• 0

Kunnen jullie mijn checklist nagaan voor mijn eerste import uit Turkije?

Beste mensen,

 

Graag zou ik willen weten of ik iets over het hoofd zie m.b.t. de stappen die gezet moeten worden voor een succesvolle eerste import.

 

Het gaat om alcoholvrij parfum direct van de fabrikant.

 

 

[*] De leverancier/exporteur moet een ATR-certificaat verkijgen bij de Turkse douane en deze invullen

[*] Ik heb geen CE-markering nodig

[*] Alleen BTW betalen bij de douane. Geen invoerrechten

[*] BTW van de geïmporteerde goederen bij de Turkse belastingdienst terugvragen.

[*] EORI-nummer aanvragen bij de douane, ben een eenmaszaak dus ga het niet automatisch krijgen van de kvk

[*] informatie over het product regelen

[*] Aanmelden bij de kvk, maar dat spreekt voor zich

 

Dit is het toch zo een beetje? En zou ik graag tips mogen van de ervaren importeurs. Wat zijn de potentiële valkuilen? Wat raad u mij aan, buiten de waslijst die ik opgesomed heb.

 

Heb al wat speurwerk uitgevoerd (zoals te merken). Zijn er handige websites buiten higherlevel :), kvk, de belastingdienst, douane voor bedrijven, ondernemersplein?

 

Bedankt voor de reacties alvast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

BTW van de geimporteerde goederen terugvragen bij de Turkse douane, die mag je nog eens uitleggen??? Een ATR certificaat is leuk maar waarschijnlijk onnodig, op parfum wordt sowieso geen invoerrecht geheven.

 

Verder nog een aanvraag doen voor een vergunning elektronisch aangeven en douanesoftware aanschaffen, of een douane-expediteur zoeken.......

Link naar reactie
  • 0

[*] Ik heb geen CE-markering nodig

Je product moet nog steeds voldoen aan de Europese regelgeving, zoals hier de cosmeticaverordening. Je moet (laten) onderzoeken en aantonen dat je product aan de richtlijnen voldoet. Niet geheel onverstandig, want... je bent als importeur van een product van buiten de EER productaansprakelijk. Vergeet ook niet te denken aan de eisen voor etikettering.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Zoals BJM heeft aangegeven moet je in Nederland douane aangifte doen. Dit laatste kan je het beste door een (douane) expediteur laten doen. Uiteraard moet je als je handel drijf een KVK/BTW registratie doen. Normaal gesproken kan je het EORI nummer dan afleiden van het BTW nummer.

 

Een douane expediteur kan je hierin uiteraard ook de nodige voorlichting geven. Dit kost wat maar kan je zeker bij de eerste keren enorm helpen en van advies en begeleiding voorzien.

 

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

[*] Ik heb geen CE-markering nodig

Je product moet nog steeds voldoen aan de Europese regelgeving, zoals hier de cosmeticaverordening. Je moet (laten) onderzoeken en aantonen dat je product aan de richtlijnen voldoet. Niet geheel onverstandig, want... je bent als importeur van een product van buiten de EER productaansprakelijk. Vergeet ook niet te denken aan de eisen voor etikettering.

 

 

Bedankt voor de tip. Zoals u het omschreven heeft moet het product en de verpakking aan een aantal eisen voldoen. Ik ga bellen met de cosmetica 'instantie' om te vragen of de goedkeuring van de Turkse ministerie voldoende is mochten de richtlijnen overeenkomen. En of ik dit onderzoek in Turkije kan laten uitvoeren. Mocht iemand een antwoord op deze vraag hebben, kan hij/zij reageren op dit vericht.

Link naar reactie
  • 0

Zoals BJM heeft aangegeven moet je in Nederland douane aangifte doen. Dit laatste kan je het beste door een (douane) expediteur laten doen. Uiteraard moet je als je handel drijf een KVK/BTW registratie doen. Normaal gesproken kan je het EORI nummer dan afleiden van het BTW nummer.

 

Een douane expediteur kan je hierin uiteraard ook de nodige voorlichting geven. Dit kost wat maar kan je zeker bij de eerste keren enorm helpen en van advies en begeleiding voorzien.

 

Wat ik op de pagina van kvk heb gelezen is dat een eenmanszaak zijn eori nummer niet kan afleiden uit de nummer die hij van de kvk heeft gekregen.

 

 

Ik ga googlen over de douane expediteur. Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
  • 0

BTW van de geimporteerde goederen terugvragen bij de Turkse douane, die mag je nog eens uitleggen??? Een ATR certificaat is leuk maar waarschijnlijk onnodig, op parfum wordt sowieso geen invoerrecht geheven.

 

Verder nog een aanvraag doen voor een vergunning elektronisch aangeven en douanesoftware aanschaffen, of een douane-expediteur zoeken.......

Ik kan me nog herinneren dat ik op een pagina had gelezen dat ik de belastingaangifte voor de ingekochte goederen bij het betreffende land zou moeten doen. Ik zal dit nog nazoeken, mocht ik de link terug kunnen vinden zal ik het hier plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt, in geval van een eenmanszaak, het EORI-nummer niet afleiden van het KvK inschrijfnummer, maar, zoals Logic4l aangeeft, van je btw - nummer.

 

Normaliter zal je een factuur krijgen zonder Turkse 'btw' (tenzijj je zelf in Turkije bent en daar ter plekke goederen koopt. Ik kan voorstellen dat de leverancier in dat geval Turkse btw in rekening brengt. Vraag is dan of en zo ja onder welke voorwaarden je de Turkse btw kan terugvorderen).

 

Marcel Hoebink

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.