• 0

Autonomo worden in Spanje of ZZP'er in NL?

Beste forumleden,

 

Na heel wat speurwerk online kom ik toch niet tot echt bevredigende antwoorden, hopelijk kan iemand mij hier helpen!

 

Ik woon op het moment officieel nog in Nederland maar ik zit al een enige tijd op Ibiza, nu is mijn plan ook om me hier in te gaan schrijven en officieel resident te worden.

 

Nu wil ik graag een eenmanszaak oprichten zodat ik voor de verschillende freelance opdrachten die ik heb kan gaan factureren. Wat denken jullie dat het beste en het makkelijkste is, autonomo hier in Spanje oprichten of in NL als ZZP'er? Misschien goed om te vermelden, mijn klanten zullen niet noodzakelijk Spaans zijn.

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je autónomo in Spanje wordt houd er dan rekening mee dat je, ik meen, €350 maandelijks betaalt. Jij (en evt. gezin) bent dan wel verzekerd voor de Seguridad Social. Echter, als je je residencia gaat aanvragen, wat nodig is als je meer dan 183 dagen in Spanje verblijft, ben je belastingplichtig in Spanje en moet je dus wel autónomo worden. Je kunt dan geen EMZ in NL hebben.

 

Edit: Nagevraagd aan een Spaanse vriend; hij betaalt €380 per maand, alleen al om zelfstandige te mogen zijn. Maar er schijnen verschillende soorten autónomo te zijn zegt hij.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik had inderdaad al vernomen dat dat ERG duur is, dus voor mij momenteel geen optie. Dit is een hele andere vraag maar hoe precies gaan ze dat onderzoeken hoeveel dagen ik in Spanje ben en doen ze dat ook daadwerkelijk? Ik reis overigens heel veel maar denk dat ik in totaal misschien toch wel meer dan die 183 dagen in Spanje zal zijn.

 

Misschien is het beter om dan gewoon ingeschreven te blijven staan in NL en een EMZ daar oprichten?

Link naar reactie
  • 0

Ik zou even een gestoria vragen, die info is eigenlijk niet online te vinden hier.

De kosten bedragen gemiddeld 250 tot iets van 400 euro per maand. Maar dan ben je dus wel verzekerd tegen ziektekosten etc.

 

Controleren of je hier woont zullen ze niet doen, ik heb het nog nooit mee gemaakt.

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Actieve controle op je feitelijke verblijfslocatie in het buitenland wordt zelden gedaan door de belastingdienst in NL. Eigenlijk alleen als je een FIOD dossier hebt, en er aanleiding is voor verdenking van mogelijke strafbare feiten (in het belastingrecht). Is dat het geval (bij jou niet denk ik zo) dan gaan de opsporingsbevoegdheden en -mogelijkheden vrij ver: airlinetickets worden opgevraagd, credit card gegevens, atm opnames en andere bankrekening-mutaties van je Spaanse (en alle andere) bankrekeningen, je mobiele telefoon"spoor", soms cctv-beelden op Nederlandse luchthavens, kentekenvolgregistratie van je autobewegingen in NL enz. Ook kan de fiscus dmv een rechtshulpverzoek de Spaanse autoriteiten vragen om nader onderzoek ter plekke. De bewijslast rondkrijgen is voor de fiscus dan niet meer zo moeilijk.... Wat men wel kan en waarschijnlijk zal vragen is of je kunt aantonen dan wel aannemelijk maken waar je feitelijke woonlocatie is. Dat lijkt me duidelijk: Ibiza. Als je dan aannemelijk zou willen maken dat het toch NL is waar je meer dan 183 dagen verblijft, ligt de bewijslast bij jou. Een spel met de fiscus wat door velen wordt gespeeld en waardoor je altijd op je hoede moet zijn. Ieder maakt daarin zijn eigen afweging.

Link naar reactie
  • 0

Als bij het maandbedrag van 250-400 euro ook je sociale verzekeringen en ziektekostenverzekering inbegrepen zijn, lijkt me dat eerlijk gezegd een prima deal. Zeker als je een partner hebt. Tel maar eens op hoeveel je in Nederland kwijt bent aan zorgverzekering, AOV, sociale premies...

 

Ik zou dus goed controleren wat je allemaal 'krijgt' voor dat bedrag als autónomo.

Het beste is misschien om (samen met je boekhouder?) een financieel totaalplaatje te maken, rekening houdend met alle belastingen, premies etc. en dan te kijken hoeveel je als Nederlandse eenmanszaak vs. Spaanse autónomo onder de streep overhoudt.

 

Hoewel ik als ik heel eerlijk ben denk: als je het hele jaar toch in Spanje zit is een Spaans bedrijf en meedraaien in het Spaanse sociale zekerheidsstelsel wel het makkelijkst en meest logisch.

 

Link naar reactie
  • 0

En ik geloof dat je tegenewooridg slechts iets van 50 tot 80 euro per maand betaald het eerste halfjaar als zelfstandige.

 

Seguridad social is wel basis zorg, vrijwel iedereen die het kan betalen neemt een particuliere verzekering erbij, (60-100 e per maand). De basis zorg is wel primitief, dan zit je rustig 3 tot 5 uur te wachten op een arts en het is allemaal bijzonder onpersoonlijk, gewoon niet prettig (maar in de basis wel goed)

 

(Bijstands) uitkeringen oid kennen ze hier eigenlijk niet, als je geen werk of inkomen hebt, heb je geen geld. Er is wel een werkloosheids-uitkering, maar die stopt ook na -geloof ik- 6 maanden

 

logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0

Correct. Nog een groot nadeel van de Seguridad Social zijn de wachttijden voor een behandeling, dus niet alleen de wachttijden in het ziekenhuis als je voor een consult komt.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben autonomo, ofwel zelfstandige, en ben actief aan de Costa Blanca.
Ik betaal 295 euro per maand aan de `securidad social´ het hoogste tarief vanwege mijn leeftijd (63) en ben dan met mijn hele gezin voor ziektekosten en eventuele ziektegeld uitkering verzekerd
Het eerste jaar betaal je als startende ondernemer maar 50 euro per maand. Het tweede jaar krijg je 50% korting, en betaal je 136,50.
De belasting en overige kosten, zoals aansprakelijk verzekering etc, zijn in Spanje veel lager dan in NL dus ik zou voor Spanje gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.