• 0

Is een laptop verspreid aftrekken verplicht?

Hoi,

(sorry voor mijn nederlands)

Ik ben zzp'r en ben van plan een laptop te kopen, deze wil ik van mijn inkomsten aftrekken en ook wil ik gebruik maken van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Ik las ergens dat we dat verspreid moesten berekenen, dus over 2 of 3 jaar. Is dit verplicht, bij voorkeur zou ik het alleen voor 2016 willen berekenen dus maar over één jaar?

Bedankt,

Xav

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee dat is niet verplicht. Je moet het alleen onderbouwen. Als ie stuk is is ie afgeschreven bijvoorbeeld, of als je een nieuwe nodig hebt.

 

 

Als je net begonnen bent in 2016, en dat ben je, dan mag je hem in 1 keer afschrijven zoals je wilt.

 

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/afschrijving/willekeurige_afschrijving/startende_ondernemer

Link naar reactie
  • 0

Ik ben zzp'r en ben van plan een laptop te kopen, deze wil ik van mijn inkomsten aftrekken en ook wil ik gebruik maken van de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. Ik las ergens dat we dat verspreid moesten berekenen, dus over 2 of 3 jaar. Is dit verplicht, bij voorkeur zou ik het alleen voor 2016 willen berekenen dus maar over één jaar?

Nee, dat kan niet. Het is kiezen of delen.

 

Je kunt een laptop alleen in één jaar meteen 'afschrijven' (dus van je winst aftrekken) als die laptop minder dan 450 euro excl. btw heeft gekost. En als de laptop minder dan 450 euro excl. btw heeft gekost, dan kan deze dus ook niet worden meegenomen in de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

 

Als de laptop méér dan 450 euro excl. btw heeft gekost, dan moet je die kosten verspreid over 5 (!) jaar of meer aftrekken (maximaal 20% per jaar). Maar de laptop telt dan wel mee voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel voor jullie reactie, ik ben helaas geen starter meer.

 

O dat is jammer dat het verspreid moet worden afgetrokken:(

 

Waar kan ik deze informatie precies vinden want er zijn ook andere dingen die ik zelf wil opzoeken, zoals bijv. een ipad twv €400 mag dus wel in een keer (zonder kia), maar als het boven de €450 is, moet dat ook weer over 5 jaar verspreid worden berekend?

 

Link naar reactie
  • 0

1. Waar kan ik deze informatie precies vinden want er zijn ook andere dingen die ik zelf wil opzoeken, zoals bijv. een ipad twv €400 mag dus wel in een keer (zonder kia), maar als het boven de €450 is,

2. moet dat ook weer over 5 jaar verspreid worden berekend?

1. bij de belastingdienst

2. Ja, mag ook langer, maar maximaal 20% per jaar (dus minimaal 5 jaar). Let op: het gaat daarbij om het bedrag exclusief BTW.

Nb. voor de KIA geldt niet alleen dat het een investering (>450 euro) moet zijn, maar er geldt ook een minimum voor de totale investeringen in dat jaar.

 

Link naar reactie
  • 0

En als ik in aanmerking kom voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek moet dit (28% van het investeringsbedrag) ook verdeeld worden afgetrokken?

Tevens mijn laptop heb ik in december 2016 gekocht, telt dit dan voor het gehele jaar?

Nee en ja.

 

De 28% kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) krijg je in het jaar van de investering(en), ongeacht het moment waarop je het gekocht hebt. 1 Januari of 31 december zijn voor de KIA dus hetzelfde.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 225 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.