• 0

Btw terug vorderen

Goedendag,

 

Ik heb een btw vraag. Ik heb hier al wat Google werk voor gedaan maar lees wat tegenstrijdige berichten.

 

De situatie:

In q 3 ben ik mijzelf begonnen. Over q3 heb ik een btw teruggave van ongeveer 2000 euro gehad. Nu moeten we bijna aangifte doen over q4. Waarschijnlijk moet ik nu btw betalen. Nu wil ik graag een 2e hands auto kopen. Ik heb er 1 gevonden en deze valt net niet binnen het budget. Echter het bedrag zonder btw zou wel lukken. De btw moet ik voorschieten en kan ik op 1 jan terug vragen.

 

Nu mijn vraag:

Mag ik de dealer vragen naar een factuur, de btw aftrekken en de auto betalen zodra ik de btw heb terug ontvangen? Of doe ik dan iets wat niet kan en mag.

 

Vraag 2. Is het een probleem als ik 2 kwartalen een teruggave heb? En dan ook nog eens best grote bedragen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Jeroen,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Mag ik de dealer vragen naar een factuur, de btw aftrekken en de auto betalen zodra ik de btw heb terug ontvangen? Of doe ik dan iets wat niet kan en mag.

Voor de BTW is de factuurdatum relevant, niet de betaaldatum. Als de dealer zo'n lange betaaltermijn wil hanteren dan is dat prima. Natuurlijk kan het na je aangifte over Q4 nog even duren voor je daadwerkelijk de teruggave ontvangt.

 

Vraag 2. Is het een probleem als ik 2 kwartalen een teruggave heb? En dan ook nog eens best grote bedragen?

Het mag wel. Maar het kan bij de Belastingdienst uiteindelijk wat wenkbrauwen doen fronsen, want het kan een indicatie zijn dat er structureel verlies gemaakt wordt en er zelfs geen sprake zou kunnen zijn van een onderneming. Na twee kwartalen zal dat nog wel meevallen, als je dit jarenlang doet kun je vanzelf vragen verwachten. Als je een logische verklaring kunt geven, dan is er niets aan de hand.

 

De vraag is wel of het verstandig is. Je lijkt op het scherpst van de snede te opereren. Als een investering alleen uit kan als je de BTW terug krijgt, is je speelruimte wel erg klein. Dan ben je wel erg risicovol aan het ondernemen. Er hoeft dan maar weinig te gebeuren of je zit echt in de problemen.

 

Heb je er rekening mee gehouden dat een zakelijke aanschaf van een auto leidt tot afschrijving, dus niet tot een kostenpost die je in een keer van de inkomstenbelasting kunt aftrekken? Denk ook aan de mogelijke bijtelling, die de inkomstenbelasting zelfs verhoogt. Fiscaal zou een zakelijke auto nadelig kunnen zijn, maar dat hangt van de situatie af.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Nu moeten we bijna aangifte doen over q4. Waarschijnlijk moet ik nu btw betalen. Nu wil ik graag een 2e hands auto kopen. Ik heb er 1 gevonden en deze valt net niet binnen het budget. Echter het bedrag zonder btw zou wel lukken. De btw moet ik voorschieten en kan ik op 1 jan terug vragen.

Als je over het 4e kwartaal btw moet afdragen dan wordt dit verrekend met de voorbelasting (de betaalde btw van de auto wordt verminderd met de ontvangen btw van de uitgevoerde werkzaamheden).

 

Misschien kom je wel in aanmerking voor de KOR (Kleineondernemersregeling) en is het verstandig om de auto pas in januari 2017 te kopen.

 

Als het een bestelauto betreft, dan kom je misschien ook in aanmerking voor de KIA (kleinschaligheidsinvesteringsaftrek).

 

Wat betreft dat "Nu wil ik graag een 2e hands auto kopen" ... Een auto is een bedrijfsmiddel, dat geld moet opleveren. De wedervraag is dan ook of je de auto moet kopen. Zo niet, dan zou ik dat uitstellen tot op het moment dat een (andere) auto echt noodzakelijk is.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk dank voor jullie reacties.

 

De vraag of een auto nodig is is een goede vraag. Nu doe ik het met huur auto's. Ik schrik er van als ik bereken wat mij dit per maand kost. Daar Kun je wel een auto voor rijden. Ik zal mij eens verdiepen in de verschillende regelingen. Dank voor de tip.

 

Verder acteer ik niet op het scherpst van de snede. Ik ontvang ook nog een deel salaris :-)

Link naar reactie
  • 0

Nu doe ik het met huur auto's. Ik schrik er van als ik bereken wat mij dit per maand kost.

Betaal je de huur zakelijk? Ook dan kan er bijtelling van toepassing zijn.

 

Verder acteer ik niet op het scherpst van de snede. Ik ontvang ook nog een deel salaris :-)

Waarom schrijf je dan dat de aanschaf van de auto alleen uit kan als je eerst de BTW terugkrijgt?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
2. Omdat ik mijn privé (spaar) geld (nog) niet wil aanbreken.
Daar is niets mis mee ... ik ken inmiddels enige honderden bedrijven die met nul euro van start zijn gegaan ... domweg omdat het geld ontbrak.

 

Wat betreft dat (spaar)geld ... soms is het rendement hoger als je wel je spaargeld voor investeringen of lopende uitgaven aanspreekt. De andere kant van de munt is echter dat je niet altijd goed kunt inschatten hoe succesvol je (startende) onderneming gaat worden ... en geld is maar één keer uit te geven.

 

Ondernemers zijn net als beleggers, en die kunnen voorzichtig, behoudend of agressief zijn. Iedereen maakt uiteindelijk zijn eigen keuze.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Je zegt dat je schrikt van wat een huurauto kost en dat je daar ook een auto van kunt rijden..

 

Zorg wel dat je alle kosten van de auto goed op een rij hebt, zodat je appels met appels vergelijkt.. Veel startende ondernemers verkijken zich op de afschrijving op een auto.. die moet je ook meerekenen in de kosten als je alleen brandstof en verzekering vergelijkt met totale kosten van een huurauto dan lijken die al snel duur..

Maar vooral als je maar 1 of 2 keer per week een auto nodig hebt zit je al vrij snel op een omslagpunt om toch maar te huren.. Een voordeel van huren is namelijk ook dat je kosten flexibel zijn, dit is dus een risicomijdende oplossing.. als je even geen werk hebt heb je ook geen kosten, maar de kosten per dag zijn wel wat hoog..

Het is dus verstandig de kosten op jaarbasis te vergelijken en niet de kosten per keer/dag..

De kosten per dag voor een eigen auto zijn laag, maar je betaald ze wel gegarandeerd 365 keer.

 

Kijk ook naar alternatieven zoals deeltijd auto's (bijv greenwheels) of dat je met een verhuurbedrijf ook een kortingsafspraak kunt maken als jij minimaal X dagen per maand (of jaar) een auto huurt.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beetje late reactie... het was druk.

 

We blijven voor nu nog een tijdje huren. Daarbij is een beetje geld op de bank wel een fijn gevoel.

 

Nu nog even terug naar de btw vraag. Ik krijg een teruggave. Hoe lang duurt dit doorgaans? Er staat 6 weken voor. Neemt het ook zo veel tijd in beslag? Ik heb op 2jan aangifte gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Een goede aanvulling van Roel.

 

Je kunt onderaan je aangifte zien of de belastingdienst een bankrekeningnummer van je heeft om de teruggaaf op te storten. Zo niet, dan staan daar allemaal nullen.

 

Je kunt zo nodig nu al een bankrekeningnummer doorgeven. Log met je gebruikersnaam en wachtwoord in op de website van de belastingdienst en klik links op "Overige formulieren".

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.