Ik heb in augustus nieuwe Peugeot Expert dubbele cabine besteld en koopovereenkomst ondertekend.

Productie wordt verplaatst van september 2016 naar februari 2017. In eerst instantie vond ik geen probleem om wachten tot maart 2017.

Mijn situatie is nu veranderd en straks gaan we onverwacht verhuizen en i.v.m. financiering ben ik genoodzaakt om koopovereenkomst voor nieuwe busje ontbinden.

Er staat bij BOVAG voorwaarden dat er 15% boete bij ontbinding van koopovereenkomst. Hoe zit eigenlijk als busje NOG NIET in productie is? Ze hebben niks verlies geleden als ik koopovereenkomst voor februari ontbinden.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

p.s. ik weet niet zeker of ik het topic bij juiste indeling zit. Mocht het niet geval is, kan het verplaatsen naar juiste indeling?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55124-koopovereenkomst-bestelauto/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Er staat bij BOVAG voorwaarden dat er 15% boete bij ontbinding van koopovereenkomst. Hoe zit eigenlijk als busje NOG NIET in productie is? Ze hebben niks verlies geleden als ik koopovereenkomst voor februari ontbinden.

Als de overeengekomen voorwaarde 15% schadevergoeding bij annulering is (artikel 7), dan is dat zo. Daar kun je dan niet zelf achteraf een nieuwe voorwaarde bij aan redeneren om er onder uit te komen.

Je kunt overigens ook niet voor ze invullen dat er geen schade is, want de kosten zijn meer dan productiekosten (denk aan de verkoop, administratie, enz.) maar dat doet eigenlijk niet ter zake.

Het kan ook anders. Je kunt bij overschrijding van de levertermijn de verkoper schriftelijk in gebreke stellen en als er dan niet alsnog geleverd wordt de overeenkomst ontbinden (artikel 6). Dat kost niets, al loop je het risico dat de verkoper dan alsnog plotseling tijdig levert. Zie de voorwaarden voor wanneer je dan moet annuleren.

EDIT: de 15% boete komt zo te zien uit de particuliere voorwaarden, de zakelijke spreekt van 10%. Bij annulering op basis van levertijd kost dat bij particulieren niets, bij zakelijke voorwaarden nog steeds 10%. Welke voorwaarden zijn nu van toepassing op jouw koopovereenkomst? Die voorwaarden verschillen behoorlijk.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Productie van dubbele cabine start pas in februari. Dus ik kan nu zomaar overschrijding van levertermijn in gebreke stellen? Dan 6 weken wachten en uiteindelijk overeenkomst annuleren?

Even andere vraag:

Koopovereenkomst is gesloten onder VOF onderneming. Per 1 januari vervalt VOF onderneming. Ik ga verder met andere onderneming. In principe is overeenkomst na 1 januari niet meer geldig omdat VOF onderneming weg is?

• 0

Koopovereenkomst is gesloten onder VOF onderneming. Per 1 januari vervalt VOF onderneming. Ik ga verder met andere onderneming. In principe is overeenkomst na 1 januari niet meer geldig omdat VOF onderneming weg is?

Helaas, zo makkelijk kom je er niet vanaf. Dat zou een mooie boel worden voor de schuldeisers. De vennoten ten tijde van het aangaan van de overeenkomst zijn gewoon hoofdelijk aansprakelijk (al is uittreden met vrijwaring mogelijk geloof ik, maar dat zullen de achterblijvende vennoten vast niet zo'n goed plan vinden).

Dus ik kan nu zomaar overschrijding van levertermijn in gebreke stellen? Dan 6 weken wachten en uiteindelijk overeenkomst annuleren?

Even goed in de overeenkomst kijken welke voorwaarden van toepassing zijn. Betreffende voorwaarden goed lezen. In de overeenkomst kijken welke levertijd is afgesproken. Vervolgens kijken wanneer de opgeschoven levertijd bekend werd en of deze de in de voorwaarden genoemde marge overschrijd. Indien mogelijk de in de voorwaarden genoemde procedure voor ontbinding tijdig volgen. Of gewoon een kop koffie drinken met de dealer en kijken wat er in redelijkheid mogelijk is.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

• 0

Oke, dan ben ik voldoende geïnformeerd. Ik ga deze week naar dealer om met verkoper praten of het mogelijk is om het koopovereenkomst uitstellen/ontbinden. Mijn vrouw heeft half jaar geleden nieuwe auto gekocht daar dus misschien tonen ze dit ene keer menselijk ;). Ik zal het niet veel verwachten en ben ook benieuwd hoe ze daar reageren. (y)

• 0

Even goed in de overeenkomst kijken welke voorwaarden van toepassing zijn. Betreffende voorwaarden goed lezen. In de overeenkomst kijken welke levertijd is afgesproken. Vervolgens kijken wanneer de opgeschoven levertijd bekend werd en of deze de in de voorwaarden genoemde marge overschrijd. Indien mogelijk de in de voorwaarden genoemde procedure voor ontbinding tijdig volgen. Of gewoon een kop koffie drinken met de dealer en kijken wat er in redelijkheid mogelijk is.

Er werd in eerst instantie mondeling gezegd dat in september productie is, bij ondertekenen van koopovereenkomst heeft hij gezegd dat productie uitgesteld naar februari. Bij koopovereenkomst op papier stond niks op over leverdatum/levertijd. Ik heb alle mails die we contacten hebben ook teruggelezen en zijn ook niks te vinden. Kortom verkoper heeft het mondeling doorgegeven.

Het is gewoon verstandig om langskomen om kop koffie drinken en praten.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar