• 0

Waarom worden sommige kosten uitgesloten op een investeringsbegroting?

Ik ben bezig met het schrijven van mijn ondernemingsplan. Ik wil dit graag zelf doen omdat ik dan het idee heb dat ik veel beter inzicht krijg in hoe alles verband houd met elkaar en welke stappen ik wel, niet of misschien later moet nemen.

 

Nu brak ik mijn nek over het financieel plan met een beetje inspanning (op dit forum en internet) regent het kwartjes, (ja ik kom uit de guldentijd), maar het is natuurlijk wel de bedoeling om dat om te zetten in euro's in de pocket. Dus ben een cursus gaan doen. Nog meer kwartjes. Maar blijf hoe hard ik mijn best ook doe nu over iets in de investeringsbegroting vallen wat ik maar niet helder krijg. Ik denk dat ik het wel goed doe, maar ik krijg het waarom niet helder.

 

Een investeringsbegroting is een hulpmiddel om vast te stellen wat minimaal nodig is om de onderneming te starten. (check)

 

Nu kunnen heel veel kosten worden opgenomen. Maar de eerste maand huur wordt niet opgenomen.(althans niet volgens een discussie hier op het forum en ook niet wat ik op internet kan vinden) Een huur van € 1.100,- kan toch wel een heel verschil uitmaken lijkt mij. En zo zijn er misschien nog wel meer dingen te verzinnen die er niet op mogen omdat het een kostenpost is en geen activa.

 

Nu voelt dat een beetje vreemd, want als ik dit niet meereken en ik kan de eerste maand huur niet voldoen dan begin ik met een achterstand. Er is wel een post onvoorzien, maar een huur ik lijkt mij niet onvoorzien. Ik begrijp dat dit een kostenpost is, maar gevoelsmatig is dan de investeringsbegroting niet volledig als bepaalde kosten die je toch echt moet maken voor je kan beginnen niet opgenomen kunnen worden in de begroting.

 

Mis ik nu ergens iets? Of wil iemand me even helpen dit kwartje door te douwen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even googlen leverde (naast dat ik natuurlijk ook wel aanvoel wat het is) alleen maar hits op bij startende bedrijven. Kijken we dus niet zozeer wat het nou precies is volgens de een of volgens de ander, maar wat je ermee kunt, dan komt de kvk met de volgende bedoeling:

 

In de investeringsbegroting zet u op een rij wat u minimaal aan bedrijfsmiddelen en geld nodig heeft om uw bedrijf te kunnen starten. Daarbij kijkt u minstens een jaar vooruit. Deze begroting helpt u om een volledig overzicht te krijgen

De huur, zeker als dat een paar maand vooruit is, of bijvoorbeeld een borg, hoort daar mi zeker bij.

Het is geld dat je nodig hebt om te kunnen starten,

 

Als we dan toch in termen blijven hangen, dan valt de huur onder kosten voor het eerste jaar, geen investering. (oeps, ik lees dat je dat ook al inziet).

Ik kan er inderdaad nog wel meer verzinnen, die economisch al twijfelachtig zijn of het investeringen zijn. En fiscaal ligt het nog weer anders, wat je als investering op mag geven.

Algemene voorwaarden laten opmaken bijvoorbeeld, extra reclame maken bij start, een maand huur als borg....

 

Noem het geen investeringsbegroting maar 'een lijstje met uitgaven voor het eerste jaar'.

En daar vooral al die zaken opzetten.

Moet het per se onder het kopje investeringsbegroting, bijvoorbeeld omdat iets (een systeem) of iemand dat wil, dan ook blijven noemen en eventueel in een toelichting uitleggen.

 

Link naar reactie
  • 0

Een investeringsbegroting is een hulpmiddel om vast te stellen wat minimaal nodig is om de onderneming te starten. (check)

What's in a name ... Koppel het woord [investerings] los van het woord [begroting] en één probleem is in ieder geval opgelost.

 

Maak voor de eerste drie jaren een overzicht van de korte termijn kosten én opbrengsten die tot de winst- & verliesrekening toegerekend kunnen worden, plus de lange termijn kosten én opbrengsten die in de balans worden opgenomen.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste dierengein,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Nu voelt dat een beetje vreemd, want als ik dit niet meereken en ik kan de eerste maand huur niet voldoen dan begin ik met een achterstand.

Je hebt daarom zowel de investeringsbegroting als de exploitatiebegroting nodig voor je van start kunt. Huur voor de eerste maand hoort op de exploitatiebegroting. En dan nog de financieringsbegroting om te kijken of en hoe je de investering en (vooruitbetaling van kosten voor) de exploitatie kunt dekken.

 

Heel goed dat je hier over nadenkt. Laat je inderdaad niet in de war brengen door al die termen, het gaat er inderdaad om dat je geld nodig hebt om te investeren en de exploitatie te bekostigen zolang er nog geen geld binnenkomt. Het is goed om er rekening mee te houden dat uitgaven vaak eerder komen dan verwacht en inkomsten vaak later, dus houd een ruime reserve aan om de eerste maanden goed door te komen.

 

Neem in je plannen meteen mee wat er gebeurd als de inkomsten niet komen. Kun je de investeringen dan nog weer verkopen (en wat levert dat nog op), hoe lang zit je aan dat huurcontract vast (en wat kost dat dan in totaal), enzovoorts. Dan heb je een beeld van het risico dat je neemt en kun je daar eventueel je plannen of voorzieningen wat op bijstellen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt daarom zowel de investeringsbegroting als de exploitatiebegroting nodig voor je van start kunt.

 

Ik vermoed - gelet op de vraagstelling - dat één begroting nu het belangrijkst is: de liquiditeitsbegroting met alle kaststromen (uitgaven en inkomsten) op welk moment. Kom je tekort op je liquiditeitenbegroting dan moet je op enig moment meer betalen dan je kunt betalen. Dan moet je ofwel je inkomsten en/of uitgaven aanpassen, of op zoek gaan naar financiering/krediet.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 1

Een ondernemingsplan bestaat in de basis uit 4 financiële overzichten

 

1. De investeringsbegroting

2. De financieringsbegroting

3. De exploitatiebegroting en

4. De liquiditeitsbegroting

 

elk geeft zijn eigen inzicht..

 

De investeringsbegroting laat zien wat er in je bedrijf zit aan bezittingen en vorderingen, met de nadruk op de posten die ca 1 jaar of langer op je balans staan, dus ja dat is hoofdzakelijk vaste activa, maar ook andere zaken die je vooruit betaald hebt, vlottende activa hoort daar dus ook bij zoals bijvoorbeeld je startvoorraad bij. Feitelijk staan hier alleen posten op die normaal ook op je balans staan aan de activa (debet) zijde van de balans.

 

De financieringsbegroting laat zien hoe je alles wat je nodig hebt in je bedrijf gaat financieren. Welk deel breng je zelf in en welk deel wordt door wie gefinancierd. Dat geeft in feite de passiva (credit) zijde van je balans weer.

 

De exploitatiebegroting laat zien op welke moment je omzet wordt gerealiseerd en wanneer je kosten maakt, dit overzicht verdeel je over het algemeen in maanden of kwartalen, het eerste jaar zou ik altijd in maanden doen voor je eigen inzicht ook... hierin zitten alle posten die normaal in de winst en verliesrekening staan, dus alle kosten incl afschrijvingen.

De exploitatiebegroting laat zien of en wanneer je winst maakt.

 

De liquiditeitsbegroting die vat als het ware alle drie de overzichten samen en moet de exacte momenten weergeven dat er geld in komt (inkomsten / ontvangsten) of uit gaat (uitgaven). Deze begroting laat zien wanneer je extra geld nodig hebt en wanneer je extra reserve opbouwt.

Dit overzicht lijkt op het eerste gezicht veel op de exploitatiebegroting, echter bevat deze geen afschrijvingen omdat dit geen uitgaven zijn, wel zie je hier de investering zelf terug op moment dat je hem moet betalen. Daarnaast zijn er ten opzichte van de exploitatiebegroting timingsverschillen, zo zal als je op rekening verkoopt de omzet van januari pas in februari ontvangen worden. Terwijl de btw op de omzet van januari pas in eind april hoeft te worden afgedragen.

 

Persoonlijk vind ik de liquiditeitsbegroting het belangrijkst voor starters, want als je daar even goed over nadenkt dan weet je precies wanneer je geld tekort komt en wanneer er wat geld over is.

 

De andere overzichten hebben vooral hun nut voor derden. Zoals de bank, die de financieringsbegroting bekijkt om te zien hoe jij denkt je onderneming te financieren, de investeringsbegroting laat zien welk onderpand aanwezig is en de exploitatiebegroting geeft inzicht in de kostenstructuur

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik denk dat je het goed begrijpt maar juist door alle bomen het bos niet meer ziet.

Dus probeer ik het in gewone taal te verwoorden.

 

Inderdaad je begint met een Investeringsbegroting om je "winkel" op te zetten en in te richten.

Maar daar ben je er nog niet mee.

Helaas moet je voor de Investeringsbegroting ook "eigen" geld (vermogen hebben.

De bank zal Investeringen nooit voor 100% als zekerheid accepteren.

Een pand geldt als zekerheid voor 90% ( executiewaarde), debiteuren ook voor 90% of minder en

voorraden en inventaris weer lager (zegge 50%).(Percentages wijken af per bank of leasemij.).

Als je dit mee neemt kun je uitrekenen wat je aan "eigen" geld (of vermogen) moet inbrengen.

Anders heb je een "investeerder" nodig voor risicodragend vermogen

(Private Investor of crowd funding.).

 

De kosten gaan voor de baat uit is een oud Hollands spreekwoord en dat is maar al te waar.

Je zal een tijd nodig hebben om je streefomzet te halen en tot dat moment moet je dus ook een potje hebben

om de kosten van te betalen en van te leven. (vergeet de Belastingen niet!).

Je moet het "aanloopverlies" zelf kunnen financieren.

 

Banken zullen dit niet doen en daar heb je dan dus "eigen" geld (of vermogen) voor nodig.

 

Daarnaast als je groeit zal je werkkapitaal toenemen in de vorm van voorraad en/of debiteuren.

Ook zal de groei altijd gelijkmatig zijn (iedere maand een beetje meer) en de kosten sprongsgewijs toenemen

(bijvoorbeeld een nieuwe winkel of je neemt iemand in dienst.).

 

Daarom moet je de Investeringsbegroting (Beginbalans) en de resultatenrekening over de eerste 12 maanden

en liefst de 8 kwartalen daarna ook in kaart brengen.

Hieruit kun je de tussentijdse balansen uitrekenen en nog belangrijker de stand van de geldmiddelen (banksaldo) aan het eind van iedere maand of kwartaal.

Tja een hoop werk maar dan kun je wel zien wat je wil bereiken en wat je aan

geldmiddelen nodig hebt.

Dit moet je eigenlijk blijven doen totdat je in een heel stabiele fase zit.

(Een heel lange stabiele fase komt dus bijna nooit voor maar vooruit :).

 

 

Wat mensen doen om low budget te starten is beginnen vanuit de garage of een webshop (Zonder voorraad).

Zo beperk je startinvesteringen en aanloopverliezen.

 

Ik sluit een rekenvoorbeeld bij.

Het gaat eigenlijk over doorgroeiers maar de rekenmethode is gelijk.

Grenzen_aan_Groei_Geen_Geld.pdf

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor deze antwoorden. Hier heb ik echt veel aan. Ik zat vast in het idee dat de investeringsbegroting alles zou moeten omvatten om de werkelijke start te kunnen maken, maar kosten volgen de investering natuurlijk heel snel op en die worden weer apart weer gegeven in de exploitatiebegroting. Echt duidelijk krijgen wat je nodig hebt is een totaal beeld van alle begrotingen bij elkaar. Een gebouw staat ook nooit op 1 heipaal of 1 steen, het fundament is altijd opgebouwd uit verschillende materialen.

 

Ik ga er weer even hard mee aan de slag. Nog even mijn huiswerk voor mijn laatste hoofdstuk van Basis kennis Ondernemerschap insturen en deze informatie ook gelijk in mijn eigen financieel plan verwerken, zodat ik een goed beeld krijg van de haalbaarheid van mijn plan.

 

Heel erg bedankt allemaal.

 

Ik weet niet of het passend is in dit topic, maar ik heb nu een mooi gemiddeld cijfer dus ik hoop echt dat ik deze laatste nu ook goed doe. Met een beetje geluk heb ik dan ruim voldoend. :D "I'm so excited, yeah yeah yeah."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.