• 0

Wel of geen btw voor hergebruikte goederen?

Hoi allemaal,

 

Ik zit met een lastige vraag waar ik zelf niet uit kom mede door verschillende uitspraken van accountant en collega bedrijven. Het zoeken op Google mbv verschillende zoekwoorden kan ik helaas weinig tot geen informatie hierover vinden. Uiteraard ga ik zeer binnenkort de belastingdienst vragen maar omdat ik me op glad ijs begeef wil ik graag goed beslagen het ijs betreden. Wat is het geval?

 

Ik verkoop en verhandel veelal retread banden. Kort samengevat zijn dat gebruikte banden (karkassen) die van hiel tot hiel worden voorzien van een nieuwe laag waardoor deze banden opnieuw gebruikt kunnen worden als volwaardige banden.

 

Bij de start van mijn bedrijf had ik een administratiekantoor uit Assen. Ik heb haar geïnformeerd over de banden en dat het eigenlijk gebruikte banden zijn en bij de productie 100% gebruikt materiaal wordt gebruikt. Ze zegt dat ze dit heeft uitgezocht en heeft mij duidelijk gemaakt dat ik over alle banden het huidige btw (21%) moet berekenen.

 

Echter, een aantal van mijn collega bedrijven verkopen ook deze zogenaamde retreads en berekenen naar de klant geen btw. Zij beweren dat het een gebruikt product betreft en voor 100% uit gebruikt materiaal bestaat.

 

Ik zou heel graag willen weten wat nu juist is. Het antwoord kan ook meerdere zijn omdat ik weet dat voor bijvoorbeeld landbouw banden ook andere btw tarieven gehanteerd worden.

 

Zijn hier ondernemers die er bekend mee zijn en dit kunnen uitleggen wat nu de juiste benadering is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is vast nog iemand die er meer van weet maar volgens mij moet je naar je inkoop kijken. Is die zonder BTW dan mag je de margeregeling toepassen. Vergelijk het met een auto die van van een particulier koopt zonder BTW en weer doorverkoopt na eventuele reparaties/poetsen ed. Je berekent dan alleen BTW over je marge. Geen BTW is dus fout behalve als de inkoopprijs = verkoopprijs.

 

Link naar reactie
  • 0

Er inderdaad bepaalde btw tarieven voor margegoederen.

Het gaat er juist om over vernieuwde banden oftewel retreads voldoen aan de eisen als margegoederen. Bij de belastingdienst is dit niet terug te vinden. Maar het product bestaat uit 100% gebruikte materialen.

 

Ik hoop dat iemand anders hier eens zijn licht op kan werpen wie er nu gelijk heeft?

 

Link naar reactie
  • 0

Dit geldt voor alle vernieuwde banden, ook voor vernieuwde autobanden. Zelfs motorbanden worden al vernieuwd. En het aloude verhaal dat ze kwalitatief slecht zijn wil ik bij deze graag direct naar de eeuwige jachtvelden sturen want ALLE banden - dus ook de vernieuwde banden - moeten aan dezelfde eisen voldoen!

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees dat hier door het onvoldoende bekend zijn met de btw wetgeving leidt tot verkeerde conclusies.

 

Het is bij de margeregeling zo dat je geen btw op de factuur mag zetten. De koper kan op die manier geen btw terugvragen over zijn aankoop. Dat is dus vooral een methode die gebruikt wordt bij particuliere klanten of wat breder de klanten geen btw ondernemer zijn. Door toepassing van de margereling wordt de verkoopprijs incl btw lager wat dus voordelig is voor hen, Op de site van de belastingdienst staat het verschil tussen een goed dat onder de margeregeling wordt verkocht en onder de normale btw regels

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/bijzondere_regelingen/margeregeling/margegoederen/normaal_btw_berekenen_bij_margegoederen

 

Daar komen dus 2 verschillende prijzen uit de margeregeling pakt gunstig uit voor niet ondernemers.

Terwijl voor btw ondernemers de normale rekenmethode het beste uitpakt. Terwijl het voor jou als verkoper niets uitmaakt voor je winstmarge, die is in beide berekeningen gelijk.

 

In de boekhouding van jou collega's wordt er gewoon btw ingehouden je ziet het alleen niet terug op de factuur. Als jij aan de voorwaarden voldoet kun jij ook de margeregeling toepassen op de klanten die geen btw ondernemer zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 272 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.