• 0

Ervaringen met regiobedrijvengids.nl?

Er is ons een email gestuurd waarin op een misleidende manier wordt gesuggereerd dat de vermelding Gratis is. Ook als je naar de site gaat lijkt het erop dat de vermelding Gratis is. Pas als je naar beneden scrollt wordt er op de tekst verwezen, tekst wat zeer waarschijnlijk niet zichtbaar was tijdens de aanmelding, gezien de vele klachten ook van andere gedupeerden in zeer korte tijd. Na 30 dagen zit je automatisch vast aan een jaarabonnement. Bovendien is het de vraag of die gratis vermelding enkel voor 30 dagen en daarna een jaarlijks abonnement van €299,- er toen al bijstond. Ook in het aanmeldingsformulier wordt hier niet op gewezen. Na informatie te hebben opgevraagd wordt vermeld dat er vanuit ons IP adres de aanmelding is uitgevoerd. Er wordt een beetje tussen neus en lippen verwezen naar de algemene voorwaarden. Opzegging geven ze geen gehoor aan. Er is geen opzegmogelijkheid op de site en op emailverzoeken om het zogenaamde abonnement op te zeggen wordt geweigerd deze te bevestigen.

Zie ook:

http://www.klacht.nl/regiobedrijvengids-nl

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=168003&p=2332449#p2332449

 

 

Mod edit: titel aangepast, zie reactie in dit topic

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Appie,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Er is ons een email gestuurd waarin op een misleidende manier wordt gesuggereerd dat de vermelding Gratis is.

Je spreekt van oplichting en misleiding, maar dat is nog maar de vraag. Die mail heb ik niet, maar ik heb die site eens bekeken.

 

Ook als je naar de site gaat lijkt het erop dat de vermelding Gratis is.

Bij starter pakket staat duidelijk "Gratis voor 30 dagen" en "365 dagen actief". Direct daaronder wordt uitgelegd: je kunt het 30 dagen proberen en binnen die 30 dagen opzeggen, als je niet opzegt loopt het door in een betaald abonnement. Mij lijkt het daardoor helemaal niet gratis; het is hooguit wat sneaky geformuleerd.

 

Ik hier geen oplichting door het bedrijf in kwestie, maar een minder scherp lezende ondernemer. Je bent de overeenkomst aangegaan als ondernemer en niet als consument. Van een ondernemer mag goed lezen en enige kennis of het inwinnen van advies verwacht worden. Een ondernemer geniet daarom ook minder bescherming dan een consument.

 

Er wordt een beetje tussen neus en lippen verwezen naar de algemene voorwaarden.

Een link naar de algemene voorwaarden staat onderaan elke pagina zo te zien, ook op de homepage en de aanmeldingspagina. In het aanmeldformulier moet je met een vinkje akkoord gaan met de voorwaarden en ook dat is een link. Dat is in mijn ogen niet bepaald tussen neus en lippen.

 

Opzegging geven ze geen gehoor aan. Er is geen opzegmogelijkheid op de site en op emailverzoeken om het zogenaamde abonnement op te zeggen wordt geweigerd deze te bevestigen.

Op de aanmeldpagina staat dat je op kunt zeggen via het contactformulier. Dat ze niet reageren is wel vreemd, want volgens hun voorwaarden is er een opzegmogelijkheid via het platform (15.2) en mag de opzegging ook schriftelijk (15.2), waaronder ook wordt verstaan e-mail (17.4). Of probeer je op te zeggen na de 30 dagen?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het is nog maar de vraag of dit tijdens de aanmelding er ook in stond, ik lees dit soort aanmeldingen altijd zorgvuldig, de hele teneur is trouwens dat het gratis zou zijn.

 

Ervan uitgaande dat de tekst dat je er na 30 dagen aan vastzit niet vermeldt was tijdens de aanmelding, staat hierover in het aanmeldformulier verder niets over, enkel onderaan een link vwb de algemene voorwaarden. hierin staan normaliter algemene bepalingen en niet dat het na 30 dagen toch niet gratis is.

 

Ik probeer inderdaad na 30 dagen op te zeggen, hiervan krijg ik geen bevestiging.

 

Uit de vele klachten in zo'n kort tijdsbestek over deze firma, waarin een ieder de overtuiging heeft dat het gratis zou zijn en de starre houding kan men niet anders concluderen dat men te kwader trouw heeft gehandeld.

Link naar reactie
  • 0

Draait het spelletje eens om en betaal de rekening niet. Dan kom je vanzelf met ze in contact.

Dat contact zal dan waarschijnlijk ARTIKEL 14 laten zien:

ARTIKEL 14. BOETEBEDING

 

14.1. In het geval van schending van 7 en/of 13 zal Gebruiker een direct opeisbare boete van EUR 500,- (zegge: vijfhonderd euro) per overtreding en EUR 50,- (zegge: vijftig euro) per dag dat de schending voortduurt verbeuren aan Regiobedrijvengids, welke niet in aanmerking komt voor enige verrekening. Deze bepaling laat onverminderd het recht van Regiobedrijvengids tot uitoefening van enig ander wettelijk en/of overeengekomen recht, waaronder begrepen maar niet beperkt tot het recht om (aanvullende) schadevergoeding te eisen (al dan niet in combinatie met voornoemde boete).

 

En wat Ron van der Kolk ook al heeft aangegeven staat heel duidelijk op de pagina Bedrijf toevoegen:

Moet ik na 30 dagen betalen?

 

Ja, indien u de advertentie niet binnen 30 dagen opzegt dan zal deze automatisch doorlopen in een basis abonnement. De kosten hiervan staan vermeld op de website.

 

Link naar reactie
  • 0

Die email van dit bedrijf heb ik ook gekregen (zie bijlage) en daar staat heel duidelijk Meld u dan GRATIS aan op onze website

 

Als je dan verder kijkt blijkt gratis toch iets anders te zijn...

 

Maar ik denk dat je op grond van het BW art. 6:194 wel kunt spreken van een misleidende aanbieding en de overeenkomst kunt ontbinden.

Regio_Bedrijvengids.thumb.jpg.3e4bf187c765e230295aafd68014cbae.jpg

Link naar reactie
  • 0

daar staat heel duidelijk Meld u dan GRATIS aan op onze website

 

Ik heb ook al verschillende mails met zogenaamde "gratis" aanbiedingen gekregen. Bij mij gaan dan de alarmbellen af:

 

1. Zelf ben ik ondernemer om geld te verdienen.

2. Anderen kunnen ook niet van lucht leven.

 

Bij "gratis" zit meestal wel een addertje onder het gras, wat soms zelfs een behoorlijke slang kan blijken.

Link naar reactie
  • 0

Ze zijn blijkbaar pas sinds medio november actief, waardoor nu de eerste golf klagers naar boven komt. Dat zijn blijkbaar allemaal ondernemers die positief gereageerd hebben* op een aanbieding. Moet toch simpel zijn om koppen bij mekaar te steken en samen vast te stellen of er sprake was van misleiding.

 

Maar aanmelding was en is gratis, precies zoals beloofd. ::)

 

Op het adres van ProNet Media in Zaandam (exploitant van deze regiobedrijvengids) zitten ook twee klussenbedrijven. Ze zijn gevestigd boven een brillenzaak, wel handig voor mensen die geen kleine lettertjes lezen.

 

 

* Gratis? Geloof je dat nou echt?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Draait het spelletje eens om en betaal de rekening niet. Dan kom je vanzelf met ze in contact.
Dat contact zal dan waarschijnlijk ARTIKEL 14 laten zien:
ARTIKEL 14. BOETEBEDING 14.1. In het geval van schending van 7 en/of 13 zal Gebruiker een direct opeisbare boete van EUR 500,- (zegge: vijfhonderd euro) per overtreding en EUR 50,- (zegge: vijftig euro) per dag dat de schending voortduurt verbeuren aan Regiobedrijvengids, welke niet in aanmerking komt voor enige verrekening. Deze bepaling laat onverminderd het recht van Regiobedrijvengids tot uitoefening van enig ander wettelijk en/of overeengekomen recht, waaronder begrepen maar niet beperkt tot het recht om (aanvullende) schadevergoeding te eisen (al dan niet in combinatie met voornoemde boete).
En wat Ron van der Kolk ook al heeft aangegeven staat heel duidelijk op de pagina Bedrijf toevoegen:
Moet ik na 30 dagen betalen? Ja, indien u de advertentie niet binnen 30 dagen opzegt dan zal deze automatisch doorlopen in een basis abonnement. De kosten hiervan staan vermeld op de website.

 

Dat is prima. Hij zal ongetwijfeld aan een abonnement vastzitten en dit jaar moeten betalen. Maar op zijn opzegging werd niet gereageerd. Daar was mijn opmerking meer voor bedoeld.

Benieuwd naar mijn business? www.liguido.nl - www.youngtech.nl

Link naar reactie
  • 0

Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding maar hier is het aanbod gratis en kan er dus ook geen sprake zijn van een geldige betaalde overeenkomst door het enkel indrukken van een "begin" knop. De rest van de tekst is op dat moment niet zichtbaar.

 

Ben het overigens niet eens dat zaken niet gratis kunnen zijn. Heel veel is gratis (dus zonder betaling) maar er is dan wel vrijwel altijd sprake van een ander verdienmodel. Het kan natuurlijk nooit kwaad om eerst alles goed te bekijken en even Google te raadplegen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom gaat iedereen ervan uit dat de voorwaarden leesbaar of aanwezig waren tijdens de aanmelding, daar is geen bewijs voor. Ik steek mijn hand in het vuur dat dit op het moment van aanmelden niet op de site stond. Ook in het aanmeldformulier en de bevestiging staat niets over "30 dagen gratis en daarna een jaarabonnement van €299,-".

En het is wel degelijk gebruikelijk om een gratis aanmelding op bedrijvengidsen aan te bieden met allerlei beperkingen. Zodra het bevalt en blijkt dat het resultaten oplevert, ga je over naar een betaald abonnement. Niets anders dan list en bedrog.

Nogal simpel om te stellen dat er niet goed gelezen is of de stelling gratis bestaat niet. Dat weet iedere ondernemer.

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom gaat iedereen ervan uit dat de voorwaarden leesbaar of aanwezig waren tijdens de aanmelding, daar is geen bewijs voor.

Heb jij dan wel bewijs dat het er ten tijde van de aanmelding niet stond? Ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden? Heb je die gelezen? Wanneer heb je de opdracht tot vermelding gegeven?

 

Volgens het internet archief stond er op 4 november 2016 precies dezelfde tekst op de aanmeldpagina.

 

En het is wel degelijk gebruikelijk om een gratis aanmelding op bedrijvengidsen aan te bieden met allerlei beperkingen. Zodra het bevalt en blijkt dat het resultaten oplevert, ga je over naar een betaald abonnement. Niets anders dan list en bedrog.

Waarom is iets dat gebruikelijk is toch list en bedrog? Het is heel gewoon dat gratis of goedkope proefabonnementen worden aangeboden die overgaan in betaalde abonnementen. (Voor consumenten niet, daar gelden striktere regels).

 

EDIT: link aangepast met dank aan Bob de webbouwer voor de oplettendheid

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde het net zeggen Ron, bij deze de juiste link naar archive.org. Dat is een snapshot van hoe de pagina eruit zag op 4 november, exact hetzelfde als nu dus. Als de button in de mail naar deze pagina verwees lijkt me dat toch voldoende duidelijk. Dat mensen niet goed lezen is wat anders ;)

 

Overigens vind ik het geen nette manier van acquisitie, maar om het nou oplichting te noemen... misleidend ok, maar geen oplichting.

 

Overigens beheer ik zelf ook enkele bedrijvengidsen waarbij een gratis vermelding ook echt gratis is en blijft. Het enige wat ik daarvoor terug vraag is een linkje terug naar onze website. Er kan ook gekozen worden voor een betaalde uitgebreide vermelding, maar dat is dan echt een bewuste keuze.

 

Die bedrijvengidsen zijn onderdeel van niche websites waarbij geld verdiend wordt met o.a. affiliate marketing. Ik wil een zo goed mogelijke website, en een zo compleet mogelijke bedrijvengids is daar een onderdeel van.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Die mail staat hierboven zie meubelmaker.

 

Hoe is te controleren of er op de datum van aanmelding die tekst op de aanmeldpagina stond?

 

Ik ben ervan uitgegaan dat in de algemene voorwaarden algemene bepalingen staan, niet dat de gratis aanmelding na 30 dagen overgaat op een jaarabonnement, dit hoort daar ook niet thuis. De voorwaarden omtrent de proefperiode zijn niet opgenomen in de algemene voorwaarden. Desalniettemin dient dit bedrijf duidelijk te vermelden wat de voorwaarden zijn van de proefperiode.

 

Ik bestrijd ook niet dat gratis abonnementen kunnen overgaan in vaste, het gaat erom dat in de bovenstaande email wordt verteld dat het GRATIS is en dat op de aanmeldpagina ook een optie Gratis staat. Die voorwaarden zijn niet op een duidelijke en transparante wijze gecommuniceerd, zoals gezegd niet op de aanmeldpagina (maar daar heb ik geen bewijs voor) noch op het aanmeldformulier en noch op de bevestiging.

 

Link naar reactie
  • 0

Die mail staat hierboven zie meubelmaker.

 

Dat weet ik, maar ik kan niet zien naar welke pagina die button verwijst. Maar als ik het goed begrijp naar die aanmeldpagina. Die zag er op 4 november dus hetzelfde uit als nu, het lijkt me dus aannemelijk dat die er op 14 november ook zo uit zag maar dat kan ik niet bewijzen (zij wellicht wel, door in logs te laten zien dat de pagina niet gewijzigd is).

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ook vraag ik mij af in hoeverre een overeenkomst via een aanmeldpagina rechtsgeldig is. Normaal gesproken moet dit zijn gedaan door een tekenbevoegd iemand, voor hetzelfde geld heeft de buurman achter onze computer gezeten en de aanmelding gedaan.

Korte reactie: nee! Dat de buurman zich op jouw pc voor jou uitgeeft is echt jouw probleem. Daar zijn deuren, sloten en wachtwoorden voor.

 

Eerlijk gezegd lijk je alle gefundeerde argumenten die niet in je straatje passen te verwerpen en zoom je nu extreem in op het idee dat de voorwaarden niet op de site stonden. Dat is jammer, want het tegengas is bedoeld om jou te helpen en niet om je af te kraken. Als je in een rechtszaak met de verkeerde feiten komt of met feiten die je niet kunt hardmaken, ga je gigantisch nat.

 

Hoe nat en hoe kostbaar dat kan zijn blijkt wel uit het Beup-Proximedia-topic waar een rechter de (kleine) ondernemer tot nu toe keer op keer in het ongelijk stelde

 

Advies: beperk je tot wat je zelf hard kunt bewijzen. Wie eist bewijst. Verzandt dus niet in vage discussies of de voorwaarden op enig moment wel of niet op de site stonden, want het is geen sterk argument in een procedure.

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken is het indrukken van een "order knop" voldoende om tot een overeenkomst te komen. Maar hier is dat bewust zo gemaakt dat de snelle beslisser (het is toch gratis) misleid wordt omdat hij niet ziet of kan zien dat door het indrukken van de BEGIN knop er sprake is of kan zijn van een betaalde overeenkomst.

 

Er is m.i geen rechter die met onderstaand screenshot als bewijs tot betaling zal dwingen.

 

Ook helemaal eens met het feit dat deze misleiding moet worden gestopt. Ook al zal geen rechter betaling afdwingen, toch zullen er veel ondernemers zijn die het als leergeld beschouwen en toch betalen. Daar is het natuurlijk om te doen.

regiogids.thumb.jpg.ac4e249115a48b67dcd25d4b33749fbd.jpg

Link naar reactie
  • 0

Mijn tegengas is bedoeld om te meten hoe sterk mijn argumenten zijn, daarvoor allemaal hartelijk dank. Ik laat het aan de rechter over.

 

Blijft staan dat hier wel degelijk sprake is van misleiding en dat dit bedrijf gestopt moet worden, zodat hier niet nog meer slachtoffers vallen.

 

Link naar reactie
  • 0

Blijft staan dat hier wel degelijk sprake is van misleiding

Het bovenstaande argument van Hans vind ik daarvoor een stuk sterker dan die voorwaarden :)

 

en dat dit bedrijf gestopt moet worden, zodat hier niet nog meer slachtoffers vallen.

Als inderdaad sprake is van misleiding, is dat zeker belangrijk, dus alleen al daarvoor dank!

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ook in het screenshot staat "voor 30 dagen" direct onder het woord "gratis", en daaronder staat 365 dagen actief. Ok, het is niet heel duidelijk maar het staat er wel.

 

Ik zou zelf nooit op zo'n manier mijn geld willen verdienen, maar ik ben er helemaal niet zo zeker van je een eventuele rechtszaak zou winnen. Daarom reageer ik hier, niet om jou te pesten maar om te voorkomen dat je nog eens honderden tot duizenden euro's aan kosten maakt voor een rechtszaak die niet te winnen is.

 

Gelukkig voor jou zitten er hier ook een paar goede juristen op het forum, die zullen je kansen ongetwijfeld een stuk beter kunnen inschatten dan jij en ik.

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Het overgaan van een gratis proefperiode in een betaald abbonnement is op zich niets bijzonders.

 

Ik zie nog een argument in de combinatie van de email en de website. In de email staat 'meld u gratis aan', dus je verwacht dat als je naar de website gaat je je gratis kunt aanmelden.

 

Dus je drukt op de knop 'gratis'op de website en je voltooit de aanmelding.

 

En dan tot je verrassing blijkt je een dienst besteld te hebben......

 

Ten eerste: Aanmelden is niet een dienst bestellen. Aanmelden is je inschrijven om een account te nemen om een dienst te kunnen bestellen. Je kunt je best aanmelden bij bol.com zonder iets te bestellen.

 

Ten tweede: In de email is iets gratis toegezegd. Gratis is niet: als je vergeet een tweede actie te ondernemen, hang je, zeker niet als je verwacht zoiets kleins, en incosequentieels te doen als 'aanmelden'.

 

ALs je rechtstreeks naar de website gaat, is het duidelijker dat het een abbonnement met een proefperiode is. Als je de voorafgaande email erbij neemt, wordt het ineens een stuk verwarrender.

 

Ik vrees dat je het nog steeds niet gaat redden in een rechtszaak, maar misschien is dit toch een argumentje

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.