Jump to content
Wesley Shanghai
Verberg

Re: Klant betaalt niet. Wat is wijsheid? (deel 2)

vraag

Hallo,

 

 

Wij zitten ook met een klant dat niet heeft betaald.

 

De betaling zou volgens contract op 15 april 2016 betaald moeten zijn. Het gaat om een bedrag van EUR12000. Het project is met een positief resultaat afgerond.

Via emails en door de telefoon is door de klant tweemaal toe beloofd de betaling te zullen regelen. Beide keren is dit niet gebeurd. Vervolg emails worden helaas niet meer beantwoord.

 

Verder heeft de eigenaar een tweede onderneming, waar sinds september 2016 een rekening nog open staat van ca. EUR3000. Het is duidelijk dat beide ondernemingen met een cash flow probleem zitten en een slecht financieel huishouden hebben.

 

Geduld is een schone zaak, maar 8maanden & 3maanden is wel heel erg lang.

Wat raden jullie aan voor stappen, wat is wijsheid?

Klant behouden heeft geen prioriteit. Wij besteden liever onze tijd in het optimaliseren van onze services voor klanten die hun zaken wel in orde hebben en afspraken goed nakomen.

 

Mod edit: tweede deel aangemaakt

 

Link to post
Share on other sites

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar 15K is voor mij een hoop geld. Ik zou daarom een persoonlijk face-to-face gesprek willen waarbij je uitlegt hoe jij persoonlijk getroffen wordt en een betalingsregeling wordt afgesproken met als blijk van goede wil per direct (ter plekke!) een eerste deelbetaling om zo ieder geval nog iets te krijgen.

 

De keer dat ik een incassodienst inschakelde haalde het weinig uit en kostte het mij zelf tijd, frustratie en ergenis die ten koste ging van overig werk. Wanneer je er niet zelf achteraan gaat kun je verwachten dat je aan het kortste eind trekt en op de grote hoop van achterstallige betalingen eindigt. Wil je nog iets van je geld zien, dan moet je net iets lastiger zijn dan de overige schuldeisers...

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat is wel een heel groot bedrag... de suggestie van mmint is waarschijnlijk de beste weg maar gezien het bedrag en het feit dat de klant niet meer reageert zou ik dit zo snel mogelijk voor de rechter brengen zodat je beslag kunt laten leggen op eventuele bezittingen.

 

Ik zou daar haast mee maken want er zijn ongetwijfeld meer schuldeisers (belasting, bank) en als je te lang wacht ben je waarschijnlijk te laat en zie je niks meer van je geld...

 

Een incassobureau kun je rustig overslaan, het is duidelijk dat je klant simpelweg niet kan betalen dus dan heeft dat helemaal geen nut.

 

PS waarom hebben jullie in hemelsnaam nog een opdracht uitgevoerd terwijl er al een rekening van 12.000 open stond? Of wist je niet dat dat tweede bedrijf van dezelfde eigenaar was?

 


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 2
  • Rate this answer
Geduld is een schone zaak, maar 8maanden & 3maanden is wel heel erg lang.

Wat raden jullie aan voor stappen, wat is wijsheid?

Klant behouden heeft geen prioriteit. Wij besteden liever onze tijd in het optimaliseren van onze services voor klanten die hun zaken wel in orde hebben en afspraken goed nakomen.

 

Geduld is bij incasso zelden een schone zaak, om even in deze termen te blijven ;)

 

Van betalingsuitstel komt vaak betalingsafstel, waardoor je achter het net vist als je onnodig lang stil zit. Dit is ook logisch. Een debiteur die jou niet betaalt, betaalt andere schuldeisers mogelijk ook niet. Als jij zelf geduldig afwacht en andere schuldeisers maken wel serieus werk van de incasso, dan betaalt de debiteur de andere schuldeisers gewoonweg eerder.

 

Zie dit als het spreekwoordelijke stapeltje facturen op het bureau: door af te wachten, lig je onderop deze stapel.

 

Door in actie te komen en de druk op te voeren, kom je doorgaans bovenop deze stapel. Bijvoorbeeld door beslag te leggen. Dat is zeker bij hogere vorderingen vaak de beste optie voor maximale druk.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik ben't met Bob eens, een partij zoeken die het papierwerk afrond en de zaak zo snel mogelijk naar een rechter brengt. Inmiddels lijkt het alsof ze jou niet meer serieus willen nemen, dus zelf kan je er niks meer mee. Een klant voor in de toekomst lijkt het mij ook niet, daarvoor is't handig als je wel serieus genomen wordt. Mijn advies is dus ook om een vlotte procedure van te maken.


WWW.vloerengilde.nl

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Door in actie te komen en de druk op te voeren, kom je doorgaans bovenop deze stapel. Bijvoorbeeld door beslag te leggen. Dat is zeker bij hogere vorderingen vaak de beste optie voor maximale druk.
Even voor de duidelijkheid. Dat is met hulp van een advocaat, niet met een incassobureau?

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Geduld is bij incasso zelden een schone zaak, om even in deze termen te blijven ;)

Door in actie te komen en de druk op te voeren, kom je doorgaans bovenop deze stapel. Bijvoorbeeld door beslag te leggen. Dat is zeker bij hogere vorderingen vaak de beste optie voor maximale druk.

2 x spot on

 

een partij zoeken die het papierwerk afrond en de zaak zo snel mogelijk naar een rechter brengt

Yep. Ik zou een goede incasso-advocaat zoeken. (bijvoorbeeld door even 1 pagina terug te bladeren ;).... mits je klant in Nederland zit en niet in HK uiteraard )


Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer
Even voor de duidelijkheid. Dat is met hulp van een advocaat, niet met een incassobureau?

 

Ja, niet om voor eigen parochie te preken, maar ik merk dat het doorgaans niet duidelijk is voor veel ondernemers wie wat kan. Even kort door de bocht:

 

een incassobureau: kan op zich niet meer dan jij zelf wettelijk gezien ook kunt doen, dus een bordje aan de muur spijkeren en je kunt aan de slag als incassobureau (natuurlijk kunnen bij incassobureaus ook ervaren en deskundige juristen werken, maar dit lijkt eerder uitzondering dan regel te zijn)

 

een deurwaarder: een deurwaarder heeft een wettelijke taak die hoofdzakelijk toeziet op betekening van exploten en executie. De meeste deurwaarders doen dit in combinatie met incasso. Voor de incasso-taak van deurwaarders geldt hetzelfde als hiervoor bij incassobureaus is gemeld, te weten dat een deurwaarder wettelijk gezien niet (veel) meer kan dan een incassobureau (of jijzelf).

 

een advocaat: een advocaat heeft net als een deurwaarder ook wettelijke taken. Ten aanzien van incasso komt een advocaat vooral kijken bij:

 

- conservatoire beslaglegging

- faillissementsaanvraag

- gerechtelijke procedures voor vorderingen van meer dan € 25.000,00 (aardzaken uitgezonderd)

 

De bovenvermelde 3 punten kunnen wettelijk gezien niet worden uitgevoerd door incassobureaus of deurwaarders.

 

- juridisch meer inhoudelijke zaken, zoals bij betwisting/handelsgeschillen

 

Dit punt is niet wettelijk bepaald, maar betreft meer de praktijk.

 

Verder zou je nog kunnen onderscheiden naar bulkzaken en maatwerk. Incassobureaus en deurwaarders doen vaak bulkzaken en advocaten doorgaans meer maatwerk, maar dat onderscheid is niet zo zuiver.

 

Het is uiteraard een grove onderscheiding, maar dat is in het kader van deze uitleg duidelijker.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Suggestie: begin een incasso-appvocaat. Eerste gratis stap: een gestructureerde aanmaning via de app. Mogelijk gevolgd door een betwisting van de klant. Tweede betaalde stap: een blafbrief. Kan vast genuanceerder, maar veel MKBers blijven te lang hangen in herinneringen en incasso.


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Betreft dit een (in alle aspecten) Nederlandse vordering?

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Zie dit als het spreekwoordelijke stapeltje facturen op het bureau: door af te wachten, lig je onderop deze stapel.

 

Door in actie te komen en de druk op te voeren, kom je doorgaans bovenop deze stapel. Bijvoorbeeld door beslag te leggen. Dat is zeker bij hogere vorderingen vaak de beste optie voor maximale druk.

 

Als de vordering verder niet betwist is kom je denk ik vrij snel bovenop de stapel als je gaat dagvaarden. Daar zijn wel kosten aan verbonden maar die kun je verhalen op de tegenpartij als je gewoon gelijk hebt en krijgt.

 

In zo'n geval heb je best kans dat ze het alsnog betalen voor er daadwerkelijk een zitting van komt, dat kost alleen maar meer en heeft geen nut als er niets te betwisten valt.

 

Voor 12k heb je geen advocaat nodig, dat kan gewoon via de kantonrechter, al is juridische bijstand natuurlijk soms wel handig. In dit geval kan dat ook door een jurist die geen advocaat is of door een adviseur die ervaring heeft met dit soort zaken.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer
Als de vordering verder niet betwist is kom je denk ik vrij snel bovenop de stapel als je gaat dagvaarden. Daar zijn wel kosten aan verbonden maar die kun je verhalen op de tegenpartij als je gewoon gelijk hebt en krijgt.

 

Dat wordt wel meer gedacht. De praktijk werkt helaas anders in de zakelijke incasso-praktijk. Zakelijke wanbetalers zijn vaker niet dan wel onder de indruk van een dagvaarding. Er wordt zelfs handig gebruikt van gemaakt door zo veel mogelijk uitstel te vragen of zelfs verweer te voeren, zodat er nog meer uitstel beschikbaar komt in de dagvaardingsprocedure. Consequentie is dat er alsnog geen druk op de ketel komt.

 

Juist daarom werkt beslaglegging of een faillissementsaanvraag zo goed: dan is er weinig uit te stellen en is het ofwel de geldkraan dicht (bij beslag) of de stekker eruit (bij een faillissementsaanvraag). ;)

Link to post
Share on other sites
  • 2
  • Rate this answer

Als de vordering verder niet betwist is kom je denk ik vrij snel bovenop de stapel als je gaat dagvaarden. Daar zijn wel kosten aan verbonden maar die kun je verhalen op de tegenpartij als je gewoon gelijk hebt en krijgt.

 

Dat wordt wel meer gedacht. De praktijk werkt helaas anders in de zakelijke incasso-praktijk. Zakelijke wanbetalers zijn vaker niet dan wel onder de indruk van een dagvaarding. Er wordt zelfs handig gebruikt van gemaakt door zo veel mogelijk uitstel te vragen of zelfs verweer te voeren, zodat er nog meer uitstel beschikbaar komt in de dagvaardingsprocedure. Consequentie is dat er alsnog geen druk op de ketel komt.

 

Juist daarom werkt beslaglegging of een faillissementsaanvraag zo goed: dan is er weinig uit te stellen en is het ofwel de geldkraan dicht (bij beslag) of de stekker eruit (bij een faillissementsaanvraag). ;)

Je blijft wel heel erg preken voor eigen parochie. Zo vergeet je te vertellen dat beslag vaak geen doel treft (er moet bijv. maar net geld op de rekening staan op het moment van beslaglegging, inventaris is vaak niets waard, auto's zijn vaak geen eigendom enz.) en dat beslaglegging een paar duizend euro kan kosten (afhankelijk van een aantal factoren). En na faillissement krijgt men gemiddeld nog geen 7% van de vordering uitbetaald (en vaak helemaal niets).

 


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Juist daarom werkt beslaglegging of een faillissementsaanvraag zo goed: dan is er weinig uit te stellen en is het ofwel de geldkraan dicht (bij beslag) of de stekker eruit (bij een faillissementsaanvraag). ;)

 

Voor een beslaglegging of faillissementsaanvraag moet je toch ook eerst naar de rechter? Is dat dan een andere procedure die niet vertraagd kan worden door de schuldenaar?


Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zo vergeet je te vertellen dat beslag vaak geen doel treft...

Zijn daar cijfers van bekend? Is het een observatie? Maak je als advocaat en klant niet vooraf een inschatting van de meest kansrijke (en kosteneffectieve) aanpak?

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Juist daarom werkt beslaglegging of een faillissementsaanvraag zo goed: dan is er weinig uit te stellen en is het ofwel de geldkraan dicht (bij beslag) of de stekker eruit (bij een faillissementsaanvraag). ;)

 

Voor een beslaglegging of faillissementsaanvraag moet je toch ook eerst naar de rechter? Is dat dan een andere procedure die niet vertraagd kan worden door de schuldenaar?

Verlof voor conservatoir beslag kan je heel snel (in enkele dagen) voor elkaar krijgen. Een faillissementsaanvraag duurt inderdaad langer, maar gaat relatief ook sneller dan een 'normale rechtszaak'. Maar je hebt ook nog de optie van een kort geding, dat is dan weer een kwestie van niet meer dan een aantal weken.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

We drijven wel een beetje af van het probleem van Wesley.. het zijn we interessante bespiegelingen over voor en tegens van de mogelijkheden maar conreet helpen we hem nog niet echt verder.

 

De situatie is

- een factuur van ca 12.000 euro van ruim 8 maanden oud

- een factuur van ca 3.000 euro van 3 maanden oud bij een tweede onderneming van dezelfde eigenaar.

 

Voor beide facturen (worden wel aparte zaken denk ik omdat het aparte ondernemingen zijn) geldt niet langer dralen en morgen nog in actie komen. Beide facturen zijn (uitgaande van normale betaaltermijn van 30 dagen) ruim over hun betaaltermijn heen.

Omdat je al een aantal smoezen hebt gehoord is een incassobureau hier niet voor de hand liggend want die gaat ook nog proberen met aanmaning en/of betalingsregeling.

 

Het is dus tijd voor de deurwaarder of een advocaat. De afweging tussen die twee is vooral of je een juridisch geschil verwacht of dat je vooral maximale betalingsdruk wilt. Bij behoefte aan betalingsdruk is een deurwaarder prima, de meeste bedrijven snappen dan prima dat het nu menens is. Als je een geschil of gezeur verwacht dan kan een advocaat handiger zijn.

Mijn ervaring is dat men bij een brief van een advocaat sneller in verweer gaat, terwijl men bij een deurwaarder meer druk voelen tot betalen (men kent deze immers van beslagleggingen en openbare verkopingen)

 

Een faillissementsaanvraag of dreigend beslag is echt een fase verder voor mij en dat hoeft niet weer maanden te duren. Het kan best zijn dat je na 1 of 2 weken al tot de conclusie komt op basis van de genomen acties dat dit nodig is als dwangmiddel maar ik zou er nooit mee beginnen, mede gezien de gerelateerde kosten. Ondanks dat er natuurlijk ook ondernemers zijn die overal lak aan lijken te hebben in de meeste gevallen reageren ondernemers wel op een deurwaarder of advocaat

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zo vergeet je te vertellen dat beslag vaak geen doel treft...

Zijn daar cijfers van bekend? Is het een observatie? Maak je als advocaat en klant niet vooraf een inschatting van de meest kansrijke (en kosteneffectieve) aanpak?

 

Een goede jurist geeft een goede inschatting :-).

Indien men niet kan betalen (waar het hier op lijkt) staat er vaak dus weinig op de rekening, dan is een beslaglegging die incl. externe kosten van deurwaarder, griffierecht en bankkosten, een paar duizend euro kost een duur grapje.... Ik spreek uit ervaring, cijfers zullen er ongetwijfeld zijn. Misschien zit er een deurwaarder hier op het forum?

 


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het is dus tijd voor de deurwaarder of een advocaat.

Weer te kort door de bocht; de vorderingen vallen onder de kantonrechtersgrens (sector kanton). Een jurist kan dit ook en een (goede) incassopraktijk procedeert ook. Voor het betekenen van een dagvaarding heb je, of je nu een advocaten- of juristen- of incassopraktijk hebt, altijd een deurwaarder nodig.


Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

 

Het is dus tijd voor de deurwaarder of een advocaat. De afweging tussen die twee is vooral of je een juridisch geschil verwacht of dat je vooral maximale betalingsdruk wilt. Bij behoefte aan betalingsdruk is een deurwaarder prima, de meeste bedrijven snappen dan prima dat het nu menens is. Als je een geschil of gezeur verwacht dan kan een advocaat handiger zijn.

Ondanks dat er natuurlijk ook ondernemers zijn die overal lak aan lijken te hebben in de meeste gevallen reageren ondernemers wel op een deurwaarder of advocaat

 

 

Juist omdat hier een gerede kans is dat de vorderingen ook na bemoeienis van één van de besproken drukmiddelen niet of niet geheel kunnen worden voldaan, is het voor TS van belang om de kosten te beperken. Uiteraard liefst zonder de kansen op een goed resultaat te verkleinen. Het inschakelen van een (goede) jurist, kan dan de beste (goedkopere) optie zijn. Dat geldt natuurlijk voor alles waar je als ondernemer je geld in stopt. Daarmee wil ik overigens niet suggereren dat er geen verschil is tussen advocaat en jurist maar (nogmaals) dat een goede jurist in bepaalde gevallen de betere (goedkopere) keus kan zijn.

 

Ik zou, voor ik een keuze zou maken, eerst de financiële situatie laten beoordelen door een specialist. Vaak is de eerste aanvraag gratis.

 


 Kemdirect Powergel toiletvloeistof voor camper en caravan 

Frikanburger® merknaam en auteursrecht voor een prikkie. 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Het ligt (in theorie) veel simpeler: geen nieuwe werkzaamheden aanvangen bij een openstaande rekening. Wesley, betreft het internationale handel of niet? Dan ligt de zaak namelijk heel anders.

 

Waarom maandenlang alleen e-mails en telefoongesprekken? Dat is m.i. te afwachtend, je had bijvoorbeeld ook al tussentijds werkzaamheden voor het tweede project kunnen staken in afwachting van (deel)betaling...

 

Groet,

 

Highio

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Lening is ex btw bedrag, btw apart mee financieren of gelijk laten betalen bij aanvang lening. Klant krijgt btw immers theoretisch terug....

 

Ik heb dit nu een keer zo opgelost, goed duurt 5 jaar dat ik alles heb, maar klant is nu wel te boven en draait weer goed.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Excuses voor mijn late reactie, drukke dagen zo aan het einde van het jaar.

Bedankt iedereen voor alle reacties! Ik heb ze een voor een zo goed mogelijk proberen te begrijpen.

Ik wil graag eerst focussen op het grootste bedrag.

 

Wat ik ben vergeten erbij te vermelden is dat de opdrachtgever een Nederlands bedrijf is. Wij (opdrachtnemer) zijn een Chinees bedrijf in China. De opdrachten zijn uitgevoerd in China. Het gaat hierbij niet om producten, maar om services. (om de klant op dit moment niet online vindbaar te maken, wil ik liever niet specifiek uitleg geven)

[*] Brengt dit veranderingen teweeg?

 

Na het lezen van de reacties denk ik aan hetvolgende:

[*] vorige week was er een herrinering gemaild

[*] gesprek aangaan als laatste peiling van hoe de klant ervoor staat en erover denkt voordat wij vervolgstappen nemen.

[*] actie ondernemen, niet meer wachten >>> aangetekende aanmaningsbrief zal zsm de deur uit gaan.

[*] mocht er niet betaald worden na aanmanings periode (7dgn), advocaat inschakelen.

- Incasso/deurwaarder heeft dezelfde rechten als wijzelf. Advocaat kan meer, papierwerk bekijken en via rechtsgang betaling afdwingen

- Omzetting lening in onderpand goederen >>> klinkt omslachtig en zorgt het wellicht niet meer extra inspanning en tijdsverlies? Ik zal het zelf eens navragen.

- Beslaglegging of faillisementsaanvraag >>> klinkt dramatisch, grote gevolgen? Ik zal navraag doen bij een advocaat.

 

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 6 leden online en 122 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept