• 0

Hoe winst 2015 te verdelen over twee vennoten (vof)

Kan iemand hier met een professionele blik naar kijken en aangeven wat volgens jullie de verdeelsleutel moet zijn? We zijn twee vennoten in een vof. In 2016 hebben we 50/50 verdeling afgesproken. In 2015 hebben we 140 duizend euro winst gedraaid.In 2015 liggen de feiten echter wat anders, namelijk:

 

- In de eerste drie maanden was ik nog werkzaam bij mijn vorige werkgever, echter heb ik full time aan mijn huidige VOF gewerkt. Mijn werkgever liet mij vrij om mijn zaken goed op poten te zetten zodat ik vanaf april een smooth start kon maken

- ik heb vele vakantiedagen in 2015 ingeleverd om onze vof een boost te geven

- ik heb de eerste 4 maanden geen inkomsten uit vof gehad, vanaf mei 2015 heb ik mezelf 3000 euro overgemaakt aan salaris netto

- mijn compagnon heeft het hele jaar 2015 door 3000 euro overgemaakt aan salaris netto

- ik heb van mijn vorige werkgever 25k aan jaaropgave ontvangen voor het jaar 2015 (hiervan is 11k aan loonheffingen). Hierin zit salaris eerste 3 maanden, bonus, auto vd zaak bijtelling, deel vakantiegeld etc in

- in 2014 heb ik ook heeeel veel tijd besteed aan onze vof, en hier 0 inkomsten uit gehad. Ik was in 2014 voor mijn vorige werkgever bezig. Compagnon had hele jaar ww en heeft vanuit vof extra inkomsten gepakt om salaris enigszins op acceptabel niveau te krijgen.

- ik heb wel voor 10 duizend euro aan winst toegewezen gekregen voor het jaar 2014, dit om mijn compagnon niet al te lastig maken

 

Hoe moet nu de winstverdeling voor 2015 worden? Als we 50/50 voor 2015 (dus 70k 70k) dan wordt het voor mij lastig omdat hierbovenop 25k opgeteld wordt ivm inkomsten vorige werkgever waarover ik nogmaals belasting moet betalen, of is dat niet zo omdat op mijn salaris al loonheffingen werd ingehouden?

 

Aan de andere kant heb ik de eerste 4 maanden van vof geen inkomsten gehad, kunnen we dan (24 maanden 2 personen) 8 maanden naar mij schuiven en 16 maanden richting compagnon?

 

En die 10k aan winst die ik in 2014 op mijn naam had gezet, is het niet fair om die 10k nu voor aangifte 2015 op zijn naam te zetten?

 

Wat moet de verdeling volgens jullie worden, met bovenstaande feiten in het achterhoofd? 70k/70k, 90k/50k,80k/60k?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

50/50 onder normale omstandigheden.

 

In 2013 waren we beide werkzaam voor een andere werkgever, echter dat haar wel vof gestart.

In 2013 hebben we verlies releden en dat ook 50/50 verdeeld.

 

In 2014 was compagnon volledig voor vof bezig, en ik voor andere werkgever. We zouden winst 100% aan hem toewijzen, echter hebben we besloten enkel 10k toe te schrijven op mijn naam, omdat hij anders teveel moest terugbetalen.

 

Wat is wijsheid voor 2015, met bovenstaande in het achterhoofd?

Link naar reactie
  • 0

Wanneer jullie met elkaar onenigheid zouden hebben (of krijgen), dan kun je altijd terugvallen op de 50/50 winstverdeling.

 

Maar als je het met elkaar kunt vinden dan kun je afspreken voor een bepaald jaar een verdeling te kiezen die gebaseerd kan zijn op alles en nog wat. Tijd besteed in de vof, onttrekking geldmiddelen, bij andere werkgever werken, het elkaar belasting voor of nadelen gunnen.

 

Dat kunnen jullie alleen maar zelf beslissen.

 

Buiten bijvoorbeeld de tijdsbesteding in de vof vind ik het persoonlijk allemaal niet relevante isseus. Voor de zakelijke aanblik (van de belastingdienst) moet je die ook niet gaan vastleggen. Gewoon een memo opstellen wat de verdeling in 2015 wordt zonder argumentatie.

 

Link naar reactie
  • 0

De verdeling van de winst van een VOF wordt in eerste instantie bepaald door de afspraken die hierover in de vennootschapsakte zijn gemaakt. Vaak bepaalt de vennootschapsakte dat uit de winst van de VOF eerst (a) rente over het kapitaal van de vennoten wordt vergoed en (b) aan de vennoten een vergoeding voor de verrichte arbeid wordt voldaan. De daarna resterende winst wordt vervolgens onder de vennoten verdeeld in een afgesproken (zakelijke) verhouding. Een groot verschil in verrichte arbeid kan op deze wijze worden afgerekend voordat tot verdeling van de resterende winst wordt overgegaan.

 

In sommige vennootschapsakten is de bepaling opgenomen dat de vennoten de winstverdeling ieder jaar in onderling overleg vaststellen. Een dergelijke bepaling geeft dus de flexibiliteit om van jaar tot jaar een aan de situatie aangepaste winstverdeling af te spreken. Wanneer de vennootschapsakte deze flexibiliteit niet biedt, is het ook mogelijk een afwijkende winstverdeling af te spreken maar dan verdient het aanbeveling om die verdeling vast te leggen in een (schriftelijke) aanvulling op de vennootschapsakte.

 

Wanneer er geen vennootschapsakte is, is het aandeel van de vennoten in de resultaten van de VOF evenredig aan hetgeen zij in de VOF hebben ingebracht. Indien een vennoot alleen arbeid heeft ingebracht, is zijn (haar) aandeel gelijk aan het aandeel van de vennoot die het minste heeft ingebracht (zie art. 7A:1670 BW).

 

Het is overigens verstandig om een afwijkende winstverdeling met een fiscalist te bespreken, want de verdeling van de winst moet wel zakelijk zijn. Je moet ten opzicht van de Belastingdienst kunnen onderbouwen waarom de gewijzigde winstverdeling meer recht doet aan de verhoudingen tussen de vennoten dan de oorspronkelijke winstverdeling (zie bijvoorbeeld deze uitspraak).

 

Voor de goede orde: het verdelen van de winst is niet hetzelfde als het uitkeren van de winst. Je kan ervoor kiezen de winst die aan jou wordt toegedeeld in de VOF te laten. Deze wordt dan toegevoegd aan jouw kapitaalrekening. Je betaalt ieder jaar belasting over de verdeelde winst.

 

Caroline Malmberg

email: caroline.malmberg@malmbergwaling.nl

GSM: +31 (0)61 30 945 64

http://malmbergwaling.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.