• 0

Ervaringen met regiobedrijvengids.nl?

Er is ons een email gestuurd waarin op een misleidende manier wordt gesuggereerd dat de vermelding Gratis is. Ook als je naar de site gaat lijkt het erop dat de vermelding Gratis is. Pas als je naar beneden scrollt wordt er op de tekst verwezen, tekst wat zeer waarschijnlijk niet zichtbaar was tijdens de aanmelding, gezien de vele klachten ook van andere gedupeerden in zeer korte tijd. Na 30 dagen zit je automatisch vast aan een jaarabonnement. Bovendien is het de vraag of die gratis vermelding enkel voor 30 dagen en daarna een jaarlijks abonnement van €299,- er toen al bijstond. Ook in het aanmeldingsformulier wordt hier niet op gewezen. Na informatie te hebben opgevraagd wordt vermeld dat er vanuit ons IP adres de aanmelding is uitgevoerd. Er wordt een beetje tussen neus en lippen verwezen naar de algemene voorwaarden. Opzegging geven ze geen gehoor aan. Er is geen opzegmogelijkheid op de site en op emailverzoeken om het zogenaamde abonnement op te zeggen wordt geweigerd deze te bevestigen.

Zie ook:

http://www.klacht.nl/regiobedrijvengids-nl

https://radar.avrotros.nl/forum/viewtopic.php?f=27&t=168003&p=2332449#p2332449

 

 

Mod edit: titel aangepast, zie reactie in dit topic

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Aantal klachten loopt snel op. Dat wil ook zeggen dat er een flink aantal niet of niet zomaar betalen. Ik vraag me ook af of er, naast meerdere BTW nummers, ook meerdere bankrekeningnummers worden gebruikt?

Ter vergelijking: ik heb eentje voorbij zien komen tgv NL84 INGB.

 

Gedupeerden beschrijven hoe ze in november op de landingspagina vanuit de mail slechts twee opties hadden: gratis of betaald. Geen mogelijkheid om naar beneden te scrollen. Dat is een andere pagina dan we nu zien.

 

Belangstellende ondernemers moeten zelf contactgegevens, omschrijvingen en foto's doorgeven. Uit dat normale adres wordt een locatie-aanwijzing op een kaart gedistilleerd met als adres . Dat is een eigenaardige adresbeschrijving.

 

Veronderstellend dat er 850 deelnemers zijn moet deze zakenroller 0,21 (850 x 299) = 53.371,50 aan BTW afrekenen komende maand, vanwege verzonden facturen.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Al eerder is gebleken dat de landingspagina niet is veranderd. Het is begrijpelijk dat mensen denken dat die mogelijkheid er niet was omdat ze die toen niet opgemerkt hebben. Ze gingen van een mail uit waar gratis in stond en komen op een pagina waar ze meteen "BEGIN" in kunnen drukken om een gratis vermelding te krijgen.

 

Maar persoonlijk vind ik het niet zo interessant meer hoe de routing precies is gebeurd. Het is al een tijdje duidelijk dat de rekening niet hoeft te worden betaald. Al is het alleen al omdat een geldig BTW nummer ontbreekt.

 

Het gaat nu vooral om damage control. Als er pas as woensdag aangifte kan worden gedaan en pas in de loop van de week de rekening of rekeningen geblokkeerd en de site uit de lucht, gaan er zeker nog een aantal mensen betalen. Dat is natuurlijk van de zotte.

 

Dat een en ander traag gaat komt natuurlijk ook door de opvatting van een flink aantal mensen dat ten minste een deel van de "schuld" bij de aanmelders zelf zou liggen omdat ze als ondernemer moeten weten dat ze minder rechten hebben en eerst alles goed moeten doorlezen. Ook dat vind ik overigens van de zotte. Alles wijst erop dat ze gewoon in een goed opgezette en geplande val zijn gelopen.

Link naar reactie
  • 0

Wij zullen de verzonden factuur niet gaan crediteren voor u omdat u zich niet tijdig heeft afgemeld zoals u zelf ook begrijpt. Wij krijgen dagelijks tientallen afmeldingen van andere ondernemers die nergens over klagen. U geeft aan dat het een ''misleidende bedrijvengids is'' maar dat is overigens niet correct want de fout begint bij u. Wat betreft de jurist en de media doe ik geen uitingen maar daarmee wordt de factuur niet voldaan. Als u denkt dat u in uw recht staat en dat u onder uw betalingsverplichting uit kunt komen(?) dan moet u vooral de factuur niet voldoen.

 

Hopende u hiermee voldoende te hebben ingelicht zodat er geen verdere misverstanden kunnen ontstaan.

 

Met vriendelijke groet,

 

Eric Meijer

Regiobedrijvengids.nl

 

Link naar reactie
  • 0

Quote : JanDoeDel op Vandaag om 14:33:11

Al eerder is gebleken dat de landingspagina niet is veranderd. Het is begrijpelijk dat mensen denken dat die mogelijkheid er niet was omdat ze die toen niet opgemerkt hebben. Ze gingen van een mail uit waar gratis in stond en komen op een pagina waar ze meteen "BEGIN" in kunnen drukken om een gratis vermelding te krijgen.

 

Waar blijkt dat uit?

 

Quote : JanDoeDel op Vandaag om 14:33:11

Al is het alleen al omdat een geldig BTW nummer ontbreekt.

 

Een nieuw BTW nummer wordt ook als ongeldig aangegeven daar deze nog niet officieel verwerkt is in het VIES bestand.

Link naar reactie
  • 0

Quote : JanDoeDel op Vandaag om 14:33:11

Al eerder is gebleken dat de landingspagina niet is veranderd. Het is begrijpelijk dat mensen denken dat die mogelijkheid er niet was omdat ze die toen niet opgemerkt hebben. Ze gingen van een mail uit waar gratis in stond en komen op een pagina waar ze meteen "BEGIN" in kunnen drukken om een gratis vermelding te krijgen.

 

Waar blijkt dat uit?

 

Quote : JanDoeDel op Vandaag om 14:33:11

Al is het alleen al omdat een geldig BTW nummer ontbreekt.

 

Een nieuw BTW nummer wordt ook als ongeldig aangegeven daar deze nog niet officieel verwerkt is in het VIES bestand.

 

Hier kan je zien dat de landingspagina op 4 november al exact hetzelfde was als nu. Dat is al eerder in deze draad aan de orde geweest dus ik dacht dat dit wel een gepasseerd station was. Ook omdat het feitelijk niet veel toevoegt.

 

En een BTW nummer krijg je bij inschrijving KvK. Er kan natuurlijk enige vertraging zijn bij het opnemen in de VIES databank maar dat zal niet meer dan enkele dagen zijn. Bij de Belastingdienst zelf heeft helemaal niemand het over een mogelijke vertraging.

 

Je kan uiteraard navraag doen bij de leverancier waarom zijn BTW nummer niet zou kloppen of nog niet zichtbaar is. Of je belt de Belastingdienst zelf. Tot de tijd dat je een geldig BTW nummer hebt zou ik zeker niet betalen, en daarna ook niet maar dat was al duidelijk. Een creditfactuur vragen voor een ongeldige factuur heeft overigens ook weinig zin want u mag de ongeldige factuur niet opnemen in uw administratie.

 

Link naar reactie
  • 0

Hier kan je zien dat de landingspagina op 4 november al exact hetzelfde was als nu. Dat is al eerder in deze draad aan de orde geweest dus ik dacht dat dit wel een gepasseerd station was. Ook omdat het feitelijk niet veel toevoegt.

 

Wie zegt dat dit dezelfde landingspagina is dan de landingspagina, waarnaar in de email werd verwezen. Nogmaals ik ben er 100% van overtuigd dat die informatie er niet stond. Als je nu op de link klikt kom je inderdaad op een landingspagina uit waar die informatie wel op staat. Ik werk al 20 jaar met grote partijen en contracten en laat me echt niet zo in de luren leggen. Dit was een andere pagina of er is achteraf gecorrigeerd. Mijn aanmelding was op 14 november en niet op die momentopname van 4 november. Het is belangrijk te achterhalen hoe dit precies is gedaan en ik geloof ook totaal niet dat iedereen zich in de luren heeft laten leggen, statistisch is die kans nihil. Misschien kan een goede ICT'er meer duidelijkheid verschaffen.

 

Link naar reactie
  • 0

Je hoeft echt geen goede ICTer, of zelfs maar een heel matige, te zijn om uit te vinden naar welke pagina de mail linkte. Gewoon met de muisknop over de betreffende link en dan met rechter muisknop link selecteren. Succes, ben benieuwd naar de uitkomst. En als dat toch een andere pagina is dan kan je hem achterhalen via https://web-beta.archive.org/ (way back machine) dan kan je ook 14 november in tikken.

 

Of de originele mail even sturen naar een van de ICTers hier. Bijv Ben.

 

Link naar reactie
  • 1

Ik heb van iemand een CC van de betreffende email ontvangen, waarvoor dank.

 

Helaas is het een gepersonaliseerde link, dus kan ik die url hier niet overnemen zonder de tipgever te verraden. Het is een redirect die -momenteel- verwijst naar het aanmeldformulier met informatie over kosten na de gratis aanmelding (https://regiobedrijvengids.nl/index.php/add-listing/).

 

Wat ik niet kan vaststellen is OF deze link in het verleden geredirect heeft naar een andere url waarbij deze informatie mogelijk ontbrak. Wel staat in de mail heel duidelijk dat het een GRATIS (hun hoofdletters) vermelding betreft en wordt met geen woord gerept over kosten, opzegging of verlenging.

 

Het gebruik van gepersonaliseerde urls voor de link in de mail maakt het domweg onmogelijk om te zien wat de gebruiker destijds in beeld kreeg. De huidige pagina is heel duidelijk over de kosten, dusdanig duidelijk dat ik niet zou denken dat iemand erin zou trappen, wat me doet vermoeden dat er voorheen een andere redirect was naar een pagina waarbij de kosten een stuk beter verborgen waren.

 

Bewijs is dit echter niet. Anderzijds, de bewijslast ligt bij regiobedrijvengids als ze betaald willen krijgen, en er zijn genoeg ict'ers die onder ede kunnen verklaren dat het onmogelijk is om nu nog te achterhalen naar welke pagina die gepersonaliseerde urls destijds hebben verwezen.

 

Ik zou daarom zeggen: betaal niet en betwist de vordering. Regiobedrijvengids heeft geen mogelijkheid te -bewijzen- dat je destijds iets als https://regiobedrijvengids.nl/index.php/add-listing/ hebt ingevuld op basis van de propositie in de email.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp dan gaat de link inderdaad naar de (huidige) startpagina maar valt niet uit te sluiten dat de link destijds naar een andere pagina waar de informatie waarnaar je nu moet scrollen om te zien zou ontbreken. Dan zou het bij een eventuele rechtszaak aan regiobedrijvengids zijn om te bewijzen dat er geen sprake was van een schaduw aanmeldpagina, maar volgens jou kunnen ze dat niet. Dat geeft mij te denken over de rechtsgeldigheid van andere aanbiedingen via Email waar zo'n gepersonaliseerde link gebruik wordt............

 

Wat wel vast te stellen is dat er inderdaad met geen woord is gerept in de mail dat het bij de GRATIS variant gaat om een proefperiode. Dat is dan in ieder geval al het begin van het bewijs voor eventuele misleiding, als je al voor misleiding zou willen gaan. Volgens mij is al aangetoond door RT dat er helemaal geen sprake kan van een betaalde overeenkomst, door de aanmeldingsprocedure zelf (zie zijn posts incl printscreens). Tel je daarbij op dat er momenteel geen juist BTW nummer wordt gebruikt dan moet je inderdaad niet betalen. Betwisten zou ik zelf niet doen.

 

Link naar reactie
  • 1

In dit soort gevallen (waar het er duimendik op ligt), stuur ik de factuur terug met een begeleidend briefje waarin ik aangeef dat voor de factuur elke rechtsgrond ontbreekt omdat er geen (geldige) overeenkomst aan ten grondslag ligt.

 

Meestal voeg ik daaraan een vooralsnog kosteloos advies toe, dat ze - om toekomstige misverstanden te voorkomen - betreffende factuur, alsmede mijn gegevens beter uit hun bestand kunnen verwijderen en, indien men verder over de kwestie wil corresponderen c.q. discussiëren, ik hiervoor en met terugwerkende kracht een uurtarief á € 65,00 excl. BTW en overige kosten in rekening zal moeten brengen.

 

Edit: indien gewenst, heb ik nog wel een kopie van zo'n begeleidende brief (via pm)

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Net na ontvangst van de eerste mail midden november zie ik in de geschiedenis van mijn browser (nooit te snel wissen heeft zo zijn voordelen blijkt hier maar weer) dat de eerste link van Regiobedrijvengids dus waar ik op uit kwam, staat op 'Bestelling Afronden - Regiobedrijvengids' Wanneer ik deze link open kom ik op /index.php/cart/

Bij een tweede check op exact dezelfde datum en tijd in de browser-geschiedenis staat er, waarschijnlijk omdat ik deze weer geopend heb, trouwens 'Cart - Regiobedrijvengids'

 

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels zijn talloze redenen voor gedupeerden om niet te betalen en geen vrees te hebben voor incasso, met name de waarschijnlijk misleidende werving, de onvolledige vermelding in de gids en een waarschijnlijk onbestaand BTW-nummer.

 

Desondanks blijft het interessant de scam verder te analyseren, ook vanwege toekomstige pogingen en omdat strafvervolging van acquisitiefraudeurs steeds dichterbij komt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Net na ontvangst van de eerste mail midden november zie ik in de geschiedenis van mijn browser (nooit te snel wissen heeft zo zijn voordelen blijkt hier maar weer) dat de eerste link van Regiobedrijvengids dus waar ik op uit kwam, staat op 'Bestelling Afronden - Regiobedrijvengids' Wanneer ik deze link open kom ik op /index.php/cart/

Bij een tweede check op exact dezelfde datum en tijd in de browser-geschiedenis staat er, waarschijnlijk omdat ik deze weer geopend heb, trouwens 'Cart - Regiobedrijvengids'

 

Interessant, dat sterkt mijn vermoeden dat ze achteraf de redirect hebben aangepast om niet direct door de mand te vallen.

 

Overigens hebben ze die originele link gewoon laten staan, er staat een woocommerce pagina online https://regiobedrijvengids.nl/index.php/product/starter/ met daarin de 'producten' maar de beschrijving is min of meer verwijderd. Vermoeddelijk zullen ze deze link wel offline halen, maar toch weer een teken aan de wand.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Interessant, dat sterkt mijn vermoeden dat ze achteraf de redirect hebben aangepast om niet direct door de mand te vallen.

 

 

 

 

Alhoewel er natuurlijk altijd een foutje kan zitten in de geschiedenis van mijn browser, begin ik dat vermoeden toch ook wel steeds meer te krijgen.

De link https://regiobedrijvengids.nl/index.php/winkel/ met de naam 'Producten Archief', is trouwens te zien wanneer er vanuit index.php/cart/ terug wordt geklikt. Ook hier geen verwijzing naar een automatisch te betalen abonnement na 30 dagen.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Interessant, dat sterkt mijn vermoeden dat ze achteraf de redirect hebben aangepast om niet direct door de mand te vallen.

 

 

 

Alhoewel er natuurlijk altijd een foutje kan zitten in de geschiedenis van mijn browser, begin ik dat vermoeden toch ook wel steeds meer te krijgen.

De link https://regiobedrijvengids.nl/index.php/winkel/ met de naam 'Producten Archief', is trouwens te zien wanneer er vanuit index.php/cart/ terug wordt geklikt. Ook hier geen verwijzing naar een automatisch te betalen abonnement na 30 dagen.

 

 

Ik heb even wat screenshots gemaakt voor de liefhebbers.

RBG_01.thumb.jpg.a0a42bf779a9bde2dee969cd8803c165.jpg

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.