• 0

Incourante voorraad

Op 31-12 tel ik de voorraad en die zet ik dan op de balans.

 

Het verhaal is zo

 

Ik verkoop kleding, nu heb ik aantal jaren geleden kleding gekocht bij een verkeerde leverancier want die maten zijn veel te klein en niet verkoopbaar. Deze kleding is wel opgenomen in de voorraad. Nu wil ik dit af gaan waarderen (onder incourante vooraad lijkt me) maar ik heb geen idee hoe dit in zijn werking gaat.

 

Ik heb een voorraadsysteem en daar staan al mijn artikelen in (ook de incourante artikelen)

Even als voorbeeld wil ik dus zeg maar 10 broeken weggooiend. Dan haal ik ze dus uit mijn voorraadsysteem en dan moet ik ze nog verwerken in de administratie.

Hoe kan ik dit het beste verwerken in mijn administratie en om het voor mezelf duidelijk te houden zou ik het fijn vinden als er gesproken wordt in journaalposten :)

 

Ben benieuwd hoe jullie dit op zouden lossen!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

je kunt dit inderdaad als kosten verwerken en voor dit soort voorraadcorrecties maak je gewoon een extra grootboekrekening, in de buurt van het nnummer waar je inkoopwaarde van verkopen ook boekt.

 

de journaalpost wordt dan

 

Voorraad correcties

aan Voorraad

 

in de omschrijving van de journaalpost omschrijf je dan wat je afboekt. Als je dat met alle journaalposten door het jaar doet heb je op 1 plek de voorraadcorrecties en als je de grootboekkaart in je boekhouding bekijkt lees je aan de omschrijving af welke correcties zijn gemaakt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Even ter voorbeeld:

De voorraad is €100 (inclusief €5 incourante voorraad ik noem het even een broek)

Als ik deze broek uit de voorraad haal dan is de voorraad nog maar €95 en zou ik daarnaast nog

de journaalpost maken

 

Incourante voorraad € 5

Aan voorraad €5

 

Maar dan heb ik het twee keer geboekt toch?

Link naar reactie
  • 0

jij vroeg om journaalposten... dit is de journaalpost die je wilt hebben. hoe je die maakt ligt aan de software tool(s) die je gebruikt.

 

als jij het op een andere manier in uit je voorraad haalt middels de software dan moet je zorgen dat in je voorraadadministratie een mutatiecode heeft voor incourrante voorraad.

 

Link naar reactie
  • 0
Even ter voorbeeld: De voorraad is €100 (inclusief €5 incourante voorraad ik noem het even een broek)

Als ik deze broek uit de voorraad haal dan is de voorraad nog maar €95 en zou ik daarnaast nog

de journaalpost maken

 

Incourante voorraad € 5

Aan voorraad €5

 

Maar dan heb ik het twee keer geboekt toch?

Niet helemaal ... het is een verwijzing van ... naar ...

 

inkoop: debet (voorraad) / Credit (crediteur) / € 100,00

incourante voorraad: debet (Incourante voorraad) / Credit (voorraad) / € 5,00

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Even ter voorbeeld: De voorraad is €100 (inclusief €5 incourante voorraad ik noem het even een broek)

Als ik deze broek uit de voorraad haal dan is de voorraad nog maar €95 en zou ik daarnaast nog

de journaalpost maken

 

Incourante voorraad € 5

Aan voorraad €5

 

Maar dan heb ik het twee keer geboekt toch?

Niet helemaal ... het is een verwijzing van ... naar ...

 

inkoop: debet (voorraad) / Credit (crediteur) / € 100,00

incourante voorraad: debet (Incourante voorraad) / Credit (voorraad) / € 5,00

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Hallo,

 

Journaalposten zijn OK maar ;)

je wil natuurlijk de grootboekrekening voorraad in aansluiting

houden met de voorraadadministratie per artikel.

 

Ik stel dus voor;

 

Kosten; Dotatie voorziening incourante voorraad. (debet)

Balans; Voorziening Incourante voorraad. (credit)

 

Bewaar een specificatie voor de omvang van de Voorziening Incourante voorraad.

Als je de goederen verkoopt of vernietigd wordt dan de normale kostprijs afgeboekt maar met bepaling van de eindbalanspost Voorziening Incourante Voorraad valt de voorziening daarvoor vrij.

Als purist mag je de vrijval ook op het verkoop- of vernietigingsmoment boeken.

Ligt eraan hoe belangrijk maandresultaten voor je zijn.

 

Vriendelijke groet.

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal even uitleggen hoe ik administreer misschien dat het dan iets duidelijker wordt :)

 

Als ik iets inkoop dan boek ik het volgende

7000 Inkopen hoog €1000

Aan 1000 Bank €1000

of

7001 Inkopen buiten NL €1000

Aan 1000 Bank €1000

 

Aan het einde van het jaar tel ik mijn voorraad en dan boek ik de mutatie van de voorraad tegen inkoopprijs

3000 voorraad

Aan 7001 Inkopen buiten NL

 

Voordat ik verder inga op de incourante voorraad, is dit de juiste manier?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zal even uitleggen hoe ik administreer misschien dat het dan iets duidelijker wordt :)

 

Als ik iets inkoop dan boek ik het volgende

7000 Inkopen hoog €1000

Aan 1000 Bank €1000

of

7001 Inkopen buiten NL €1000

Aan 1000 Bank €1000

 

Aan het einde van het jaar tel ik mijn voorraad en dan boek ik de mutatie van de voorraad tegen inkoopprijs

3000 voorraad

Aan 7001 Inkopen buiten NL

 

Voordat ik verder inga op de incourante voorraad, is dit de juiste manier?

 

 

 

Hi,

 

Ja dat kan. Er lijden meerdere wegen naar Rome :).

Maar betaal je alles contant of heb je ook crediteuren?

 

Ik ben wel verbaasd dat voorraadadministratie kennelijk niet gekoppeld is aan de financiële administratie.

Hoe sluit de financiële administratie aan met je voorraadadministratie (goederenbeweging)?

Kun je in de voorraadadministratie overzichten maken tegen inkoop- en verkoopprijzen of staan er alleen aantallen in?

Hoe neem je de eindvoorraad op?

Telling op balansdatum of saldo uit voorraadadministratie?

Controleer je dan de saldi uit de voorraadadministratie?

Hoe bepaal je de balanswaarde ?

Werkelijke inkoopprijs, laatste inkoopprijs of geschatte inkoop waarde?

 

 

Als je de eindvoorraad tegenboekt op kostprijs (7000 en/of 7001) en de eindvoorraad waardeert, rekening houdende met incourantheid, dan zit de incourantheid al in het totaal van je kostprijs verwerkt.

 

 

Vriendelijke groet

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ooit heeft een adviseur mij verteld het zo te doen dus dat heb ik aangehouden, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet begrijp wat er precies gebeurd en daar probeer ik dus achter te komen :)

 

Hieronder geef ik even antwoord op al je vragen :)

Ik heb helemaal geen contanten alles gaat via de bank

 

Hoe sluit de financiële administratie aan met je voorraadadministratie (goederenbeweging)?

Wat bedoel je hiermee?

 

Kun je in de voorraadadministratie overzichten maken tegen inkoop- en verkoopprijzen of staan er alleen aantallen in?

In mijn voorraadadministratie staan alle artikelen tegen inkoopprijzen (ook aantallen)

 

Hoe neem je de eindvoorraad op?

op de balans staat op de 3000 voorraad rekening mijn voorraad tegen inkoopprijs op 31-12

 

Telling op balansdatum of saldo uit voorraadadministratie?

Eh geen idee wat je bedoeld maar ik kijk op 31-12 wat de waarde is van mijn voorraad en die komt op de balans te staan

 

Controleer je dan de saldi uit de voorraadadministratie?

Ik tel in december een aantal artikelsoorten om te kijken of het klopt

 

Hoe bepaal je de balanswaarde?

De balanswaarde is de waarde van de voorraad tegen inkoopsprijs

 

Werkelijke inkoopprijs, laatste inkoopprijs of geschatte inkoop waarde?

Om het nog moeilijker te maken zijn het prijzen in dollars die ik dan op 31-12 omreken naar euro's

 

 

Als je de eindvoorraad tegenboekt op kostprijs (7000 en/of 7001) en de eindvoorraad waardeert, rekening houdende met incourantheid, dan zit de incourantheid al in het totaal van je kostprijs verwerkt.

Kijk en dit wil ik dus graag weten, hoe zit dat precies? Kan ik beter veel voorraad kopen nog voor het einde van het jaar, of juist niet en waarom :)

 

Ben heel benieuwd naar je reactie want volgens mij denk jij precies in mijn richting :)

Link naar reactie
  • 0

Ooit heeft een adviseur mij verteld het zo te doen dus dat heb ik aangehouden, ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet begrijp wat er precies gebeurd en daar probeer ik dus achter te komen :)

 

Ja, ik geloof dat je 2 losse systemen hebt.

Een handelsbedrijf administratie is echter niet zo prijzig.

 

 

Hieronder geef ik even antwoord op al je vragen :)

Ik heb helemaal geen contanten alles gaat via de bank

Ja, OK, maar het ging mij erom dat je eerst een nota krijgt en dan pas betaalt. BTW is verrekenbaar op factuurdatum en dat kan je een periode schelen met de BTW aangifte.

Je gebruikt 7000 Inkopen NL

en 7001 inkopen buiten NL.

Nu is het een verschil of je in EU koopt of daarbuiten.

dus 7001 inkoop EU en 7002 inkopen buiten EU zou "zuiverder" zijn met de regels in de BTW aangifte.

Het kan zijn dat je alleen in US koopt dan maakt het niets uit.

 

Hoe sluit de financiële administratie aan met je voorraadadministratie (goederenbeweging)?

Wat bedoel je hiermee?

Als de voorraad onderdeel is van de administratie boek je bijvoorbeeld;

 

Inkopen;

Artikel aantal x prijs (komt automatisch op voorraadrekening)

Artikel aantal x prijs ,,

Voorbelasting BTW

Aan/ Crediteur (Te betalen)

 

Verkopen;

Kas

Aan Artikel (Komt automatisch op Verkopen)

Aan af te dragen BTW

 

Gekoppelde automatische boeking

 

Kostprijs artikel

aan / voorraad Artikel.

 

Dat noemen ze permanence de geldmutaties zijn gekoppeld aan de artikelvoorraad en de administratie geeft meteen een juist beeld. Zo weet je ook of alles juist is ingebracht.

Als je zoals nu los van elkaar inbrengt is een foute snel gemaakt.

Een Inspecteur die nogal handig is met Excel of iets dergelijks kan snel theoretische omzetten berekenen uit je voorraadadministratie en dat kan een hoop lastige vragen opleveren.

Wil niet zeggen dat het nu niet zou kloppen maar ik denk dat het moeilijk voor je is afwijkende uitkomsten te verklaren.

 

De Inspecteur zal een berekening maken die er als volgt uitziet;

 

Aantallen Beginvoorraad + Aantallen Inkopen - Aantallen Eindvoorraad= Aantallen verkocht

Maal verkoopprijs is verantwoorde omzet.

Problematisch is dan een gemiddelde korting bepalen met uitverkoop e.d..

Maar ze kunnen zo wel verbanden leggen per maand bijvoorbeeld.

Ik vind dat je ze maar beter altijd een stap voor kan zijn :) .

 

Kun je in de voorraadadministratie overzichten maken tegen inkoop- en verkoopprijzen of staan er alleen aantallen in?

In mijn voorraadadministratie staan alle artikelen tegen inkoopprijzen (ook aantallen)

Ok maar geen verkoopprijzen en geen omzetanalyses!?

 

Hoe neem je de eindvoorraad op?

op de balans staat op de 3000 voorraad rekening mijn voorraad tegen inkoopprijs op 31-12

Telling op balansdatum of saldo uit voorraadadministratie?

Eh geen idee wat je bedoeld maar ik kijk op 31-12 wat de waarde is van mijn voorraad en die komt op de balans te staan

Controleer je dan de saldi uit de voorraadadministratie?

Ik tel in december een aantal artikelsoorten om te kijken of het klopt

Hoe bepaal je de balanswaarde?

De balanswaarde is de waarde van de voorraad tegen inkoopsprijs

Werkelijke inkoopprijs, laatste inkoopprijs of geschatte inkoop waarde?

Om het nog moeilijker te maken zijn het prijzen in dollars die ik dan op 31-12 omreken naar euro's

 

Ok, ik begrijp nu dat je het saldo uit de voorraadadministratie neemt en dat van enkele artikelen controleert of ze inderdaad aanwezig zijn. Dat is keurig.

Aantallen maal inkoopprijs maal koers $ balansdatum is helemaal correct (indien niet incourant :) ).

Ik vind alleen dat je erg veel werk moet doen, namelijk het hele jaar alle mutaties bij en af in de voorraad bijhouden terwijl je alleen de eindvoorraad in de boekhouding opneemt. Maar goed dat is een zaak tussen jou en je boekhouder.

 

Als je de eindvoorraad tegenboekt op kostprijs (7000 en/of 7001) en de eindvoorraad waardeert, rekening houdende met incourantheid, dan zit de incourantheid al in het totaal van je kostprijs verwerkt.

Kijk en dit wil ik dus graag weten, hoe zit dat precies? Kan ik beter veel voorraad kopen nog voor het einde van het jaar, of juist niet en waarom :)

Voorraad bijkopen op het eind van het jaar heeft geen invloed op het resultaat.

Wat je betaalt aan inkoop neem je ook op als voorraad op de balans.

 

Ik zelf zou incourante voorraad zo snel mogelijk afstoten, neemt alleen maar (winkel of magazijn) ruimte in beslag.

Kun je het niet laten vermaken of innemen en dan in uitverkoop doen?

Als je de artikelen lager dan kostprijs opneemt in de voorraad wordt je balans kleiner en je kostprijs hoger.** Wat je volgens mij met de incourante voorraad doet. Alleen opnemen van een voorziening is zuiverder maar ik neem aan dat het niet om hele grote bedragen gaat.

Incourantheid kun je dynamisch bepalen ( een percentage naar ouderdom) of statisch (producten kiezen en deze afwaarderen). Zal op zich niet veel uitmaken.

 

** Formule technisch is dat Beginvoorraad + Inkopen - Eindvoorraad = Kostprijs verkopen.

 

Ben heel benieuwd naar je reactie want volgens mij denk jij precies in mijn richting :)

 

Dat is fijn om te "horen" ik probeer zo goed mogelijk te begrijpen hou je een en ander doet en boekt.

Maar je ziet ik ging er al snel vanuit dat de voorraad geïntegreerd was in je boekhoudpakket.

Ik hoop dat de opmerkingen nuttig voor je zijn.

 

Wil je nog iets weten dan kan je de Topic gebruiken of me een PM sturen (als je ingelogd bent.)

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Nog even 2 aanvullingen;

 

Ik noem US (door dollar) maar dat kan ieder land buiten EU zijn.

De waardering voorraad met dollars tegen koers op balansdatum zit me toch niet helemaal lekker.

Je waardeert dan tegen een soort vervangingswaarde (dagkoers) op balansdatum.

Maar de dollar kan natuurlijk gestegen zijn tussen aankoop- en balansdatum.

Het is fiscaal nadelig (hogere voorraad is hogere winst) deze koerswinst in de winst te laten vallen.

Fiscaal is waardering kostprijs of lagere koersprijs toegestaan.

Dat betekent dat je de laagste van de twee mag nemen.

Alhoewel de "koerswinst" volgend jaar weer in de kostprijs valt waardeer je volgens mij nu toch ieder jaar de voorraad te hoog wat je fiscale winst verhoogt en je belastingaanslag.

Ik zou toch kijken of je niet de kostprijs van de dollars kunt bijhouden en deze of de lagere dagkoers op balansdatum te gebruiken.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

 

Dit zou Nederland niet zijn als ook hier niet een besluit voor was afgekondigd;

 

Belastingdienst Incourante Voorraad

 

Bent u detaillist in textiel, kleding, meubelen of stoffering, dan geldt: als u gaat afwaarderen, moet u vaste percentages toepassen.

 

Zie de pdf voor een staffel naar ouderdom voorraad voor jou producten;

 

Staffel incourante voorraad onder 2

 

Ik zou een overzicht maken van de voorraadwaarde naar ouderdom (mutatiedatum inkoop !?).

Dan de staffel voor de desbetreffende groep toepassen.

 

Boek dan;

 

Dotatie incourante Voorraad Kostenrekening debet

a/ Voorziening Incourante voorraad Balansrekening credit

 

Succes!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.