• 0

Mede aandeelhouder wil te hoog salaris uitkeren

Hoi allemaal,

 

Ik ben mede (50/50) aandeelhouder van een onderneming die vanaf 1 februari in 2 ondernemigen zal worden opgeplitst.

 

Van beide ondernemingen blijf ik 50% aandeelhouder, maar mijn huidige compagnon heeft 50% van zijn aandelen verkocht in een van de twee ondernemingen. Hij heeft hiervoor 500.000 euro gehad.

 

De situatie zal dus worden:

 

Onderneming 1: ik 50% hij 50%. Hij is daar fulltime werkzaam, ik slechts 5 uur per week. Deze onderneming is geheel 2016 verlieslatend geweest maar is vanaf deze maand weer (matig) winstgevend.

 

Onderneming 2: ik 50% en de "nieuwe" compagnon 50%. Ik ben hier 40u werkzaam en deze onderneming is zeer winstgevend.

 

Mijn compagnon heeft in 2016 ongeveer 11.000 euro per maand managementfee ontvangen door de winstgevendheid van de activiteit bij onderneming 2 (aangezien onderneming 1 en 2 momenteel 1 grote onderneming is kon dat nog).

 

Vanaf 1 feb krijgt hij natuurlijk uit onderneming 2 geen managementfee meer. Maar hij wil alsnog een zeer hoog bedrag aan managementfee uitkeren vanuit onderneming 1 (8000 euro). Dit betekent dat er er in onderneming 1 geen ruimte meer is voor groei en voor mij als 50% aandeelhouder geen dividend kan worden uitgekeerd.

 

Hij geeft aan dat hij het "gewoon nodig" heeft en dat hij dankzij de verkoop van zijn aandelen van onderneming 2 nu minder zekerheden heeft, dus wil hij maximaal profiteren van wat er uit onderneming 1 te halen valt. Hij geeft ook aan dat ik niet moet klagen omdat ik van onderneming 2 een zeer hoge managementfee ontvang.

 

Ik vind dit drogredenen en eea bewijst van weinig ondernemerschap. Heb aangegeven dat hij met 5000 per maand zal moeten beginnen en de beloningen kunnen worden aangepast als het bedrijf weer voldoende groei en winstgevendheid vertoont. Hier is hij het echter niet mee eens.

 

Eea voelt als een irrationeel gesprek. Hij wil per se maximaal geld uit de onderneming trekken terwijl dit niet realistisch is en uiteindelijk over een paar jaar de doodsteek van de onderneming zal betekenen.

 

1. Wat vinden jullie hiervan?

2. Aangezien ik 50% aandeelhouder ben kan ik volgens mij dit soort acties tegenhouden. Klopt dat?

 

Nb. Wij hebben een zeer goede raadsgever/accountant/jurist maar dit is nomenteel nog voor mij en mijn compagnon dezelfde partij, dus dacht ik wellicht hier mijn vraag kwijt te kunnen :)

 

Thanks!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bolletje,

 

Allereerst welkom op Higherlevel!

 

Waarom deze - op het eerste gezicht - nogal vreemde splitsing? Waarom laat jij je niet uitkopen uit bedrijf 1, en zijn jullie beiden van dit gezeur af?

 

1. Wat vinden jullie hiervan?

Lastig oordelen op basis van 1 kant van het verhaal. Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je wel afspraken maakt over een verkoopprijs van activiteit 2, maar niet gelijk ook over de resterende managementfee, juist omdat je zelf aangeeft dat die managementfee mede gebaseerd was op de winstgevendheid van activiteit 2. (even los van het feit dat managementfee een arbeidsbeloning is, en geen aandeelhouderdsbeloning: dat is dividend)

 

2. Aangezien ik 50% aandeelhouder ben kan ik volgens mij dit soort acties tegenhouden. Klopt dat

Dat hangt er vanaf hoe de "splitsing" is gerealiseerd. Als onderneming 1 de voortzetting is van het oorspronkelijke bedrijf, dan is de managementfee 11.000, tenzij je daar andere onderlinge afspraken over hebt gemaakt. Als 50% aandeelhouder kun jij die wijzigingen niet eenzijdig doorvoeren: dan heb jij dus de keuze tussen 11.000 of 8.000 accepteren.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt er op dat je een koopovereenkomst m.b.t. aandelen hebt gesloten en nu bezwaar hebt tegen de uitvoering. Jouw positie hangt af van een aantal punten, zoals de inhoud van de koopovereenkomst, een eventuele aandeelhoudersovereenkomst, statuten van de vennootschap, wat voor informatie jij hier voorafgaand aan de overeenkomst over hebt ontvangen en wat jullie hier verder over hebben afgesproken. Met dit soort bedragen doe je er goed aan een eigen adviseur in te arm te nemen die maatwerk kan leveren.

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.