• 0

Importeren van Fragrance uit Turkije mag niet?

Een hele goeie dag beste forumleden,

 

Met een verse Informatiekunde diploma opzak wil ik voordat ik ga solliciteren naar functies in mijn branche kijken of ik een aantal webshops kan opzetten. Ik ben zelf van Turkse komaf en wil graag producten importeren uit Turkije om ze hier (Europa) door te verkopen.

 

Mijn eerste webshop wil ik openen om fragrances/alcoholvrij parfum te verkopen. Ik heb mij al een beetje verdiept in de wereld van webshops en fragrances. Heb nu ook 100ml van 16 verschillende geuren (in de koffer gestopt en zo 'geïmporteerd).

 

Nu heb ik in Istanbul met ruim 4-5 groothandelaren gesproken of het mogelijk was om de geuren te exporteren naar Nederland of Duitsland. Ik heb zonet ook gebeld met PTT Kargo (PostNL van TR), maar alle post-/kargo bedrijven zeggen dat het VERBODEN is om parfum in Europa in te voeren.

Ik heb natuurlijk ook gegoogled, in google.nl uiteraard, maar kan dit nergens terug vinden?

 

Dus mijn eerste vraag op dit forum aan jullie is: Is het verboden om alcoholvrij parfum/fragrance te importeren uit een niet-EU land? Mocht dit legaal zijn kan ik gewoon bellen naar een groothandelaar en vragen om 20kg te sturen naar mijn adres of moet ik nog bij een Turkse instelling een label/formulier o.i.d. aanvragen?

 

btw: als jullie ervaring hebben met een logistiekbedrijf, die een pakket van rond de 50kg zou willen transporteren naar Nederland, hoor ik dat graag via een pb.

 

Groeten,

Ali

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ali,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Vergeet niet dat je als importeur uit een niet-EU land door de wet wordt gezien als producent en dus volledig productaansprakelijk bent. Vergeet niet te laten onderzoeken of het product aan alle wettelijke eisen voldoet, anders mag je het product niet eens op de markt brengen.

 

Waarschijnlijk doelen de vervoerders die je hebt gesproken daar ook op. Je mag deze goederen niet zomaar in de post naar de EU sturen, omdat er een procedure* moet worden gevolgd om te voorkomen dat ze ongekeurd de markt op gaan.

 

 

(De procedure is geldig tot 30 april 2016. Hoe het daarna gaat kan ik zo snel niet vinden, maar makkelijker zal het vast niet zijn geworden.)

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Vergeet niet dat je als importeur uit een niet-EU land door de wet wordt gezien als producent en dus volledig productaansprakelijk bent. Vergeet niet te laten onderzoeken of het product aan alle wettelijke eisen voldoet, anders mag je het product niet eens op de markt brengen.

 

Bedankt voor uw tip. Ik ga deze stap wat uitstellen, omdat het ook even zonder kan.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarschijnlijk doelen de vervoerders die je hebt gesproken daar ook op. Je mag deze goederen niet zomaar in de post naar de EU sturen, omdat er een procedure* moet worden gevolgd om te voorkomen dat ze ongekeurd de markt op gaan.

Deze link beschrijft de "gewone" douaneaangifte die geldt voor alle soorten goederen en origines, heeft in beginsel nog niets te maken met "ongekeurd" de markt opgaan.

Hij heeft mij geadviseerd om de HS-code op te vragen en dat ik het zo kan achterhalen of het verboden is of niet.
Onzin, je kunt aan hand van een HS-code niet zien of het verboden is om in te voeren.

Het product zal wel moeten voldoen aan de warenwettelijke eisen die er aan gesteld (kunnen) worden, de douane controleert ook daarop.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Begrijpen die cargo bedrijven dat het om alcoholvrije parfum gaat?

 

Issue is dat parfum normaliter een accijnsgoed is dat je niet zomaar mag importeren, maar voor zover ik weet is dat alleen zo omdat er alcohol in zit.

 

Ik heb expliciet vermeld dat het om alcoholvrije geuren/producten gaat. Ik heb vandaag de hele dag wezen googlen over het importeren van alcohol, maar kan het nergens terug vinden. Ook in de ATR overeenkomst tussen EU en TR staat (alcoholvrij) parfum niet in de lijst met producten die worden uitgesloten.

 

Bedankt voor jullie hulp

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.