopen niet zomaar kan. dus vandaar toch maar even de vraag hier.

 

De grote auto zou geen probleem zijn, die ga ik zo ie zo zakelijk rijden, en ja voor prive zullen we wel sneller voor die kiezen als we bijvoorbeeld op vakantie gaan. Maar daar is de bijtelling voor.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden ook het vermoeden dat het geen probleem zou zijn. maar op sommige forums las ik dat het doorverkopen niet zomaar kan. dus vandaar toch maar even de vraag hier.

Zonder vervangende zakelijke auto ligt het wellicht anders (niet mijn tak van sport), maar nu je een andere zakelijke auto aanschaft (en mét bijtelling) lijkt me dat geen enkel probleem

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

of je nu naar jezelf of naar je vriendin "verkoopt" er is btw verschuldigd over die transactie omdat je vanuit jou eenmanszaak gezien het gaat om overbregen van een goed naar privé en dan moet btw worden berekend, net als zou moeten bij verkoop aan de garage of een andere particulier, het is een normale verkooptransactie.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.