• 0

vanuit WWB naar voorbereidingsperiode BBZ

Onlangs een gesprek gehad bij bureau zelfstandigen van mijn gemeente (onofficieel gesprek) met hoe ik zou kunnen starten vanuit mijn WWB uitkering.

Deze consulente gaaf aan dat er 2 fases zijn:

 

1. voorbereidingsperiode

2. daadwerkelijke BBZ traject.

 

Bij 1 zou je (met ondersteuning) een ondernemingsplan kunnen opzetten, het bedrijf oprichten (dus de holding/werk BV) of VOF enz.. Vervolgens de website kunnen bouwen en de andere voorbereidingen treffen.

 

2 zou starten op moment dat je ook echt winst zou gaan maken met bedrijf.

 

Voor 1 zou je veel makkelijker toestemming moeten krijgen als voor 2.

 

Zo is mij dat daar verteld dus.

 

Nu lees ik elders echter heel andere dingen, zo zou je om voor voorbereidingsperiode toegelaten te worden als een ondernemingsplan moeten tonen dat door hun beoordeeld wordt.

 

Hoe zit dat nu precies en wat mag je in welke fase en hoe zit dat met rechten en plichten voor beide fases.

 

Ik verwacht dat ik voornamelijk voorbereidingsperiode nodig heb om:

- ondernemingsplan verder af te maken

- holding BV op te zetten

- met Holding deelname te nemen in een werk BV

- vanuit werk BV website te laten bouwen

- Website uitgebreid te testen met paar eerste gebruikers.

 

Zodra website gebouwd en goed getest is verwacht ik verder geen BBZ traject nodig te hebben. Hoef geen investering te hebben (doet iemand anders), en verwacht dusdanig snel omzet te hebben dat ik snel van kan leven (heb maar paar honderd euro per maand nodig om uit WWB te komen).

 

 

wie kan me dus vertellen hoe dit nu precies zit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Als jij voor dat alles een plan maakt waarin je uitlegt dat je tijd moet besteden, maar dat er geen geld nodig is, lijkt mij juist een BBZ aanvraag nuttig. Vergeet niet dat de BBZ niet alleen maar de - vaak besproken - lening is, maar ook de uitkering, bij wijze van voorschot, van een bedrag gelijkt aan de WWB uitkering.

Voordeel van die BBZ aanvraag is dan ook dat jouw plannen extern getoetst worden bij de aanvraag en dat je makkelijker een vinger aan de pols houdt of je plannen ook slagen, terwijl wanneer die plannen niet slagen, je geen schepen achter je verbrand hebt.

Een laatste, niet onbelangrijk, voordeel is dat je bij zo'n BBZ ook nog eens het voordeel hebt dat de uitkering als voorschot verstrekt wordt, zodat je liquiditeitsdruk minder is dan wanneer je zonder uitkering start.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij dus enkel en alleen om het ontvangen van doorbetaling WWB gedurende de opstartperiode van 3 tot 5 maanden.

 

BBZ krijgen zelf wordt heel lastig gezien mijn geschiedenis met gemeente, maar volgens die medewerker van Bureau zelfstandigen zou een voorbereidingsperiode makkelijker moeten zijn.

 

Maar de info over wat je onder voorbereidingsperiode wel en niet mag en wat voorwaarden zijn om voor voorbereidingsperiode in aanmerking te komen zijn me dus onduidelijk.

Link naar reactie
  • 0

Deze consulente gaaf aan dat er 2 fases zijn:

 

1. voorbereidingsperiode

2. daadwerkelijke BBZ traject.

 

Bij 1 zou je (met ondersteuning) een ondernemingsplan kunnen opzetten, het bedrijf oprichten (dus de holding/werk BV) of VOF enz.. Vervolgens de website kunnen bouwen en de andere voorbereidingen treffen.

 

2 zou starten op moment dat je ook echt winst zou gaan maken met bedrijf.

 

Volgens mij zit dat anders. In de voorbereidingsfase richt je nog niet het bedrijf op. Daarin doe je onderzoek en maak je een plan, met behoud van uitkering. Daarna wordt beoordeeld of je bedrijf levensvatbaar is, op basis van het plan. In de realisatiefase richt je het bedrijf op en stopt de WWB uitkering, ook als je geen winst maakt. Voor de realisatiefase kom je mogelijk in aanmerking voor een BBZ krediet, zulks te beoordeling van de gemeente. Als het bedrijf niet goed loopt, kom je mogelijk in aanmerking voor een BBZ uitkering.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

oke daar was ik al bang voor, info zoals ik die gekregen heb van de gemeente klopt totaal niet.

Volgens haar kon ik dus bedrijf al oprichten, website bouwen en pas als er geld verdiend ging worden eindigde de voorbereidingsperiode.

 

En bij mij gaat het nu juist om die periode van oprichten bedrijf en bouw van website. Maar beide kunnen dus niet onder voorbereidingsperiode.

Conclusie is dat ik dus niks aan voorbereidingsperiode heb maar direct daadwerkelijke BBZ moet aanvragen, en dat zal zondemeer afgewezen worden (zonder dat ze er in het geheel al naar kijken) en dus enkel maar weer rechtszaken daarover opleveren helaas.

Link naar reactie
  • 0

Kijk hier eens bij de Rijksoverheid. De regelingen worden echter uitgevoerd door de gemeente. Om een goed beeld te krijgen van jouw mogelijkheden in jouw specifieke situatie in jouw gemeente, en de combinatie van WWB, BBZ krediet en BBZ uitkering, kan ik je toch het beste terugverwijzen naar de gemeente.

 

Aanvulling: wat mogelijk verwarrend kan zijn geweest in het gesprek met de gemeente is een andere lening. Tijdens de planfase kun je namelijk ook al een lening krijgen voor de kosten die moet maken voor onderzoek. Dat is wat anders dan het BBZ krediet dat bedoeld is al startkapitaal. Voor een lening voor de onderzoeksfase kan de gemeente enige informatie verlangen over je plannen; als het bij voorbaat niet haalbaar lijkt, dan zal de gemeente waarschijnlijk ook geen geld voor onderzoek verstrekken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Kijk hier eens bij de Rijksoverheid. De regelingen worden echter uitgevoerd door de gemeente. Om een goed beeld te krijgen van jouw mogelijkheden in jouw specifieke situatie in jouw gemeente, en de combinatie van WWB, BBZ krediet en BBZ uitkering, kan ik je toch het beste terugverwijzen naar de gemeente.

 

Aanvulling: wat mogelijk verwarrend kan zijn geweest in het gesprek met de gemeente is een andere lening. Tijdens de planfase kun je namelijk ook al een lening krijgen voor de kosten die moet maken voor onderzoek. Dat is wat anders dan het BBZ krediet dat bedoeld is al startkapitaal. Voor een lening voor de onderzoeksfase kan de gemeente enige informatie verlangen over je plannen; als het bij voorbaat niet haalbaar lijkt, dan zal de gemeente waarschijnlijk ook geen geld voor onderzoek verstrekken.

er kan geen enkele verwarring geweest zijn, heb duidelijk aangegeven dat ik geen enkele investering nodig heb, enkel doorbetaling WWB gedurende opstart.

Ze heeft heel duidelijk onjuiste info gegeven over dat ik bedrijf al kon oprichten gedurende voorbereidingsfase en de website dan kon bouwen.

 

Juist die volgorde is van belang zodat de BV ook zelf opdracht voor die bouw kan geven en niet een prive persoon die opdracht geeft en daarna weer in de BV moet worden ingebracht.

 

Enige dat ik nodig heb is doorbetaling WWB gedurende 3 tot 5 maanden opstart.

Maar BBZ gaat hierin dus niet de oplossing zijn, dat duurt 26 weken, dan krijg je een nee, daarna bezwaar en beroep bij rechtbank dus voordat daarover duidelijkheid is zijn we 1 a 2 jaar verder.

 

Dus toch weer opzoek naar een andere oplossing helaas.

 

En bij gemeente kom ik juist vandaan, daar had ik deze info vandaan.

Link naar reactie
  • 0

Het is toch gemeentelijk beleid, daar zit hem ook de verwarring.

Wat je landelijk vindt zijn niet meer dan richtlijnen. Gemeentes worden steeds vrijer op dit gebied,

zie ook de verschillende discussies rond bijv het basisinkomen (ook o.a. op deze site)

 

Naast dat iedere gemeente er dus net iets anders tegenaan kan kijken, krijg je dus ook nog dat zeker in een grotere gemeente als Nijmegen verschillende consulenten een verschillend geluid laten horen.

Van Nijmegen weet k dat ze al wat opener staan om te experimenteren met basisinkomen. Er zijn dus zeker groeperingen, stromingen aldaar om het eens langs die weg te zoeken. Misschien moet je eens gaan praten met mensen van een (de juiste) politieke partij.

Link naar reactie
  • 0

Het is toch gemeentelijk beleid, daar zit hem ook de verwarring.

Wat je landelijk vindt zijn niet meer dan richtlijnen. Gemeentes worden steeds vrijer op dit gebied,

zie ook de verschillende discussies rond bijv het basisinkomen (ook o.a. op deze site)

 

Naast dat iedere gemeente er dus net iets anders tegenaan kan kijken, krijg je dus ook nog dat zeker in een grotere gemeente als Nijmegen verschillende consulenten een verschillend geluid laten horen.

Van Nijmegen weet k dat ze al wat opener staan om te experimenteren met basisinkomen. Er zijn dus zeker groeperingen, stromingen aldaar om het eens langs die weg te zoeken. Misschien moet je eens gaan praten met mensen van een (de juiste) politieke partij.

contact met politieke partij betreffende basisinkomen heb ik al gehad en ontvang de nieuwsbrief daarover. Op dit moment nog te weinig vorderingen daarin om het op die manier op te lossen.

 

Ik ben bang dat de info gewoon niet juist was omdat het (volgens mij) een medewerker betrof die er nog maar net werkt.

 

Het zou bij mij om 3 a 5 maanden a 500 euro gaan die ik WWB uitkering doorbetaald moet hebben.

Link naar reactie
  • 0
Het zou bij mij om 3 a 5 maanden a 500 euro gaan die ik WWB uitkering doorbetaald moet hebben.

 

 

Dit bedrag verdien je met een schoonmaakbaantje van gemiddeld 10 uur per week. Dan hou je ruim voldoende uren over om aan de webshop te werken. (krantenbaan, pakjes bezorgen e.d. zijn ook een optie)

 

geen gezeur met allerlei gemeentelijke regelingen, voorwaarden en mogelijke terugbetalingen. ;) Gewoon een beetje "out off the box denken" zeker als je verder weinig kapitaal nodig hebt.

 

En wie weet vind je het zo leuk dat je in no time je eigen schoonmaakbedrijf hebt. ;D Nijmegen-Waddinxveen ligt net te ver uit elkaar anders kon je zo aan de slag. :P

 

Link naar reactie
  • 0

Het zou bij mij om 3 a 5 maanden a 500 euro gaan die ik WWB uitkering doorbetaald moet hebben.

 

 

Dit bedrag verdien je met een schoonmaakbaantje van gemiddeld 10 uur per week. Dan hou je ruim voldoende uren over om aan de webshop te werken. (krantenbaan, pakjes bezorgen e.d. zijn ook een optie)

 

geen gezeur met allerlei gemeentelijke regelingen, voorwaarden en mogelijke terugbetalingen. ;) Gewoon een beetje "out off the box denken" zeker als je verder weinig kapitaal nodig hebt.

 

En wie weet vind je het zo leuk dat je in no time je eigen schoonmaakbedrijf hebt. ;D Nijmegen-Waddinxveen ligt net te ver uit elkaar anders kon je zo aan de slag. :P

 

 

dat valt dus helaas tegen.

zeker als je al met onzin afwijzingen te maken krijgt als dat je "niet voldoende ervaring hebt" voor functie vakkenvuller.

En gemiddelde loon van parttime banen ligt rond de 8,50 bruto per uur voor mijn leeftijd (5,10 netto per uur!!??) maakt een 98 uur per maand om aan de 500 netto te komen is 22,8 uur per week.

 

Ik heb er al heel vaak naar gekeken, maar of aantal uur is veel te hoog (3 volledige dagen of loon is dus zo extreem laag dat je teveel uur aan kwijt bent en geen tijd meer voor werkzaamheden bedrijf over houd. Ik heb hier in elkgeval nog niks geschikt voor kunnen vinden helaas.

 

Link naar reactie
  • 1

Vraag me af hoe je aan dit soort info komt.

 

Bij parttime banen tot ongeveer 500/maand is bruto nagenoeg netto bij juiste toepassing loonheffingskorting. Minimum uurloon bij 36 uur of minder is € 9,78. Uurloon schoonmaak € 11,35

 

en tijdelijk iets meer uren maken is ook nog nooit iemand van dood gegaan. Zo heb ik ooit om uit de sores te komen 2 baantjes gehad waarmee ik 70 uur per week maakte. ;)

 

Maar belangrijker is eigenlijk: als je iets wil gewoon je schouders er onder zetten en er voor gaan. WWB, BBz en noem maar op zijn regelingen die je aan het lijntje houden en waar je niets mee op schiet.

 

Weet waar ik over praat, in 2013 met 1000 euro mijn bedrijf begonnen en momenteel draait het als een tierelier. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij dus enkel en alleen om het ontvangen van doorbetaling WWB gedurende de opstartperiode van 3 tot 5 maanden.

Ik heb het idee dat het hier mis gaat. Volgens mij kun je geen PW (Participatiewet - was WWB) doorbetaald krijgen tijdens de opstartperiode. Op het moment dat je namelijk begint met ondernemen stopt simpelweg je uitkering.

 

De Bbz kun je gebruiken voor het aanvragen van een starterskrediet. Als je aan bijvoorbeeld 5.000 euro voldoende zou hebben, dan zou je dus een onderbouwde aanvraag kunnen indienen voor dát bedrag. Dit starterskrediet (maximaal zo'n 35.000 euro) is trouwens niet gratis. Je moet gewoon rente betalen en wordt ook niet omgezet in een gift, als het mis mocht gaan. De rentelasten zijn uiteraard wel fiscaal aftrekbaar, maar je moet het geleende bedrag wel gewoon terugbetalen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij dus enkel en alleen om het ontvangen van doorbetaling WWB gedurende de opstartperiode van 3 tot 5 maanden.

Ik heb het idee dat het hier mis gaat. Volgens mij kun je geen PW (Participatiewet - was WWB) doorbetaald krijgen tijdens de opstartperiode. Op het moment dat je namelijk begint met ondernemen stopt simpelweg je uitkering.

 

De Bbz kun je gebruiken voor het aanvragen van een starterskrediet. Als je aan bijvoorbeeld 5.000 euro voldoende zou hebben, dan zou je dus een onderbouwde aanvraag kunnen indienen voor dát bedrag. Dit starterskrediet (maximaal zo'n 35.000 euro) is trouwens niet gratis. Je moet gewoon rente betalen en wordt ook niet omgezet in een gift, als het mis mocht gaan. De rentelasten zijn uiteraard wel fiscaal aftrekbaar, maar je moet het geleende bedrag wel gewoon terugbetalen.

Tijdens voorbereidingsperiode kan dat wel, als je daadwerkelijk BBZ krijgt dan wordt dat levensonderhoud eventueel als lening verstrekt.

 

Maar probleem is dat ik dus niks aan voorbereidingsperiode heb, gaat echt om periode tussen inschrijven van bedrijf (oprichten BV/Holding), bouw website en daadwerkelijke start waarbij we klanten gaan bedienen. die periode moet ik overbruggen.

Link naar reactie
  • 0

Vraag me af hoe je aan dit soort info komt.

 

Bij parttime banen tot ongeveer 500/maand is bruto nagenoeg netto bij juiste toepassing loonheffingskorting. Minimum uurloon bij 36 uur of minder is € 9,78. Uurloon schoonmaak € 11,35

 

en tijdelijk iets meer uren maken is ook nog nooit iemand van dood gegaan. Zo heb ik ooit om uit de sores te komen 2 baantjes gehad waarmee ik 70 uur per week maakte. ;)

 

Maar belangrijker is eigenlijk: als je iets wil gewoon je schouders er onder zetten en er voor gaan. WWB, BBz en noem maar op zijn regelingen die je aan het lijntje houden en waar je niets mee op schiet.

 

Weet waar ik over praat, in 2013 met 1000 euro mijn bedrijf begonnen en momenteel draait het als een tierelier. :)

 

 

kwa loonbelasting ga ik gewoon uit van laagste schijf dus 40% belasting.

Weet niet of het kwa belasting nog verschil maakt dat het dus naast een parttime inkomen van partner is.

En nee van meer uren werken ga je niet dood, maar gaat heel veel tijd in voorbereiding van bedrijf zitten, veel uren die ik perse overdag moet maken en daarnaast ook met kinderen zit die niet zomaar naar buitenschoolse opvang kunnen.

Ga graag aan de slag maar situatie is dermate complex (veel meer als hier beschreven) dat dit in de praktijk dus erg lastig blijkt.

 

Moet dus nog veel "creatiever" worden om hier een "oplossing" voor te vinden.

 

 

Overigens uurlonen gehaald uit diverse advertenties die ik gevonden heb bij zoektocht naar parttime banen.

Link naar reactie
  • 0
kwa loonbelasting ga ik gewoon uit van laagste schijf dus 40% belasting. Weet niet of het kwa belasting nog verschil maakt dat het dus naast een parttime inkomen van partner is.

 

dat is idd iets te kort door de bocht. Met loonheffingskorting zijn baantjes tot 500 euro nagenoeg netto op wat inhouding van premies na. Als je partner ook parttime werkt maakt dat niet uit omdat ieder zijn eigen IB (loonheffing) betaalt.

 

Bij fiscaal partner moet je wel rekening houden met de gezamenlijke inkomens voor de toeslagen. En als een van de partners 0 inkomen heeft kan die onder voorwaarden de algemene heffingskorting uitbetaald krijgen. (mits de ander voldoen belasting betaald) Kortom bruto en netto zijn 2 verschillende dingen die van veel factoren afhangen.

 

Link naar reactie
  • 0

kwa loonbelasting ga ik gewoon uit van laagste schijf dus 40% belasting. Weet niet of het kwa belasting nog verschil maakt dat het dus naast een parttime inkomen van partner is.

 

dat is idd iets te kort door de bocht. Met loonheffingskorting zijn baantjes tot 500 euro nagenoeg netto op wat inhouding van premies na. Als je partner ook parttime werkt maakt dat niet uit omdat ieder zijn eigen IB (loonheffing) betaalt.

 

Bij fiscaal partner moet je wel rekening houden met de gezamenlijke inkomens voor de toeslagen. En als een van de partners 0 inkomen heeft kan die onder voorwaarden de algemene heffingskorting uitbetaald krijgen. (mits de ander voldoen belasting betaald) Kortom bruto en netto zijn 2 verschillende dingen die van veel factoren afhangen.

 

algemene heffingskorting minstverdienende partner is een jaarlijks terugkerend probleem hier (afgelopen jaren steeds probleem mee).

Als ik bij belastingdienst op basis van geschat inkomen aan begin van jaar dat aanvraag dan krijg ik als uitslag dat ik geen recht op heb.

De gemeente houd met uitbetalen WWB echter die algemene heffingskorting wel gewoon in op WWB.

Bij aangifte inkomstenbelasting komt er vervolgens uit dat ik nog enkele honderden euro's belasting moet betalen. en bij definitieve aanslag inkomstenbelasting blijkt vervolgens dat ik toch recht had (deel) op algemene heffingskorting, maar deze wordt vervolgens niet uitbetaald maar verrekend met een belastingschuld.

 

hier wil ik mee aangeven dat belasting voor mij een raadsel is en ook voor de belastingdienst zelf en dat je dus pas bij definitieve aanslag inkomstenbelasting weet wat je overhoud. Voor mij in elkgeval een raadsel wat ik aan eind van verhaal overhoud van een parttime baan en daarom dus van ergste uitga.

 

Maar goed blijkbaar hou je van parttime dus meer over als ik dacht, daar ging ik dus wel altijd vanuit als ik naar die banen kijk en een bruto uurloon van 8,50 per uur zie.

Kan hierbij ook geen hulp van gemeentelijk werkbedrijf vragen, die weigeren namelijk te helpen zoeken naar parttime baan maar als je daar zit komen ze enkel met fulltime banen omdat dat voor hun makkelijker is.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt nu vijf keer een topic geopend. In ieder topic krijg je nuttige antwoorden en handvatten om zelf verder mee te gaan. En in elk topic zie jij bij elk antwoord minimaal een beer op de weg. Zo kunnen we natuurlijk wel bezig blijven.

 

Pak jezelf bij de kladden en start die onderneming! Of kijk eens goed in de spiegel en stel jezelf de vraag: "Is ondernemen wel iets voor mij?"

 

Ondernemen is stappen zetten, op zijn tijd risico nemen en vooral doen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt nu vijf keer een topic geopend. In ieder topic krijg je nuttige antwoorden en handvatten om zelf verder mee te gaan. En in elk topic zie jij bij elk antwoord minimaal een beer op de weg. Zo kunnen we natuurlijk wel bezig blijven.

 

Pak jezelf bij de kladden en start die onderneming! Of kijk eens goed in de spiegel en stel jezelf de vraag: "Is ondernemen wel iets voor mij?"

 

Ondernemen is stappen zetten, op zijn tijd risico nemen en vooral doen.

Geen probleem om morgen te starten. maar dan moeten we met 4 personen dus de komende 3 tot 5 maanden rondkomen van iets minder als 800 euro per maand. dat kan als ik stop met betalen van mijn huur en/of andere zaken.

Maar dan heb ik dus grote kans dat ik voordat ik geld verdien met bedrijf uit huis gezet ben, electra is afgesloten of wat dan ook.

Heb paar jaar van 65% bijstandsnorm geleefd en dat heeft me zeer grote problemen opgeleverd (lees schulden en niet de zorg aan kinderen kunnen geven die nodig hadden).

Niet zo gek dus dat ik graag gedurende de eerste 3 tot 5 maanden waarvan zeker is dat er geen inkomsten zijn op zijn minst in elkgeval op bijstandsniveau wil blijven?

 

Of is volgens jou dus een veel beter besluit (en een betere ondernemer) iemand die dus voor de start van zijn bedrijf zichzelf en gezin in de problemen stort door zonder geld te gaan zitten zodat je je rekeningen niet kan betalen?

 

Link naar reactie
  • 0

Of is volgens jou dus een veel beter besluit (en een betere ondernemer) iemand die dus voor de start van zijn bedrijf zichzelf en gezin in de problemen stort door zonder geld te gaan zitten zodat je je rekeningen niet kan betalen?

Een beter besluit is om helemaal niet te ondernemen zonder fatsoenlijke financiële basis. Je neemt immers risico met geld dat je niet hebt of risico met geld van een ander of risico met geld uit de toekomst. Daarom wordt hier ook aangeraden om in loondienst te gaan. Eérst stabiele basisinkomsten. Dán pas (ernaast) ondernemen. Dat doen overigens veel startende ondernemers. Die gaan gewoon werken voor hun geld, terwijl ze daarnaast een onderneming op proberen te zetten (zonder gezeur van de gemeente).

 

Een baantje van 16 tot 24 uur kan al voldoende zijn om netto een vaste basis te hebben. Bovendien hóef je niet een uitkering aan te vragen bij de gemeente. Met een baan voor een aantal dagen, is het misschien zelf wel handig om de uitkering gewoon on hold te zetten. Dan kun je daarnaast doen wat je wil, zonder dat ze je nog op je vingers blijven kijken.

 

Het voordeel van inkomen uit arbeid is dat je niet afhankelijk bent van de voorwaarden van de uitkeringsinstantie. Er wordt ook niets op je (eigen!) arbeidsinkomen ingehouden, zodra je gaat ondernemen. Je kunt ook gewoon jezelf rustig inschrijven bij de Kamer van Koophandel, als je zelf je eigen inkomen verwerft.

 

Het lijkt erop dat je wellicht een bepaalde uitkeringstunnelvisie hebt ontwikkeld. Dat is geen verwijt, maar iets wat ik vaker zie bij mensen die (te) lang in een uitkeringssituatie hebben verkeerd. Op den duur ga je jezelf iets te veel richten op de regels en voorwaarden van die uitkering in plaats van dat je je richt op een situatie waarin die uiterking er helemaal niet meer is.

 

Een ander voordeel van het hebben van een eigen arbeidsinkomen, is dat je arbeidskorting ontvangt. Je betaalt dus nóg minder belasting dan bij een uitkering van gelijke hoogte. En met kinderen hebt je ook nog eens recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting aan het eind van het jaar. Die krijg je al als je meer dan zo'n 5.000 euro zélf verdient.

 

Vervolgens kun je eigen ondernemen wat je wilt en er zo lang over doen als je wilt, omdat je immers nu zelf voor die 500 euro in de maand zorgt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

hier wil ik mee aangeven dat belasting voor mij een raadsel is en ook voor de belastingdienst zelf en dat je dus pas bij definitieve aanslag inkomstenbelasting weet wat je overhoud.

Maar dat klopt ook (bijna): pas bij de aangifte weet je precies wat je echt overhoudt in jouw persoonlijke situatie, met alle inkomsten, uitgaven en aftrekposten die bij jou van toepassing. Bij een dienstbetrekking is dat met enige kennis echter wel globaal voorspelbaar, omdat het inkomstenbelastingstelsel best logisch in elkaar zit.

 

Als ondernemer is het resultaat veel minder voorspelbaar, want inkomsten en uitgaven variëren sterk. Meestal gaat de kost voor de baat uit, maar soms komen eerst de inkomsten en later de kosten. Er is ook niet een specifiek moment waarop je onderneming omslaat naar winstgevend (zoals je noemde in je openingspost in dit draadje). Tot de laatste dag van het jaar kunnen er meevallers en tegenvallers komen. Je kunt daarom hooguit achteraf concluderen dat een boekjaar als totaal winstgevend was. Of niet.

 

Het zou bij mij om 3 a 5 maanden a 500 euro gaan die ik WWB uitkering doorbetaald moet hebben.

(...)

Maar probleem is dat ik dus niks aan voorbereidingsperiode heb, gaat echt om periode tussen inschrijven van bedrijf (oprichten BV/Holding), bouw website en daadwerkelijke start waarbij we klanten gaan bedienen. die periode moet ik overbruggen.

Je lijkt rotsvast overtuigd dat je slechts 1.500 tot 2.500 euro nodig hebt en dat het dan vanzelf gaat. Uitzonderingen daargelaten is die kans echter heel klein. Ondernemen kent vele hobbels en gevaren. Ik kan me echter voorstellen dat je vanuit je huidige financiële situatie droomt van zo'n succes. Realistisch is dat over het algemeen helaas niet.

 

Ik bedoel het niet onaardig, maar heel serieus: als ik lees hoe je praat over geld en ondernemen (ook in andere draadje) vraag ik me echt af of het wel zo verstandig is om (nu) te gaan ondernemen. Ondernemen vergt een financieel lange termijn perspectief en een vangnet voor de risico's. Als je nu al zo'n bedrag tekort komt, hoe ga je dan investeren en klappen opvangen?

 

Misschien kun je je route van WWB naar Ondernemerschap toch via een dienstbetrekking laten lopen, waarbij de onderneming begint als hobby. Als de klanten binnenstromen kun je altijd nog je ontslag nemen. Ondertussen heb je dan wel alvast een loondienstinkomen waar ook je gezin van profiteert. Mogelijk kun je ook eerst wat sparen. Het geeft je ook de tijd om je nog wat beter te oriënteren op ondernemen en geldzaken, en vooral de combinatie daartussen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Of is volgens jou dus een veel beter besluit (en een betere ondernemer) iemand die dus voor de start van zijn bedrijf zichzelf en gezin in de problemen stort door zonder geld te gaan zitten zodat je je rekeningen niet kan betalen?

Een beter besluit is om helemaal niet te ondernemen zonder fatsoenlijke financiële basis. Je neemt immers risico met geld dat je niet hebt of risico met geld van een ander of risico met geld uit de toekomst. Daarom wordt hier ook aangeraden om in loondienst te gaan. Eérst stabiele basisinkomsten. Dán pas (ernaast) ondernemen. Dat doen overigens veel startende ondernemers. Die gaan gewoon werken voor hun geld, terwijl ze daarnaast een onderneming op proberen te zetten (zonder gezeur van de gemeente).

Dit is niet mijn eerste bedrijf. Vorige bedrijf heb ik 3 jaar terug moeten stoppen door diverse problemen. na die tijd geen baan kunnen vinden (heb vrijwel geen opleiding en ben te oud/duur voor werkgevers.

Daarnaast is bedrijf welke ik wil starten niet geschikt om parttime te doen naast een (fultime) baan.

Het geld wat gebruikt wordt voor opzetten van bedrijf komt van een partner, een ervaren ondernemer waarmee ik dit samen ga doen.

Een baantje van 16 tot 24 uur kan al voldoende zijn om netto een vaste basis te hebben. Bovendien hóef je niet een uitkering aan te vragen bij de gemeente. Met een baan voor een aantal dagen, is het misschien zelf wel handig om de uitkering gewoon on hold te zetten. Dan kun je daarnaast doen wat je wil, zonder dat ze je nog op je vingers blijven kijken.

Uitkering staat deze maand overigens op holt omdat ik deze maand andere inkomsten heb.

Had in september de gemeente gevraagd om uitkering op holt te zetten voor December en mogelijk november. Uiteindelijk had ik november ook kunnen werken, maar kreeg pas laatste week novembertoestemming dus november lukte al niet meer (kon niet eerder omdat je in WWB toestemming moet hebben om freelance werkzaamheden te mogen verrichten).

Maar verder is vinden van passend werk dus erg lastig en als je wat kan vinden werkt de gemeente niet mee.

Het voordeel van inkomen uit arbeid is dat je niet afhankelijk bent van de voorwaarden van de uitkeringsinstantie. Er wordt ook niets op je (eigen!) arbeidsinkomen ingehouden, zodra je gaat ondernemen. Je kunt ook gewoon jezelf rustig inschrijven bij de Kamer van Koophandel, als je zelf je eigen inkomen verwerft.

 

Het lijkt erop dat je wellicht een bepaalde uitkeringstunnelvisie hebt ontwikkeld. Dat is geen verwijt, maar iets wat ik vaker zie bij mensen die (te) lang in een uitkeringssituatie hebben verkeerd. Op den duur ga je jezelf iets te veel richten op de regels en voorwaarden van die uitkering in plaats van dat je je richt op een situatie waarin die uiterking er helemaal niet meer is.

Heb dit uiteraard geprobeerd maar lukt dus simpelweg niet. Ook werkbedrijf en een eerder ingehuurd reintergratie buureau kunnen niks met mij doordat ik door mijn situatie en omstandigheden niet bemiddelbaar ben voor normale fulltime baan.

Een ander voordeel van het hebben van een eigen arbeidsinkomen, is dat je arbeidskorting ontvangt. Je betaalt dus nóg minder belasting dan bij een uitkering van gelijke hoogte. En met kinderen hebt je ook nog eens recht op de inkomensafhankelijke combinatiekorting aan het eind van het jaar. Die krijg je al als je meer dan zo'n 5.000 euro zélf verdient.

 

Vervolgens kun je eigen ondernemen wat je wilt en er zo lang over doen als je wilt, omdat je immers nu zelf voor die 500 euro in de maand zorgt.

 

Keus is nu dus meer tussen of komende jaren in WWB blijven of dus toch ook zelf weer iets gaan doen en eruit komen. Gemeente lijkt echter de voorkeur te hebben dat ik in de WWB blijf (maar dat is complexe situatie en niet geschikt om hier uit te leggen).

Link naar reactie
  • 0

hier wil ik mee aangeven dat belasting voor mij een raadsel is en ook voor de belastingdienst zelf en dat je dus pas bij definitieve aanslag inkomstenbelasting weet wat je overhoud.

Maar dat klopt ook (bijna): pas bij de aangifte weet je precies wat je echt overhoudt in jouw persoonlijke situatie, met alle inkomsten, uitgaven en aftrekposten die bij jou van toepassing. Bij een dienstbetrekking is dat met enige kennis echter wel globaal voorspelbaar, omdat het inkomstenbelastingstelsel best logisch in elkaar zit.

Van mij is van belang dat ik elke maand gewoon 500 euro op mijn rekening gestort krijg op dit moment. daar kunnen we met enige moeite net van overleven. Aanteruggaves eind van jaar of dergelijke hebben we niks (hebben nu nodig en teruggaven worden verrekend met belastingschuld)

Als ondernemer is het resultaat veel minder voorspelbaar, want inkomsten en uitgaven variëren sterk. Meestal gaat de kost voor de baat uit, maar soms komen eerst de inkomsten en later de kosten. Er is ook niet een specifiek moment waarop je onderneming omslaat naar winstgevend (zoals je noemde in je openingspost in dit draadje). Tot de laatste dag van het jaar kunnen er meevallers en tegenvallers komen. Je kunt daarom hooguit achteraf concluderen dat een boekjaar als totaal winstgevend was. Of niet.

dat is logisch ja, maar heb wel een redelijk beeld van wat ik kan verwachten en wat de uitgaves zijn.

Het zou bij mij om 3 a 5 maanden a 500 euro gaan die ik WWB uitkering doorbetaald moet hebben.

(...)

Maar probleem is dat ik dus niks aan voorbereidingsperiode heb, gaat echt om periode tussen inschrijven van bedrijf (oprichten BV/Holding), bouw website en daadwerkelijke start waarbij we klanten gaan bedienen. die periode moet ik overbruggen.

Je lijkt rotsvast overtuigd dat je slechts 1.500 tot 2.500 euro nodig hebt en dat het dan vanzelf gaat. Uitzonderingen daargelaten is die kans echter heel klein. Ondernemen kent vele hobbels en gevaren. Ik kan me echter voorstellen dat je vanuit je huidige financiële situatie droomt van zo'n succes. Realistisch is dat over het algemeen helaas niet.

 

Ik bedoel het niet onaardig, maar heel serieus: als ik lees hoe je praat over geld en ondernemen (ook in andere draadje) vraag ik me echt af of het wel zo verstandig is om (nu) te gaan ondernemen. Ondernemen vergt een financieel lange termijn perspectief en een vangnet voor de risico's. Als je nu al zo'n bedrag tekort komt, hoe ga je dan investeren en klappen opvangen?

 

Misschien kun je je route van WWB naar Ondernemerschap toch via een dienstbetrekking laten lopen, waarbij de onderneming begint als hobby. Als de klanten binnenstromen kun je altijd nog je ontslag nemen. Ondertussen heb je dan wel alvast een loondienstinkomen waar ook je gezin van profiteert. Mogelijk kun je ook eerst wat sparen. Het geeft je ook de tijd om je nog wat beter te oriënteren op ondernemen en geldzaken, en vooral de combinatie daartussen.

 

 

Ik begrijp dat je sceptisch bent en dat vaak veel dingen tegenvallen.

Maar ik heb ervaring in de betreffende markt, ben er al jaren mee bezig (heb zelfs als een site online gehad waaruit ik nog wekelijks 1 a 2 aanvragen ontvang (in totaal nu ruim 150 (mogelijk veel meer in de mails) leads van mensen die mij benaderd hebben of ik dat voor hun kan verzorgen).

Ken de concurrentie zeer goed (zijn maar een handvol bedrijven die doen wat ik wil gaan doen waarvan 1 exact hetzelfde doet en die behoord tot snelst groeiende bedrijven van Nederland.

 

En nee dat is allemaal geen garantie dat bij mij ook allemaal lukt maar ik heb er gezien alle info die ik heb vertrouwen in dat het wel gaat lukken en ook snel kan gaan lopen zodra de website klaar is en alles goed getest is

 

Het enige waar ik voor moet zorgen is dus mijn levensonderhoud gedurende startperiode van 3 tot 5 maanden. alle andere benodigde investeringen zijn gedekt door partner (investering in website, in latere uitbredingen website/software, boekhoudkosten, voorfinanciering voorraden enz. enz. enz.).

Link naar reactie
  • 2
Het enige waar ik voor moet zorgen is dus mijn levensonderhoud gedurende startperiode van 3 tot 5 maanden. alle andere benodigde investeringen zijn gedekt door partner (investering in website, in latere uitbredingen website/software, boekhoudkosten, voorfinanciering voorraden enz. enz. enz.).

Wat heb je dan afgesproken met de financier?

 

Als die namelijk al voor vrijwel alle investeringen garant staat maar het niets wordt zonder 3 tot 5 maanden jouw fulltime inzet, dan ligt het voor de hand dat de investeerder ook even voorziet in een overbruggingskrediet van € 1.500 tot € 2.500.

Link naar reactie
  • 0

Het enige waar ik voor moet zorgen is dus mijn levensonderhoud gedurende startperiode van 3 tot 5 maanden. alle andere benodigde investeringen zijn gedekt door partner (investering in website, in latere uitbredingen website/software, boekhoudkosten, voorfinanciering voorraden enz. enz. enz.).

Wat heb je dan afgesproken met de financier?

 

Als die namelijk al voor vrijwel alle investeringen garant staat maar het niets wordt zonder 3 tot 5 maanden jouw fulltime inzet, dan ligt het voor de hand dat de investeerder ook even voorziet in een overbruggingskrediet van € 1.500 tot € 2.500.

afgesproken is dus dat ik zelf voor mijn inkomen gedurende die periode zorg.

Maar heeft met veel meer zaken te maken die voor hier te uitgebreid zijn.

Net als veel van de goedbedoelde adviezen die uiteindelijk veel te kort door de bocht zijn gezien de volledige situatie die niemand bekend is (daar ging deze vraag ook niet over).

 

Maar verder is mijn vraag beantwoord: ik kan dus geen gebruik maken van de voorbereidingsperiode zoals ik die nodig zou hebben en de gemeente mij die voorgeschoteld heeft. Ik zou direct de BBZ regeling moeten gebruiken en daarvoor zal ik geen toestemming krijgen.

heb dus paar keuzes:

 

1. gewoon beginnen en minimaal 3 tot 5 maanden van 60% bijstandsgrens moeten leven en direct flinke problemen/nieuwe schulden opbouwen

2. nog een andere omslachtige manier zoeken (waarbij ik voorlopig geen eigenaar ben)

3. pas starten als ik ooit een baan gevonden heb.

 

heb al gekeken voor afkoop van crematie verzekering van mij, partner en de kinderen, maar dat levert lang niet voldoende op.

Pensioen is in eerder stadium al afgekocht

Link naar reactie
  • 0

Maar heeft met veel meer zaken te maken die voor hier te uitgebreid zijn. Net als veel van de goedbedoelde adviezen die uiteindelijk veel te kort door de bocht zijn gezien de volledige situatie die niemand bekend is (daar ging deze vraag ook niet over).

De kwaliteit van een advies kan de kwaliteit van de verstrekte informatie niet overstijgen.

 

heb dus paar keuzes:

 

1. gewoon beginnen en minimaal 3 tot 5 maanden van 60% bijstandsgrens moeten leven en direct flinke problemen/nieuwe schulden opbouwen

2. nog een andere omslachtige manier zoeken (waarbij ik voorlopig geen eigenaar ben)

3. pas starten als ik ooit een baan gevonden heb.

 

heb al gekeken voor afkoop van crematie verzekering van mij, partner en de kinderen, maar dat levert lang niet voldoende op. Pensioen is in eerder stadium al afgekocht

Als ik dit weer lees dan vrees ik dat je met ondernemen geen problemen oplost, maar alleen maar ze alleen maar groter maakt. Waarom wil je zo graag nog meer risico nemen ? Dromen van een klapper die al je problemen oplost is over het algemeen onrealistisch. Herhaald advies: probeer eerst je leven op de rails te krijgen met de rust en stabiliteit van een dienstbetrekking.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.