• 0

PEB alsnog (achteraf) toepassen | VPB aanpassen voorgaande jaren?

Beste allemaal,

 

Ik ben al jaren DGA.

Nooit de PEB meegenomen in de VPB aangifte.

Te complex en heb het liever vrij beschikbaar.

Maar zoals bekend einde van dit jaar aanpassing door overheid.

 

Is het mogelijk om alsnog voorgaande jaren de VPB aangifte aan te passen en de PEB alsnog toe te passen?

 

Uiteraard met als doel om in 2017 de reserve met korting uit te keren.

 

/EDIT/ FOR vervangen door PEB

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is het mogelijk om alsnog voorgaande jaren de VPB aangifte aan te passen en de FOR alsnog toe te passen?

Nee.

De ouderdagsreserve is sowieso niet aan de orde voor een DGA.

En pensioen in eigen beheer kun je niet zomaar met terugwerkende kracht toezeggen en toepassen.

 

Uiteraard met als doel om in 2017 de reserve met korting uit te keren.

Het belastingvoordeel wordt gegeven over de stand van de fiscale voorziening per 31-12-2015. Dat levert jou dus niets op

 

Nooit de FOR / PEB meegenomen in de VPB aangifte.

Het is ook geen kwestie van "meenemen". Pensioen in eigen beheer is (bijna: was) een arbeidsvoorwaardelijke toezegging met een hoop rechten en plichten, o.a. naar de partner toe. Het is geen boekhoudkundig postje dat je even naar keuze wel of niet meeneemt.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het eigenlijk met het toepassen van de WKR bij afkoop PEB? Als ik handboek loonheffingen 2017 lees wordt het niet expliciet benoemd, maar wordt gewoon gesproken over fiscaal loon. Bij afkoop PEB wordt het fiscaal loon anders, ergo mag ik gewoon WKR toepassen toch?

 

 

 

 


modedit

voor iets minder ingevoerden

PEB = Pensioen in Eigen Beheer

WKR = WerkKosten Regeling

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het eigenlijk met het toepassen van de WKR bij afkoop PEB? Als ik handboek loonheffingen 2017 lees wordt het niet expliciet benoemd, maar wordt gewoon gesproken over fiscaal loon. Bij afkoop PEB wordt het fiscaal loon anders, ergo mag ik gewoon WKR toepassen toch?

 

Niet mijn kopje thee, ik zal vragen of oud-collega Wim Schreuder die vraag kan beantwoorden.

 

Overigens vraag ik me wel af of het sowieso de gebruikelijkheidstoets doorstaat

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit het eigenlijk met het toepassen van de WKR bij afkoop PEB? Als ik handboek loonheffingen 2017 lees wordt het niet expliciet benoemd, maar wordt gewoon gesproken over fiscaal loon. Bij afkoop PEB wordt het fiscaal loon anders, ergo mag ik gewoon WKR toepassen toch?

Dat lijkt me eigenlijk wel. Het verhoogt weliswaar je fiscale loonsom in dit ene jaar, maar het heeft uiteraard je fiscale loonsom in de andere jaren verlaagd. Over de jaren heen maakt het niet uit. Verder geldt er inderdaad nog een gebruikelijkheidstoets, maar volgens mij wordt alles onder de 2.400 euro per definitie als gebruikelijk aangemerkt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 2

Of afkoop PEB invloed heeft op de WKR-ruimte hangt af van de hoogte van de afkoopsom. In de meeste gevallen zal het afkoopdeel meer bedragen dat 10% van de totale loonsom en moet de afkoopsom buiten beschouwing worden gelaten. Alleen kleine afkoopsommen die 10% of minder bedragen tellen wel mee voor het bepalen van de 1,2% WKR-ruimte.

(wijsheid afkomstig van de Belastingdienst).

 

Wim Schreuder, registerpensioenadviseur

www.hls-pensioen.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 285 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.